Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rotter  (Læst 7981 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Rotter
« Dato: 29 Maj , 2008, 22:30 »
Nej hvor er jeg træt af det, jeg var over at se til mine kyllinger, og hvad så jeg, en meget stor rotte, nu er jeg bange for om den kan tage mine kyllinger, er der nogen der ved noget om det.  <+
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Rotter
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2008, 22:48 »
Det kan jeg godt forstå du er bekymret over Berit, for det er ikke ubegrundet, du kan tro rotter kan tage dine kyllinger og det er endda ret hurtigt.

Prøv at skrive rotter i søgefunktionen, så kommer der en del tråde om emnet, men jeg ved da at Mimi for nylig fik taget kyllinger i sin kyllingefræser.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Rotter
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2008, 22:59 »
Hvad er en kyllingefræser? Det lyder som noget drabeligt ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Rotter
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2008, 23:06 »
Ha Ha <H
En hønsefræser er et lille hønsehus med en lille gård, som kan flyttes rundt på græsset, så der hele tiden er frisk græs.
Nu havde Mimi sine kyllinger i hønsefræseren, deraf ordet Kyllingefræser, ganske ufarligt hvis der altså bare ikke er rotter. <W
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Rotter
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2008, 23:24 »
« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2008, 16:42 Fra Finn Jensen »
Hilsen Susanne

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Rotter
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2008, 01:21 »
Ja jeg fik snuppet 6 små kyllinger på samme dag og 2 en anden dag. Jeg havde en rottemor som boede i mit udhus hvor jeg absolut ingen foder har-kun græsfrø.
Så fangede jeg en rotte med en klapfælde hvorefter flokken flyttede ud af udhuset og ind inder min fræser åbenbart. Flokken bestod af en hun med sine unger som var mobile. Så fangede jeg mor rotten i en mårfælde men da jeg bar den ud på gårdspladsen slap den fri. Da de så havde taget kyllingerne og trukket dem ned i et hul i jorden blev jeg rigtig gal. Lemmen til kyllerne blev lukket-hellere inde end blive ædt-og en pose med rottegift blev lagt lige udenfor hullet. Klapfælder  gik de en stor bue udenom selvom de stod lige ved deres hul. Posen med gift blev trukket ned i hullet og mor rotten fandt jeg stendød-godt for den så kan den lære det <B
Nu er jeg syv-ni-tretten sluppet af med dem og har ikke set skyggen af en rotte siden. Jeg har set nogen rotter i min levetid men aldrig så stor som denne som jo sikkert også har ædt en del kyllinger-snøft  :'( :'(
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Rotter
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2008, 01:33 »
Men Berit kontakt rottemanden i din kommune og bed dem om at komme. Sæt imens selv fælder op hvor dine andre dyr ikke kan komme til at træde på dem og lur af hvor rotterne færdes. Rosiner og røget kød er godt i fælder. Sæt fælden forsigtigt hvor rotten færdes og lad endelig være med at flytte på ting eller rode/rydde op. Så kan du risikere at de bare flytter sig lidt, og bliver nervøse og overforsigtige.
Det gift jeg fik lagt var i en ubrudt pose og kan derfor ikke spises af hønsene. Rotterne napper så hele posen med ned i deres hul hvor de æder det.
Rotter er meget kloge og overlevelsesdygtige, når en artsfælle er død et sted flytter de.
 
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Rotter
« Svar #7 Dato: 30 Maj , 2008, 07:50 »
Jeg sige tak for jeres svar, jeg tør heller ikke lukke dem ud endnu, jeg må jo passe de små, jeg har været over at se til dem og alt så fint ud, jeg har en rottekasse med gift lige uden for høsegården, så jeg håber den tager giften,  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Rotter
« Svar #8 Dato: 30 Maj , 2008, 17:55 »
 ;)....Og der er sjældent kun en rotte.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Rotter
« Svar #9 Dato: 30 Maj , 2008, 19:21 »
Ja jeg ved det,  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Rotter
« Svar #10 Dato: 24 ſeptember , 2008, 20:51 »
Hej!

Jeg flyttede i foråret til en ny bopæl op af en skov, troede at nu havde jeg endelig undsluppet de rotter der var det gamle sted - men hold da op!!!

Jeg fandt ud af at fordi de gamle lejere havde brugt rosbrænde og ladet en stor del ligge, ja så var der mange rotter i omegnen. Hertil skal lige siges at der er vandløb næsten hele vejen rundt om min bopæl nu.

efter at have mistet 2 haner og 5 høner til rotterne, begyndte jeg sammen med rottemanden en kraftig bekæmpelse. Han var og sprøjte  alle åbninger der kunne tænkes at der var rotter, samtidig blev der lagt gift ud og jeg fik lokket flere poser gift ud af ham, så jeg selv kunne fylde op når de havde spist op - he he he!!!

Efter at rotterne havde spist en af de giftklumper der lægges i kloakrør og tre poser gift, håbede jeg på at det var det... men nej.

Kom ud en aften og skulle se til hønsene og kunne se at der stadig var aktivitet - rotten løb lige rundt om huset hønsene går i -så på den igen :-[

Efter nok en giftklump og 6 poser gift yderligere, ja så gik det fremad. havde som forholdregel altid min økse med ud, og nu kunne jeg så gøre brug af den... ;) Jeg fandt alt i alt 6 halvdøde rotter som jeg så aflivede og nu har jeg fred - indtil videre, er spændt på vinteren nu her!

Har efter da købt 2 rottegift stationer, som jeg har stående op af mine hønsegårde, og syv - ni - tretten - så er der ro endnu.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Rotter
« Svar #11 Dato: 26 ſeptember , 2008, 16:29 »
Ih hvor træls Berit  >:( håber du får has på dem. De er så ulækre!!!  <R

Hvad er rottegift stationer  ??? de alm. stålkasser eller  ???

Vi har også været angrebet af rotter i perioder og vores erfaring er at det bedste middel er klapfælder (af metal!!) med spegepølse i  :D  lugter gennemtrængede da det er røgvarer.
Fik på et tidspunkt af vide af rottemanden, at jeg skulle ha handsker på når jeg armede fælderne, så de ikke lugtede af mennesker. Det har jeg nu ikke haft hver gang og der har været gevinst alligevel.

Da det var værst kunne vi stå og kigge ind i hønsegården og se 2 fuldfede rotter guffe kornrester! SÅ blev der købt smækfælder, hønsene blev lukket inde om natten så det ikke var muligt for rotterne at gå ind i huset og æde (vi har aldrig fået taget høns eller kyllinger af rotterne) og fælderne blev sat ved rottehullerne - det virkede! Vi klappede 15! rotter på 14 dage! og en lille rotte fandt jeg dinglende inde i hønsehuset, det var helt tydeligt den havde været i rottekassen med gift (som står udenfor hønsegården)
Tror ikke man kan undgå dem helt når man bor på landet eller i skov som jeg gør, men de kan sgu holde sig til marker og skov!

Så Berit fat i smækfælderne!!
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid