Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: forsvindingskasse med udvendig forsvinding?  (Læst 5372 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline aniacatha

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
forsvindingskasse med udvendig forsvinding?
« Dato: 27 Juli , 2012, 01:14 »
Hej...jeg er ny kyllingeejer og i fuld gang med at udtænke (og forhåbentlig også lave) det perfekte hønsehus og opbevaringsrum til foder,værktøj mm/voiliere og hønsegård. Jeg har tænkt at huset skulle bygges i nogenlunde de beskrivelser som er i bogen Øko-høns.
Regner med at skulle have 4høner måske en hane, så må jeg se om flere kommer til derefter, evt kyllinger til fryseren senere.

Dvs et hus på ca 2,5*2,5meter (husker ikke de eksakte mål pt) Selve hønsehusets område er halvdelen af denne bygning, hævet over jorden, plads til sandbad mm under huset. Hus indeholdende redekasse, pinde, evt foder og vand - eller også er dette primært til den overdækkede (og lukkede efter behov) - voiliere. (adgang fra voiliere til ikke-sikret indhegnet græsområde og øvrige have)
 - Og den anden del af bygningen skal være afskærmet hønsehuset, med låge ind til hønsehus aht rengøring mm og have plads til div foder, skaller, redskaber mm.. Det skal være nemt at gøre rent osv. Alt rotte og rævesikret - undtagen den "udvendige gård".

Jeg havde tænkt at redekasserne skulle monteres helt eller delvist på ydersiden af huset, og ville helst have en forsvindingskasse hertil, men de jeg har set i handlen er hvor høne og æg går ind og ud af samme side, og jeg er mest ude efter en hvor høne selvklart går ind i reden fra huset, og ægget falder ned og ud i bakken udenfor huset, så det er nemt at indsamle uden at skulle ind i hverken hønsehusdelen eller "skuret"

Er der en af jer herinde som kender en løsning på dette, kan det bygges selv (Mål mm), købes hvor?
Ting jeg skal være obs på?
Jeg regner ikke med den store ægproduktion vinterdage, så risikoen for frosne æg er vel minimal med den udvendige tilbygning - eller?

Andre gode forslag, kritik, evt tegninger på noget lign tages gladeligt imod den nystartede hønseholder!
Inspiration søges på huse - og helst hvor der er mere el mindre målfaste tegninger, - nemt at gå til...

 :) :) :)

Ania
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
1,2 Børn fra 2009-2010-2012 - så der er liv i huset
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.
1,0 Tålmodig og meget fingersnild bedre halvdel

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: forsvindingskasse med udvendig forsvinding?
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2012, 09:43 »
Hej Ania.
Velkommen på forum  :D.
Jeg har godt set de redekasser du skriver om, og du kan søge dem på Google. De kan købes via nettet. Mht æglægning, vil jeg sige at mine høns lagde masser af æg i vinters. Også mens det var rigtig koldt. Så sådan en kasse er det nok smart at isolere.
Men det er nu hyggeligt at stikke hovedet ind i hønsehuset og se efter æg. Man skal jo alligevel kigge til hønsene, og så vil man jo også se hvis der er en høne som bliver liggende på reden. Og hvilke høns som lægger æg.  /o
Held og lykke med hønseprojektet. Det er en skøn hobby  ;)
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: forsvindingskasse med udvendig forsvinding?
« Svar #2 Dato: 28 Juli , 2012, 10:07 »
Velkommen på forum, Ania :D
Du skal være opmærksom på, at du kan have et problem om vinteren med udvendige redekasser, for æggene kan fryse og derfor revne, hvis du ikke har mulighed for at samle æggene ind i løbet af dagen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline aniacatha

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: forsvindingskasse med udvendig forsvinding?
« Svar #3 Dato: 29 Juli , 2012, 21:30 »
Ja tænkte det nok, - redekassen forbliver i huset :)
Ania
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
1,2 Børn fra 2009-2010-2012 - så der er liv i huset
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.
1,0 Tålmodig og meget fingersnild bedre halvdel