Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål vdr. udstilling af høns  (Læst 10751 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Spørgsmål vdr. udstilling af høns
« Dato: 08 Januar , 2012, 13:30 »
Jeg er netop kommet hjem fra hønseudstilling i Gislev forsamlingshus.
Jeg kan mærke, at det kribler og jeg får lyst til at gøre lidt mere i avl og udstilling.
Men hvad kræver det sådan en dag. Jeg skal selvfølgelig have ringmærkede og vaccinerede racehøns. Men tager man bare de bedste med for at få dem bedømt?
Jeg så et par stykker der fik 0 pga bitakker og sløjfekam...avler man videre på dem, hvis de f.eks. havde en god farve eller kropsform?
Hvad med det praktiske? Afleverede man nyvaskede og føntørrede høns  ;) 1 time f'ør udstillingen åbner og henter dem igen 1 time efter når udstillingen er ovre.? Hvem passer hønsene imens? måske der er en der vil ulejlige sig med at beskrive forberedelser mm før/under en udstilling. Er man der når hønsene bedømmes af dommeren?
Udstiller man altid kun unge høns, jeg så kun høns fra 2011?
En sidste ting jeg tænkte på....Sådan en udstilling er jo også for at skabe interesse for racefjerkræ, var det ikke en ide at hænge en racebeskrivelse på burene, når nu ejerne ikke er der. Der gik mange interesserede rundt og snakkede om hønsene, men der var ikke rigtig nogen at spørge.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Spørgsmål vdr. udstilling af høns
« Svar #1 Dato: 08 Januar , 2012, 14:40 »
Her er lidt svar, du får sikkert flere.

Som du selv skriver skal dyrerne være mærket og vaccineret.
Man tager dem man synes lever bedst op til standarden for Racen.
Man bør ikke avle på høns med A-fejl såsom bitak osv.

Dyrerne skal fremstå pæne og velholdte, Så vask alt efter høns, mine er hvide og skal derfor altid vaskes.
De farvede kan måske nøjes med at få vasket ben og tæer, hvis de ikke har taget mudderbad. det bedømmer man.
Man aflevere som regel hønsene fredag, de bliver bedømt Lørdag, og kan tage hjem søndag efter udstillingen.
Som regel er det unge dyr, nogle racer er dog bedst året efter.
Bestyrelsen var vel tilstede og kunne svare på spørgsmål.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Spørgsmål vdr. udstilling af høns
« Svar #2 Dato: 08 Januar , 2012, 14:56 »
Men ideen med at kunne se racebeskrivelserne er da god. Så kan man også bedre forstå bedømmelserne.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål vdr. udstilling af høns
« Svar #3 Dato: 08 Januar , 2012, 15:32 »
Til de lokale udstillinger afleverer man dem som regel aftenen før, f.eks. fredag aften, lørdag morgen og formiddag bliver de bedømt, og man kan så tage dem ud af burene i samme minut som der bliver sagt, at nu er udstillingen slut og tak for denne gang. Sådan er det i hvert fald på de lokale udstillinger her i nærheden. Man kan sagtens udstille ældre høns.
Man må ikke være der, når de bliver bedømt, i teorien ved dommerne ikke, hvem der udstiller hvad.
Jeg ville ikke avle på dyr med kamfejl, for det er meget arveligt, men er det en sjælden race, og har man ikke andet, ja, så avler man jo på dem.
Nogle klubber vælger at hænge racebeskrivelser op især på volieresamlinger, ved vores lokale udstillinger er der nu mange, man kan spørge, ellers kan man jo altid spørge ved indgangen, om de kan hjælpe med at finde en avler.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Spørgsmål vdr. udstilling af høns
« Svar #4 Dato: 08 Januar , 2012, 15:42 »
Jeg er også lige kommet hjem derfra, og man må sige hele skalaen var repræsenteret: fra flere 0'er, og så fra 83 ( :o) - 97 points. Man må sige at nogen er mere kritiske med deres dyr end andre, men til gengæld kan man så sige at 'vi andre' kan lære noget af også at se de dyr der ikke er så gode.

Men Lotte, kast dig ud i det - det er super spændende, lærerigt - og ikke mindst vil du lære en masse flinke folk at kende undervejs!
Mvh Marianne

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Spørgsmål vdr. udstilling af høns
« Svar #5 Dato: 08 Januar , 2012, 18:00 »
Jeg er også lige kommet hjem derfra, og man må sige hele skalaen var repræsenteret: fra flere 0'er, og så fra 83 ( :o) - 97 points. Man må sige at nogen er mere kritiske med deres dyr end andre, men til gengæld kan man så sige at 'vi andre' kan lære noget af også at se de dyr der ikke er så gode.

Men Lotte, kast dig ud i det - det er super spændende, lærerigt - og ikke mindst vil du lære en masse flinke folk at kende undervejs!

Marianne M.N.
Var det ikke dine fine sebright der var udstillet?  ;) 95 point var da flot, mine drenge var vilde med dem og de små skæggede antwerber bragte stor glæde, når de galede, drengene er jo vant til store høns herhjemme  :D
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Spørgsmål vdr. udstilling af høns
« Svar #6 Dato: 08 Januar , 2012, 18:05 »
Så synes jeg du skulle give dem nogle små høns og forsøge sig med. Det er tit sjovt for børn at udstille og gøre noget ud af det og de præmier de vinder selvom de måske ikke har de bedste dyr. Kan især foreslå Antwerpener skæghøns selvom min lillebror nok ville sige de skulle have Sebright i stedet for.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Spørgsmål vdr. udstilling af høns
« Svar #7 Dato: 08 Januar , 2012, 18:08 »
Hej Lotte - nej, det var nu ikke mine sebrights denne gang. De skal udstilles i næste weekend  ;)
Mvh Marianne

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Spørgsmål vdr. udstilling af høns
« Svar #8 Dato: 08 Januar , 2012, 18:38 »
Hej Lotte - nej, det var nu ikke mine sebrights denne gang. De skal udstilles i næste weekend  ;)
Skal du udstille i Ullerslev? Jeg regner med at kigge forbi, det er jo "min" klub. Ved du hvor mange tilmeldte der er?
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Spørgsmål vdr. udstilling af høns
« Svar #9 Dato: 08 Januar , 2012, 18:50 »
Så synes jeg du skulle give dem nogle små høns og forsøge sig med. Det er tit sjovt for børn at udstille og gøre noget ud af det og de præmier de vinder selvom de måske ikke har de bedste dyr. Kan især foreslå Antwerpener skæghøns selvom min lillebror nok ville sige de skulle have Sebright i stedet for.
Jeg er nået til den erkendelse, at det er mig, der er mest interesseret i høns herhjemme, så de (Christian 7 år og Simon 6år) får lov at vælge en kylling hver hvert år, som er deres, men de mister hurtigt interessen. De vil gerne hjælpe med at grave regnorm op i hønsegården og samle æg + give mad....men det er også det  ;)
Men sjove var de, de små Antwerper skæghøns, sikke nogle små kvikke bevægleser - meget faccinerende at kigge på. Det virkede som om de har et godt temperament?
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Spørgsmål vdr. udstilling af høns
« Svar #10 Dato: 08 Januar , 2012, 19:28 »
Skal du udstille i Ullerslev? Jeg regner med at kigge forbi, det er jo "min" klub. Ved du hvor mange tilmeldte der er?

Ja, det skal jeg. Nej, jeg ved det ikke, men mon ikke en 125 dyr eller sådan noget lignende. Vi ses så måske :)
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål vdr. udstilling af høns
« Svar #11 Dato: 08 Januar , 2012, 19:47 »
@ Lotte

Har du læst denne tråd :
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9264.0
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Spørgsmål vdr. udstilling af høns
« Svar #12 Dato: 10 Januar , 2012, 20:45 »
Lotte

Kig en gang her, der vil være noget om de spørgsmål du stiller dig
selv.  http://www.silkeborg-fjerkraeklub.dk/38194911

Det kan godt være at dine drenge, mister lidt interesse(sådan er alle børn), men et frø skal jo spire, og hvis de nu får nogle dyr som de så evt kan prøve at udstille, så kunne det jo være at interessen voksede.



 
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Spørgsmål vdr. udstilling af høns
« Svar #13 Dato: 11 Januar , 2012, 00:07 »
Jeg kan love for de er kvikke og bliver nemt tamme i forhold til andre racer er min erfaring. Jeg gør ikke meget for at gøre mine tamme og har flere der kommer ud for at blive nusset på brystet når jeg åbner lågen ind til dem. Selv hanerne bliver meget tamme og gør ikke mennesker eller børn fortræd. Hanerne kan også sagtens sættes sammen efter avl hvilket jeg sætter stor pris på.
Dog må jeg sige at Antwerpenerne også er dem der bestemmer i hønsegården selv over de meget store racer. Selv en Australops og andre store racer vil ligger under dem i rangordenen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen