Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?  (Læst 52107 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mew.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
[Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #45 Dato: 29 Januar , 2013, 15:51 »
Du kan også lave redekasser inde i huset... Bare de sidder lavere end siddepindene så hønsene ikke sover i dem.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #46 Dato: 29 Januar , 2013, 18:15 »
hvis jeg selv havde det skur satte jeg bare et bræt udvendigt på mellem dem der sidder der nu. så mellemrummene bliver lukket. det er da klart det nemmeste og efter min mening et fint/pænt resultat.

så bliver huset også så stort at du kan have et hjørne med kyllinger (hvis det bliver aktuelt) og de kan bruge huset som overdække også.

du kan jo evt bare holde et hjørne til sandbade sted.

jeg har selv redekasserne siddende udvendigt, men kun pga husets størrelse (120*240 cm) så for at spare pladsen.

jeg ville selv blive meget gladere for et større hus end de to små jeg har.


at huset ikke er i et hjørne af stykket men mere midt i det hele, er jeg ret sikker på hønsene er ligeglad med. :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #47 Dato: 29 Januar , 2013, 19:37 »
maja det du beskriver hedder 1på 2

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #48 Dato: 29 Januar , 2013, 19:43 »
jep, det tænkte jeg nok det var det du mente  ;) men tænkte så at andre måske ikke lige vidste det, så beskrev lige hvordan  ;D

men er helt enig med dig, det er lige det der falder i øjnene.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #49 Dato: 30 Januar , 2013, 20:50 »
Løsningen bliver et hus-i-skuret, hævet over gulvet jævnfør tjeklisten lidt længere oppe i tråden, så får hønsene direkte adgang ud til gården udenfor og resten af skuret kan (indtil det inddrages til et større hønsehus!) bruges til andre formål også.

Håber jeg kan komme igang med at bygge om et par uger, hvis jorden bliver mere medgørlig :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #50 Dato: 12 Februar , 2013, 09:23 »
Løsningen bliver et hus-i-skuret, hævet over gulvet jævnfør tjeklisten lidt længere oppe i tråden, så får hønsene direkte adgang ud til gården udenfor og resten af skuret kan (indtil det inddrages til et større hønsehus!) bruges til andre formål også.

Håber jeg kan komme igang med at bygge om et par uger, hvis jorden bliver mere medgørlig :)

Man har jo som bekendt et standpunkt til man tager et nyt..

Jeg er nu snart færdig med at tømme skuret for brænde, så bliver det pillet fra hinanden og tagpladerne bliver gemt og brugt til at overdække en del af den nye hønsegård.

Grunden til at skuret ryger væk alligevel, er at det står placeret så det stortset vil skygge for mit indsyn i hønsegården, og det vil jo være synd ikke at kunne nyde udsigten til hønsene. Så hellere rive det ned og bygge et andet  :)

Hvis nogen mener de kan bruge skuret, så kan det hentes i 8464 Galten billigt hvis du selv hjælper med at pille det ned.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #51 Dato: 12 Februar , 2013, 09:59 »
det agument for at vælte huset, bliver du glad for

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #52 Dato: 12 Februar , 2013, 10:54 »
det agument for at vælte huset, bliver du glad for

Det håber jeg ihvertfald, selvom det gør projektet en smule dyrere, men det gode ved at være i gang med planlægningen i god tid, er jo netop at man kan nå at tænke tingene igennem en ekstra gang eller to :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #53 Dato: 16 Februar , 2013, 21:04 »
Så er projektet igang.. Jeg har nu stortset fået tømt brændeskuret og satser på at de sidste tre trillebørfulde brænde bliver kørt ud i morgen tidlig.

Planen er derefter at skrue skuret fra hinanden og gemme de brædder der kan bruges igen, og ellers smide resten på genbrugspladsen.. Det værste bliver nok at tage de 36 stk 50x50 cm fliser op..  :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #54 Dato: 17 Februar , 2013, 17:32 »
Så mangler jeg bare at tage fliserne op og få gjort lidt ved jordbunken der ligger hvor der skal graves hegn ned.. regner med at samle den som en bunke midt i gården, så skal hønsene som nogle tidligere har nævnt i tråden, nok få den spredt i hele gården :)

0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #55 Dato: 17 Februar , 2013, 17:56 »
hvorfor skræmmer fliserne de køres nemt 2 og 2 på sækkevogn, , og stilles i depot du skal jo ha bund i de nyr hus og evt 1 m udenfor hullet, der er de jo perfekte, evt skrab snadet under den op i en dynge og jævn jorden der hvor de lå og du er klar til det nye

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #56 Dato: 17 Februar , 2013, 18:03 »
Det værste er egentligt også at de vejer omkring 30 kg pr stk og skal op af jorden - Det er ca 1000 kg i alt
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #57 Dato: 17 Februar , 2013, 18:46 »
Det værste er egentligt også at de vejer omkring 30 kg pr stk og skal op af jorden - Det er ca 1000 kg i alt

Haha så skal du da være glad for det ikke er fortovs fliser de vejer op til 115kg :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #58 Dato: 17 Februar , 2013, 19:09 »
Haha så skal du da være glad for det ikke er fortovs fliser de vejer op til 115kg :)

Ah ja, så er det jo positivt at mine fliser er "letvægtsfliser"

Har forøvrigt en rigtig god mavefornemmelse af at have fjernet skuret så jeg får lavet hønsehuset rigtigt så jeg kan se dyrene fra resten af haven.  :)

Regner med at lade sandet under fliserne ligge så de har et sted at lege i en sandkasse, og så overdække den.

Kan og se se at jeg bør lade et par fliser ligge som jeg kan fodre med grønt på.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #59 Dato: 17 Februar , 2013, 21:39 »
Vi startede sidste år med 30-40 kvm  hønsegård til 10 høns og det var for småt hvis man havde tænkt sig at der skulle være græs overhovedet, de skraber jo i jorden. Så jeg vil sige at det lyder af meget med 10 høns hvis du vil have der er lidt grønt derinde.
Vi har nu lavet en frugthave og her får de ca. 300 kvm, og det var grønt det meste af sommeren sidste år, her havde vi 9 voksne og 12 kyllinger.

Vi har store høns, det er måske anderledes med dværghøns, men det er vores erfaringer.
Vi har et hus på lidt over 1,3 kvm til 10 høns nu og det er ALT for småt, da to altid ligger på gulvet. Derfor bygger vi nu et større hus, så der også kan være støvbad derinde.
Mvh
Jeanette