Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Slyngplanter i Hønsegården ?  (Læst 390 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Æggelægger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Slyngplanter i Hønsegården ?
« Dato: 03 Maj , 2016, 10:49 »
Er der nogle som kan hjælpe mig med hvad jeg skal plante op af min hønse gård . den er beklædt med voliere net på siderne og taget . jeg har en ide om at det skal kunne dække taget på sigt, så det giver mine 5 dejlige høns læ og skygge.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Slyngplanter i Hønsegården ?
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2016, 11:39 »
Hvad med Arkitektens Trøst, Skovranke eller Clematis montana?
Alle 3 nemme og hurtigtvoksende.

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 939
Sv: Slyngplanter i Hønsegården ?
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2016, 11:47 »
Selve beplantningen kan jeg ikke her og nu komme med et forslag til, men du skal virkelig tænke dig godt om, før du planter.

Mange slyngplanter gror som var de betalt for det og kryber ind alle vegne. Det betyder, at dit dyre volierenet vil blive omklamret fra alle sider af planten. I værste tilfælde vil den sprænge tråden - ellers bliver den et stort indfiltret område. Med årene vil grundstammen helt sikkert ødelægge tråden, ved at den bliver tykkere og tykkere år for år.

Hvis ikke du hele tiden tilser beplantningen, vil jeg tro, at der til sidst vil opstå et totalt kaos af grene.

Hvad med at forsøge at skygge på anden vis og så evt beplante hønsegården med skyggegivende buske.

Den beplantning du allerede har, ser da godt ud. Den må kunne gøres større, hvis det er det du ønsker.

Sol er faktisk også en rigtig god ting i en hønsegård. Høns tager solbad med stor glæde. Solen gør også, at der ikke bliver indelukket og fugtigt i gården og det er også en fordel.
Endelig har de jo også hønsehuset at gå ind i, hvis solen bliver for meget for dem.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Slyngplanter i Hønsegården ?
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2016, 12:18 »
Enig med Hans Kurt. Jeg tænker det er bedre at overdække en lille del af din gård med gennemsigtige plader, så der er et tørt sted at trække sig til i regnvejr, og så de har et godt sted at støvbade.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Æggelægger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Slyngplanter i Hønsegården ?
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2016, 19:13 »
Tak for råd Hans . jeg har bestemt mig for at plante Klematis og skov Kaprifolie  da de



er nem at styre. Det lille træ som står i gården er en dværgbøg og springer ud om lidt

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Slyngplanter i Hønsegården ?
« Svar #5 Dato: 03 Maj , 2016, 19:16 »
Både kaprifolie og klematis er giftige. Generelt er høns gode til at holde sig fra giftige planter, men du skal bare lige ha det i tankerne.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Æggelægger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Slyngplanter i Hønsegården ?
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2016, 21:13 »
Både kaprifolie og klematis er giftige. Generelt er høns gode til at holde sig fra giftige planter, men du skal bare lige ha det i tankerne.
Hej raziel . ja det har jeg også hørt , men om sommeren hvor Klematis, Kaprifolie, arkitektens trøst m.v blomster , har hønsene ikke brug for at hapse og nippe i det , da de får så meget andet grønt. Og om efteråret og vinteren er  der ikke blade på , så jeg satser på det går .








Sendt fra min Lenovo YT3-X50F med Tapatalk


Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 939
Sv: Slyngplanter i Hønsegården ?
« Svar #7 Dato: 04 Maj , 2016, 09:52 »
Klematis er et godt valg. de får ikke tykke stammer. Kaprifolie kan få en stamme af en vis tykkelse, men ikke voldsomt  - og den fletter sig vist ikke ind i tråden (stammen altså), men jeg er ikke helt sikker.
Raziel har ret, og kaprifoliens frugter (røde og meget fedtet) vil nødvendigvis falde ned på jorden inde i hønsegården - om hønsene så æder dem eller ej, det ved jeg ikke. Giftigheden kender jeg ikke noget til.

Har ledt lidt på nettet, men ikke fundet noget reelt om giftige planter og høns   :P

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Slyngplanter i Hønsegården ?
« Svar #8 Dato: 04 Maj , 2016, 17:34 »
Jeg ville vælge en vin - der er vist noget med at høns ikke tåler druer, men de kan jo plukkes af før de falder ned til fuglene.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Slyngplanter i Hønsegården ?
« Svar #9 Dato: 04 Maj , 2016, 18:52 »
Hmmm.... mine høns får alle mine druer fra vindruen om efteråret, det elsker de.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Slyngplanter i Hønsegården ?
« Svar #10 Dato: 05 Maj , 2016, 00:52 »
Tjah, det kan være jeg er fejlinformeret - der er lidt sniksnak om det her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=32240.0
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Slyngplanter i Hønsegården ?
« Svar #11 Dato: 16 Maj , 2016, 18:18 »
Du kunne sætte et rio-net op ved siden af hønsegården. Jeg ville plante turneringen brombær.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk