Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: lysning af æg  (Læst 8547 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: lysning af æg
« Svar #15 Dato: 29 Maj , 2012, 00:06 »
Med vand i begge kar burde du have acceptabel fugtighed. Har du lukket alle ventilationskanalerne (fugtigheden fiser jo ud hvis de står åbne).

Jeg har aldrig målt fugtigheden i Madam Blå med pålideligt udstyr, men jeg tror fugtigheden normalt er en anelse højere. Er der nogen kondensdannelse på låget. Så vidt jeg husker er der normalt en let kondensdannelse, med begge kar fyldte, og den tiltager når klækningen sætter i gang, hvor det ligefrem løber ned ad lågets sider.

Husk at lægge noget net/tråd over karrenes åbning inden klækning, så du undgår at kyllinger, der falder ned fra pladen, ender i et kar og drukner.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

  • Gæst
Sv: lysning af æg
« Svar #16 Dato: 29 Maj , 2012, 00:08 »
Ja for hundan...det er ikke nok at sætte et skillerum op, for det kan du komme over. Du kan bruge et af skillerummene til at lægge i "revnen"  ;) De er lavet til det samme!

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: lysning af æg
« Svar #17 Dato: 29 Maj , 2012, 17:46 »
tusind tak for svarene :)  i går aftes var den første stjerne i et æg og i morges lidt mere hul, og nu ved 17 tiden er der flere med stjerner  ;D

der er dog ikke sket mere hele dagen med den første, men kan se den bevæger sig derinde.

virkeligt spændene det her  ;D

syntes de er tidligt på den, men med den "fart" så passer det måske meget godt med de kommer ud i morgen.


jeg har alle huller lukket på nær den ene chek up termometret går ned gennem.
og luftfugtigheden ligger nu på 61% (hårhygrometret fra america, helt nyt) der er MEGET damp/vand på overdelen så det hele må være fint så.


jeg kan forstå det er helt og aldeles forbudt at åbne for den så længe kyllingerne klækker, så må sidde på hænderne og skal heldigvis på arbejde i morgen :)


jeg har forberedt en boks i stalden til dem med varmelampe. og kan nemt få temperaturen som den skal være.
det er en træpille bund som hesten har gået på længe(fået stalosan indimellem) er det et ok sted eller skal jeg lade dem blive i bryggerset den første uge eller to, i en kasse?



Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: lysning af æg
« Svar #18 Dato: 29 Maj , 2012, 20:23 »
tja der var så en kylle der valgte at ville ud nu ;D så her for en times tid siden kom den første, ret hurtigt ud syntes jeg.


hvis nu mange kyllinger er kommet ud i morgen eftermiddag, men der stadig mangler lidt. kan jeg så super hurtigt åbne og tage dem ud, der så har lagt derinde et døgns tid?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

karina dj

  • Gæst
Sv: lysning af æg
« Svar #19 Dato: 29 Maj , 2012, 22:51 »
Det gør jeg i hvert fald...faktisk ta'r jeg dem løbende, men det er fordi jeg har fuldstændig styr på fugten. Det kræver man har øvet sig lidt ;) Ta' du bare dem ud imorgen du kan, men lad en blive, så den kan "pippe de andre ud af æggene"  /o

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: lysning af æg
« Svar #20 Dato: 30 Maj , 2012, 18:51 »
5 kyllinger var ude i morges og her da jeg kom hjem var der 8 kyller.


åbnede hurtigt og tog de 8 ud. et æg er ikke klækket og der er ingen stjerne eller noget der tyder på den er på vej. den får lov at ligge i maskinen til i morgen. og uden en kylling da jeg ikke kunne se den var på vej.
luftfugtigheden falder jo lynhurtigt, men syntes den var hurtigt oppe igen.
brugte max 15 sekunder.

de er godt nok søde de små, og jo slet ikke bange eller noget. faktisk håndtamme  ;D men de ved jo heller ikke andet, uden en mor der giver besked.

de er kommet i stalden med varmelampe og en mindre indhegning så de ikke bliver væk fra varmen. de har spist, men ikke drukket endnu. selv om jeg har prøvet at lege mor og vise  :D


skal bare lige have katte sikret, så min kat ikke finder på at tage dem. tror dog ikke hun gør det da hun er vant til nye ællinger også. men de har jo en mor der passer på dem.



tusind tak for hjælpen til alle. er klar til at sætte et nyt hold over her i weekenden. det gik jo fint, så nu ved jeg hvordan jeg skal gøre næste gang.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

karina dj

  • Gæst
Sv: lysning af æg
« Svar #21 Dato: 30 Maj , 2012, 18:53 »
Tillykke med dem  :)

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: lysning af æg
« Svar #22 Dato: 03 Juni , 2012, 11:37 »
tak  :) de fiser rundt nu og bruger faktisk kun varmelampen i de mørke timer.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.