Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor køber man økologiske foderærter og -majs?  (Læst 16172 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Hvor køber man økologiske foderærter og -majs?
« Svar #15 Dato: 03 ſeptember , 2013, 15:31 »
Jeg prøver generelt at undgå soya, fordi den største produktion er GMO...........

Men prisrealistisk er jeg nødt til at forholde mig til transport til øen via fragtmand- vi er ikke heeelt der, hvor jeg gerne ville med familiens mad= hønsene får rester, men altså ikke 100% økologisk endnu.. måske i løbet af et år eller to med flere kontakter...........  *k Udbudet er begrænset her, men jeg håber på kræfter til at dyrke køkkenhave igen næste år. En god genstart men vi spiser kød alle sammen, og det eneste vi har plads og tilladelse til på grunden er høns......... og deres evt. æg + lidt grøntsager
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Niels Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
Sv: Hvor køber man økologiske foderærter og -majs?
« Svar #16 Dato: 22 ſeptember , 2013, 22:31 »
Kristian, ved du hvad prisleje rapskager plejer at ligge i?
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Hvor køber man økologiske foderærter og -majs?
« Svar #17 Dato: 23 ſeptember , 2013, 00:55 »
Jo, man kan såmænd godt få økologisk foder til en fornuftig pris.

På foderstoffen fik jeg eksempelvis økologisk majs til 4,37 kr pr kilo. Det er billigere end de 5 kr pr kilo de tager for ikke-økologisk majs i Land og Fritid.

Og jeg giver ca. 2,4 kr for korn hos økologiske landmænd. Det er langt billigere end de 4,53 de tager for ikke-økologisk korn i Land og Fritid.

Jeg giver 4,5 kr pr kilo for kalvepiller, mens eksempelvis Foderhallen tager 7 kr pr kilo for ikke-økologisk Fuld A Pep. Kalvepillerne har dog et lidt lavere proteinindhold på 21 %, mens Fuld A Pep vist ligger på ca. 25 %,. Man kan dog stadig fodre med meget korn ved siden af kalvepillerne.
Jeg har naturligvis tjekket indholdet i kalvepillerne, og det eneste der mangler er noget mere calcium til æglæggende høner. Men det er jo billigt at købe skaller, og så undgår jeg, at kyllinger og haner får for meget kalk.

Der findes naturligvis billigere ikke-økologiske løsninger end dem jeg nævner her. Men faktum er stadig, at en masse mennesker betaler mere for ikke-økologisk foder, end de kunne gøre for økologisk foder.
Og det er jo dumt når der trods alt er mange som ikke er ligeglade med grundvand, gensplejsning og et rigt og alsidigt plante- og dyreliv i vores natur.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvor køber man økologiske foderærter og -majs?
« Svar #18 Dato: 23 ſeptember , 2013, 05:35 »
niels ca 8 kr for øko  de andre interserer mig ikke

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Hvor køber man økologiske foderærter og -majs?
« Svar #19 Dato: 19 Oktober , 2013, 16:56 »
dlg leverede non GMO majs og øko byg + hvede- hurtigt og uden problemer  /o

Øko ærter mangler, og jeg ville gerne have øko sort havre også- købte i sin tid til hestene(altså havre) hos privat i nærheden af Varde, men dengang leveret sammen med store mængder hø, som jeg ikke længere skal bruge, og det hedder derfor afhentning nu pga den lille mængde :P Håbløst med cykel og tog...........

Nogen der nu kender nogen der sælger øko foderærter el. sort havre? Til mit minihønsehold er prisen knapt så afgørende, men levering er.........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Niels Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
Sv: Hvor køber man økologiske foderærter og -majs?
« Svar #20 Dato: 19 Oktober , 2013, 21:30 »
Det lykkedes mig at finde en økologisk planteavler i nærheden som faktisk dyrker foderærter. Dem han havde liggende var godt nok til udsæd til foråret, men jeg fik da lov til at købe 100 kg. Han tog 5 kr. pr. kg, det er da vist ganske rimeligt. Økomajs har jeg ikke fundet. Gad vide om dem jeg bruger nu er GMO? <A

Har i øvrigt fundet et sted hvor jeg kan købe øko rapskagepiller til 5 kr/kg, det synes jeg er noget af et fund *y

Kan godt se at det kan give en del problemer/udfordringer når man skal have fragtet foderet i Fanø...
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor køber man økologiske foderærter og -majs?
« Svar #21 Dato: 20 Oktober , 2013, 16:23 »
Majs som er dyrket i Danmark er ikke gmo, for man må ikke dyrke gmo afgrøder i Danmark.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hvor køber man økologiske foderærter og -majs?
« Svar #22 Dato: 06 November , 2013, 19:49 »
er der nogle der kender en bonde på lolland/falster eller sjælland (på vejen mod kbh) der sælger foderærter?

jeg har købt hos en lokal foderstof til 4 kr pr kg, men tænker det kan gøres billigere direkte hos landmanden. og da jeg er storforbruger er der mange penge at spare.
vil iøvrigt mene det er øko ærter jeg får da der er monster mange tidselhoveder og ukrudtsfrø i (for dårligt når man køber de dyre sækkevarer)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Hvor køber man økologiske foderærter og -majs?
« Svar #23 Dato: 06 November , 2013, 20:37 »
Hvis jeg ville fodre mine dyr med majs og ærter så ville jeg absolut ikke gå på kompromis med økologien (det ville jeg i øvrigt heller ikke gøre med andet hverken til dyr eller mennesker) Men de 2 er sammen med Soya det mest problematiske - de er gensplejset og bejset og majsene er ofte sprøjtet ret voldsomt.
Sonja