Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan høns lide tørrede hyldebær og hyben?  (Læst 8120 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vandhund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
Kan høns lide tørrede hyldebær og hyben?
« Dato: 01 April , 2013, 18:12 »
Jeg kunne rigtig godt tænke mig en dehydrator, men mangler lidt et rigtig godt argument for at købe en, så det ikke kun er til at tørre krydderurter fra haven.

Vi har et 100m langt hybenhegn og mindst 10 selvsåede store hyld i haven, og hønsene spiser begge dele når de er friske, men kan de lide dem tørrede? Jeg synes godt de kunne bruge lidt mere "spændende" som tilskud her i vintermånederne, og når vi nu har hyldebær og hyben til overflod i september, så var det jo nærlæggende. Vi har kun skabsfryser, så jeg kan ikke bare smide dem i kummefryseren.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Kan høns lide tørrede hyldebær og hyben?
« Svar #1 Dato: 05 April , 2013, 20:45 »
jeg tror de både vil nyde at få tørrede hyldebær og hyben i løbet af vinteren og det vil samtidigt være gavnligt for dem
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Vandhund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
Sv: Kan høns lide tørrede hyldebær og hyben?
« Svar #2 Dato: 05 April , 2013, 21:14 »
Det var jo lige det, jeg gerne ville høre   /o tak  :D

jeg tror de både vil nyde at få tørrede hyldebær og hyben i løbet af vinteren og det vil samtidigt være gavnligt for dem

Offline Marianne Meldgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Kan høns lide tørrede hyldebær og hyben?
« Svar #3 Dato: 06 April , 2013, 11:53 »
I efterår frøs jeg mosede hyben i isterningebakken og serverede dem til mine høns i løbet af vinteren. Dem takkede de nej til. De er ret kræsen, spiser heller ikke rosiner eller hønseguf; vil allerhelst selv vælge deres mad i haven. Da der lå sne ville de gerne have serveret hakket grønkål og majs og fuglenes solsikkefrø.


Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Kan høns lide tørrede hyldebær og hyben?
« Svar #4 Dato: 07 April , 2013, 00:22 »
Mine får frosne hyben om vinteren - og spiser dem, men er ikke "helt vilde" med dem. Jeg er sikker på, at de har godt af dem. Jeg bager lige hybenerne i 20 min før frysning for at slå kernerne ihjel, så jeg ikke får hyben i hele haven.
I "gamle dage" brugte man meget tørrede rønnebær til vinterfoder af høns - bare til yderligere inspiration. Slåen skulle også være godt.

Offline Vandhund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
Sv: Kan høns lide tørrede hyldebær og hyben?
« Svar #5 Dato: 07 April , 2013, 07:00 »
Mine får frosne hyben om vinteren - og spiser dem, men er ikke "helt vilde" med dem. Jeg er sikker på, at de har godt af dem. Jeg bager lige hybenerne i 20 min før frysning for at slå kernerne ihjel, så jeg ikke får hyben i hele haven.
I "gamle dage" brugte man meget tørrede rønnebær til vinterfoder af høns - bare til yderligere inspiration. Slåen skulle også være godt.

Bare de spiser dem og det er sundt for dem, så behøves det ikke være deres livret ;) og tak for inspiration, tror faktisk vi har en stor slåen stående også (må hellere lige få en slåen-kender til at sige god for den først).
Hvad med kirsebær, kan de mon lide sådan nogle tørrede? Vi har to kæmpe store træer der giver overvældende mange små søde kirsebær.

Nu jeg er igang, hvad så med ramsløg og unge brændenældeskud og alm krydderurter, vil de gide det i tørret tilstand eller er det alligevel FOR støvende/tørt og kedeligt?

Offline Vandhund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
Sv: Kan høns lide tørrede hyldebær og hyben?
« Svar #6 Dato: 07 April , 2013, 07:32 »
Jeg tror også gerne vores ville leve af majs og hvad de nu kan finde at insekter, orme og små frøer i haven. Men de spiser nu både friske hyben og hyldebær, så jeg tror jeg satser på at de også gider når de er tørrede og udvalget ikke er så stort. :)

I efterår frøs jeg mosede hyben i isterningebakken og serverede dem til mine høns i løbet af vinteren. Dem takkede de nej til. De er ret kræsen, spiser heller ikke rosiner eller hønseguf; vil allerhelst selv vælge deres mad i haven. Da der lå sne ville de gerne have serveret hakket grønkål og majs og fuglenes solsikkefrø.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Kan høns lide tørrede hyldebær og hyben?
« Svar #7 Dato: 07 April , 2013, 13:23 »
Jeg tror man kan drysse tørrede urter ud over de madrester man giver hønsene, det må være et rigtig godt mineraltilskud til dem. Hvis det er fx en rest kogte grønsager og sa latpil vil de afgive fugt, så det ikke er så 'støvet' at spise.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline TrineD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Kan høns lide tørrede hyldebær og hyben?
« Svar #8 Dato: 08 Juni , 2013, 19:42 »
Man kan måske alternativt bløde de tørrede bær og frugter op med lidt kogt vand hen over?

Det var lidt min tanke, da jeg heller ikke har særlig stor frysekapacitet.

Offline lonekær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 142
Sv: Kan høns lide tørrede hyldebær og hyben?
« Svar #9 Dato: 08 Juni , 2013, 20:31 »
Vil lige tilføje at hyldebær i rå tilstand også tørret er giftige for mennesker.  ;)
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline Vandhund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
Kan høns lide tørrede hyldebær og hyben?
« Svar #10 Dato: 09 Juni , 2013, 07:30 »
Vil lige tilføje at hyldebær i rå tilstand også tørret er giftige for mennesker.  ;)

Tak, det vidste jeg faktisk ikke.
Men hvordan med hønsene, altså de står jo selv ved træerne og spiser de bær, der falder ned... Er det bare fordi de ikke ved bedre? Eller er det fordi fuglemaver kan tåle mere af den slags?

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Kan høns lide tørrede hyldebær og hyben?
« Svar #11 Dato: 09 Juni , 2013, 09:35 »
Fuglemaver kan bestemt tåle hyldebær, de spreder frøene så hylden formerer sig,og stæren,solsorten smider klatterne på både terrasse og bil.:-)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline lonekær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 142
Sv: Kan høns lide tørrede hyldebær og hyben?
« Svar #12 Dato: 09 Juni , 2013, 11:10 »
Fugle kan sagtens tåle dem rå. Men der er noget i som kan firgifte mennesker.  Det bliver dog nedbrudt v tilberedning.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.