Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Aldersforskel på kyllinger HASTER  (Læst 3277 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pylle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
    • Kennel Engelsparkens
Aldersforskel på kyllinger HASTER
« Dato: 01 Oktober , 2015, 18:21 »
Et hastespørgsmål: Hvor stor en aldersforskel vil en skruk kunne acceptere på kyllinger?
Jeg har en veninde, som har været uheldig kun at klække en kylling fra rugemaskinen. Jeg har selv en skruk som går med 3 uger gamle kyllinger. Vil skrukken - og ikke mindst de ældre kyllinger - mon kunne tage imod denne enlige kylling på 1½ døgn?
Takker på forhånd for svar :)
1,2 Tysk pinscher
Har Engelsk Araucana

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Aldersforskel på kyllinger HASTER
« Svar #1 Dato: 01 Oktober , 2015, 18:43 »
Det er desværre nok ikke sandsynligt. Hun må nok selv tage den ind i varmen eller finde en skrukmor med nye kyllinger.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Aldersforskel på kyllinger HASTER
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2015, 19:42 »
Enig med Bente - det går ikke

Den enlige kylling kan ikke være alene og det er ikke nok, at tage den ind i varmen og passe den som ene'barn'. Kyllingen må enten ud til en skruk med nyklækkede kyllinger - eller din veninde må anskaffe sig et par daggamle kyllinger, så den enlige får venner at vokse op sammen med. Det er heldigvis stadig muligt at købe nyklækkede kyllinger, kan jeg se i de forskellige hønsegrupper på facebook
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Aldersforskel på kyllinger HASTER
« Svar #3 Dato: 02 Oktober , 2015, 08:54 »
Der er for meget fart på de 3 ugers kyllinger til, at den nyudklækkede kan følge med. Og den vil af hønemor og de ældre blive opfattet som en svag kylling, der skal 'elimineres'. Og der er også den risiko, at hønemor om bare et par uger er træt af at passe kyllinger, og der kan de store kyllinger nok klare den, men det kan den lille ikke..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 939
Sv: Aldersforskel på kyllinger HASTER
« Svar #4 Dato: 02 Oktober , 2015, 10:48 »
Min erfaring er, at den første uge har kyllingerne meget brug for deres mor til at hvile under og få varmen. Der er ikke den helt voldsomme fart på dem i de første dage.
De bliver kaldt til spisning og det tager ikke ret langt tid og så ind under den varme høne. Det går dagene med. I 2. uge er der straks mere fut på dem. Alt skal undersøges,men fortsat kun i nærheden af mor. 3. uge er de meget selvstændige og går på opdagelse noget væk fra hønemor.

Det betyder, at der ikke kan være så mange dages forskel mellem kyllingerne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Aldersforskel på kyllinger HASTER
« Svar #5 Dato: 02 Oktober , 2015, 11:17 »
Jeg forsøgte her i sommer at sætte 2 ugers kyllinger ind til 4 ugers alene kylling og hønemor. Hønemor ville overhovedet ikke kendes ved dem. Satte så i stedet alenebarnet sammen med de nye kyllinger og kors hvor blev han glad for selskab. Så nok bedst som andre skriver at din veninde finder nogle andre kyllinger. Det gør ikke så meget med et par ugers aldersforskel mellem kyllingerne.

Offline pylle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
    • Kennel Engelsparkens
Sv: Aldersforskel på kyllinger HASTER
« Svar #6 Dato: 02 Oktober , 2015, 23:50 »
Så fik vi løst problemet med alene-kyllingen. Nogle gange er hjælpen bare meget tættere på, end man lige går og tror. Det viser sig nemlig, at min venindes nabo har en skruk som lige netop har udruget et hold kyller, og der må den enlige gerne flytte ind :D De sætter den ind under skrukken i morgen aften. Tusind tak for svar :)
1,2 Tysk pinscher
Har Engelsk Araucana