Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En missekat der gik hjemmefra - og kom igen..... Eller gjorde den?  (Læst 7695 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Har haft en lidt spøjs oplevelse som jeg da lige vil dele med jer

I Juli sidste år fik jeg 2 hankatte, der ellers skulle have været aflivet, de var kastrerede osv, så ingen grund til ikke at tilbyde dem asyl hos mig
Da de for første gang kom ud i løbet af august, udvandrede de begge 2...

Det var jo lidt ærgerligt, men det er ikke altid at katte på 5-6 år er med på at flytte jo...

I november, da jeg sidder og spiser med ungerne i udestuen, står den ene lige pludselig og kigger ind af vinduet! WEE Ind med ham, og han falder fint til igen...

Først i januar ser jeg så en stor gråstribet kat i min udestue, hen og lokke missen ind så den kunne få noget mad.
Den flytter så simpelthen ind på en køkkenstol, kommer fint ud af det med katte og hund, det var jo fint nok, undre mig godt nok over at han ikke viser nogen tegn på at ville ud... Slår mig så at det er da nok den anden af de 2 hankatte ( Altså vi taler gråstribet hankat, jeg ikke havde set i et halvt år )
Da Chatana så kommer på vinterferie, siger hun fuldstændig kategorisk at det IKKE er vores forsvundne kat! Han havde været mørkere...
 Jamen nå... Da havde den været i mit køkken en måneds tid...
Hr. kat bliver så underkastet en nærmere undersøgelse, på det her tidspunkt var jeg så faktisk i tvivl om det VAR en kastreret hankat, eller måske en hunkat? ( Chatana kan være MEGET overbevisende )
Undersøgelsen afslører så at den her missekat altså er en kastrat, men også at den er øremærket, hvilket den jeg havde fået ikke var, efter hvad jeg havde fået at vide... Så 1-0 til Chatanas teori...
Efter noget olie osv lykkedes det så at aflæse øremærket, som den kun havde i det ene øre, og som var ret utydeligt, og jeg grinede da lidt af at jeg bare havde regnet med den var min egen der havde været vendt hjem igen...
Nå, ind og kigge på www.katteregister.dk... Der dukkede ingen kat op med det mærke...
Ringe til min egen dyrlæge, om hun kunne hjælpe... Hun kunne heller ikke finde den...
Vi finder så frem til den dyrlæge der har mærket ham, ud fra bogstavkoden... Ringer til dem, og de afviser kategorisk at de nogensinde har mærket en kat med så højt et nummer, så jeg må have set forkert...
Nu synes jeg sgu efterhånden tingene er lidt mærkelige!

Inges kattehjem... Heller intet resultat...

Nå, nu SKULLE jeg bare se om jeg kunne løse mysteriet med hr.kat...
Så ind i katteregisteret igen, udskifter tal, med mindste usikkerhed - intet resultat, men hey! Lige pludselig kommer jeg ind på den øremærkende dyrlæges liste, og lige netop det år hr.kat er mærket havde de altså tætved 700 mærkninger, hr kat havde nr 5xx
Så jeg ringer dyrlægen op igen, og jo, nu kan hun lige pludselig godt se de har haft mange mærkninger dét år... wee!
Men hun kan umiddelbart kun finde den før og efter hr. kat... Skummelt, jeg får hende til at lede videre med udskiftninger af tallene et efter et... Jo! siger hun så, her er den! 3-farvet hunkat? Øh nej! Gråstribet kastrat

Både dyrlægen og jeg undre os såre, og så lige pludselig, dukker hr. kat sgu op på skærmen! Det viste sig at han var registreret forkert!
Hun finder så en ejer, der bor temmelig langt væk...
Jeg siger som det er at Hr. kat hjertens gerne må blive boende her, hvis de ikke savner ham, og dyrlægen vil ringe til dem og spørge om de vil have ham igen eller hvordan....

En time efter ringer dyrlægen så tilbage, og nu bliver det jo rigtig komisk! For hr.kat viser sig faktisk at VÆRE *min* hr. kat 
Den registrerede ejer er konen til ham, der gav mig kattene, fordi konen var flyttet... Manden har så bare ikke vidst de var øretattoveret...
Og jeg har lært ikke bare at tage Chatanas kategoriske svar for gode varer en anden gang  Men nu er sagerne bragt i orden, Hr. kats registrering er ændret til mit navn, og jeg kan begynde at overveje hvad pokker han har lavet det sidste halve år....

( Undlod at indvie dyrlægen i at det VAR min egen kat vi havde fundet hos .... mig)
__________________
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: En missekat der gik hjemmefra - og kom igen..... Eller gjorde den?
« Svar #1 Dato: 27 Februar , 2010, 12:58 »
 *g
Skøn fortælling.
Endnu engang ville man ønske at man kunne tale med sine dyr.
Håber at han har fundet ud af at der trods et halvt års frihed er meget godt hos jer.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: En missekat der gik hjemmefra - og kom igen..... Eller gjorde den?
« Svar #2 Dato: 27 Februar , 2010, 13:51 »
Fantastisk historie. Katte er altså sjove dyr. /o
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: En missekat der gik hjemmefra - og kom igen..... Eller gjorde den?
« Svar #3 Dato: 27 Februar , 2010, 17:20 »
Sikke en historie.  *d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: En missekat der gik hjemmefra - og kom igen..... Eller gjorde den?
« Svar #4 Dato: 27 Februar , 2010, 18:06 »
Katte er altså fantastisk begavede dyr.
Nogle venner jeg havde som naboer en gang i Charlottenlund, havde en kat, og den var med i sommerhus på Møn.
Da de var på vej hjem gjorde de holdt på tankstationen i Stege, for at tanke slik til ungerne til den lange tur hjem.
Katten smuttede fra dem da døren gik op, og forsvant ud i det blå. Nå! katten blev opgivet, o de utrøstelige unger fik lidt mere guf.

Hjemme i Charlottenlund havde man jo opgivet katten, men efter 12 dage, stod den igen på sit dørtrin i det pæne kvarter, radmager, meget sulten, og med hul på alle de små trædepuder.

Katten levede et langt og lykkeligt liv i sin have, og forlod aldrig siden adressen.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: En missekat der gik hjemmefra - og kom igen..... Eller gjorde den?
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2010, 11:32 »
:D

Oh, dyrlægen ville have grinet sin numse i laser.. når han vra færdig med at bande over folk, der ikke kan kende deres egen kat :D

Skøn historie!

På "min" klinik fik vi for en rum tid siden en kat ind som hittekat. Den var øremærket og efter en del forsøg lykkedes det også at tyde mærket. Ringede til ejeren, som boede 20 km. væk. Jo, hun genkendte katten på beskrivelsen, men den var løbet væk for over et år siden - og hun var siden flyttet fra Fyn til København og kunne ikke have kat, der hvor hun boede.
Ikke desto mindre kom hun næste dag, grædende af glæde, og hentede katten, som hendes mor havde adopteret. Vi tog det som et godt bevis på værdien af øremærker.

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: En missekat der gik hjemmefra - og kom igen..... Eller gjorde den?
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2010, 23:56 »
Storm-Olsen! Spørgsmål til dig ( og andre hvis de kan svarer  ;) )

Har en hankat, der lige pludselig, i en alder af halvandet år, har fundet ud af at strinte, det er PÆNT irriterende...  /d
Ringede og bestilte tid til kastration af ham og Zelinas killing ( Sorteper ) dagen efter!
DÆLME om så ikke Chatana´s hunkat dagen efter igen demonstrerede for mig at det nummer kan en HUNkat også lave!!! Og ja, der kom væske ud... Det har jeg godt nok ikke set før
Nå, men nu kommer hun, og Aquicha´s hunkilling med hankattene til Dr. Dyr på fredag! Så er det også helt slut med fertile katte her i huset   /o

Strøtanke: Hende hunkatten der strinter, er 2 år gamel og selv om jeg selv jo har hankat osv har hun aldrig været drægtig... Kan hun mon have for meget testosteron  ???

Og jeg tror også at den hoistorie med ikke at kunne kende sin egen kat kunne komme lidt rundt i dyrlægeverdenen  ;D
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg har en enkelt gang oplevet en fertil hunkat strinte på samme måde som en hankat. Vi havde ingen hankat på det tidspunkt. Heldigvis var det kun den ene gang  :D Jeg ved ikke hvad der udløste det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Det ses af og til hos siamesere op til løbetiderne, som jo hos den race er ret overvældende :o. Det forsvinder ved neutralisation. Men det kan da være at der ER noget galt med testosteron-niveauet hos hende. Igen: problemet løses oftest ved neutralisation. Held og lykke med det, for det er IKKE sjovt /d.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Ja, nu du siger det, Kirsten det var i forbindelse med en løbetid, og som vi jo før har snakket om, er vi en siam-familie *p
Det er bare mange år siden, måske 15, så jeg kunne ikke helt huske omstændighederne, før du lige kom med det rigtige stikord  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Tak for svarene!

Jamen, det er da muligt, det er jo årstiden, at det er pga løbetid  ;)
Vil lige skynde mig at sige at der med garanti INTET siam eller orientaler er i lille fede huskatte-Kira
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Det er ikke så sjældent at hunkatte strinter, selvom  De plejer at være mindre ihærdige og mindre stinkende end hankatte, men jeg har da haft en, vi måtte aflive pga. det.
De gør det, når de markerer territorium, og også når de er i løbetid.
HVis de pludselig begynder at gøre det indendøre, er der ofte noget stress involveret. Feks. nye katte i bestanden, nye børn eller den slags ændringer. Katte bryder sig sjældent om forandringer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Hvis katte strinter uønskede steder, er Feliway en god løsning.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Har en hankat, der lige pludselig, i en alder af halvandet år, har fundet ud af at strinte, det er PÆNT irriterende...  /d
Ringede og bestilte tid til kastration af ham og Zelinas killing ( Sorteper ) dagen efter!

Og jeg kan så 'glæde' dig med at oplyse at også kastrerede hankatte strinter  :D. Og det lugter stadig fælt.

Men iøvrigt en skøn fortælling om den hjemvendte hankat.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Jeg har ikke personligt oplevet at kastrerede hankatte strinter. Og det har endda været siamesere. 14 styk, har jeg lige talt op , gennem mange år. Har dog hørt om det fra andre. Men at det lugter fælt? Tjah, af kattetis.... men der er da ikke meget testosteron i det længere. Ellers har dyrlægen snydt :D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand