Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: luftsolfanger/airheater  (Læst 953 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ole Baun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 114
Sv: luftsolfanger/airheater
« Svar #30 Dato: 13 ſeptember , 2012, 21:56 »
Jeg kan da godt prøve at give et bud.

3

Det er kun et bud, for det er faktisk ikke let at svare på. "Træ til brænde" er en meget bred betegnelse.

Du linker til blandet løvtræ, kløvet og i 45 cm længde. 1 kasserummeter til kr. 350,-

Jeg googlede lidt, og fandt her
http://fyrogspar.dk/shop/braendepriser-traebriketter-er-billigere-end-pejsebraende-fra-braendesalg-185p.html
et link der siger at en palle med 960 kg briketter har en brændværdi på 10 % mere end et brændetårn blandet løvtræ (stablet) der rummer 2,1 rummeter.

Så kræver det 2,31 rummeter (2,1 x 1,1) løvtræ at modsvare 960 kg briketter.

Det brænde du har kig på er dog ikke stablet på en palle, men sælges for kr. 350,- for en kasserummeter.

Frem med google igen.
Skov- og Naturstyrelsen skriver i et link her
http://www.skov-info.dk/haefte/18/kap06.htm
at: "Fastmassetallet er ofte mellem 25 og 50% lavere i kasserum metre end i stablede rummetre."

Så når vi ta'r højde for kasserummetrene (der sælges med mere luft i, end i de stablede rummetre), når vi frem til (mindst) 3 rummeter.
2,31 rummeter x 1,25 = 2,9
2,31 rummeter x 1,5 = 3,5

2,9 x 350,- = kr. 1.015,-
3,5 x 350,- = kr. 1.225,-

Briketterne bliver leveret fragtfrit og koster kr. 1.599,-
Brænde skal du selv hente, (og save én gang mere?)
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: luftsolfanger/airheater
« Svar #31 Dato: 13 ſeptember , 2012, 22:00 »
TAK :)  Det var lige det regnestykke jeg ikke selv magtede :) min gode ven har dog lige på facebook lavet et regnestykke meget lig dit, men to der er enige er jo rigtig dejligt og gør beslutningen nemmere. Og ja træet skal hentes og saves en ekstra gang... min far som er manden med saven var heller ikke længe om at sige "KØB BRIKETTER" (tror lige han øjnede en ekstra friweekend der ;) )
Tak for alt jeres hjælp :)  i morgen bliver briketterne bestilt... så har jeg vel brænde til et par måneder + alt det affaldstræ jeg har liggende i haven (som også skal saves op af farmand ;) )
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: luftsolfanger/airheater
« Svar #32 Dato: 13 ſeptember , 2012, 22:23 »
kew

den med indsugning over brændeovnen er vist kun en teori, jeg har aldrig set det. og for ø100 huller er der ingen brændsikring hvis hastigheden er under 12 ms, at fet så kan være uhensigtsmæssig pga støv og røg er en anden sag, men laver man ventilation eller ordentlig varmeflytning har man en indblæsningsventil, evt retningsbestemt mokring brændeovnen,
med hensyn til slanger så larmer de i sig selv, når der kommer lidt hastighed på luften, og kan gi slag i luftmængder derfor må det ikk bruges hvis man er seriøs.
almindeligvis laves ventilationsanlæg , med rørene på spærfod dækket af 100 mm isolering, så hvis du mener det ikk dur så så er 95 % opført efter det nye byggeregelement ulovligt sååå. men nok om det kan man sælge isolereing af frie rør gir det jo flere penge, sååå

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: luftsolfanger/airheater
« Svar #33 Dato: 13 ſeptember , 2012, 22:28 »
@Wanda

Snup du et par paller briketter. Det er et rigtigt godt tilbud (ift normalt udbudte pris). Det kan gøres lidt billigere, men så skal du selv slæbe og køre flere gange, sååå, om det i længden bliver billigere er diskutabelt. Bilka har over hele sommeren haft tilbud - 7 poser til 100 kr.

96 : 7 = 13,71 x 100 kr => 1.371 kr.

Men du skal påregne at køre mindst 10 gange/palle for at afhente i din bil. Kan du få arrangeret noget med trailer kan du måske reducere til 2-3 ture/palle.

Det er næppe besværet værd.

Go for it.
Mvh
Erik Andersen