Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "Klamme æg"  (Læst 7496 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
"Klamme æg"
« Dato: 07 December , 2009, 15:05 »
Er der andre, der har været ude for at kogte æg er nærmest vandfyldte og temmelig klamme? Jeg kogte to i weekenden - og begge var "våde" indeni selvom de ikke var revnede. Da jeg skar i det ene splattede det ud over det hele. De lugtede ikke, men blev selvfølgelig smidt ud!
Jeg ville normalt have troet, at de var for gamle - men det er jo altså vores egne???

Nogen ideer?
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: "Klamme æg"
« Svar #1 Dato: 07 December , 2009, 17:48 »
Mit eneste bud er, at de må ha' haft en lille revne, som har været svær at se med det blotte øje.
Har kun oplevet disse vandede æg, når der har været skader på skallen.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: "Klamme æg"
« Svar #2 Dato: 07 December , 2009, 21:29 »
Jeg skulle lige til at skrive det samme som Jørn! Jeg tror nemlig at et af "mine" æg har været lagt ret sent på dagen, så det har overnattet i frosten, for jeg fik nemlig sådan et, hvor hviden virkede rigtig vandet/grumset, efter det var kogt...

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Klamme æg"
« Svar #3 Dato: 07 December , 2009, 21:35 »
Der kan da næppe have været frost i hønsehuset endnu i løbet af denne 'vinter'?
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: "Klamme æg"
« Svar #4 Dato: 07 December , 2009, 21:38 »
Her har der nu altså været frost. Jeg har da været ude med nyt vand, et par dage, hvor vandet var frosset til. Både ude i hønsegården og inde i hønsehuset, hvor jeg havde vand stående til skruk & kyllingerne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: "Klamme æg"
« Svar #5 Dato: 07 December , 2009, 21:39 »
Altså.. Her har vandet været frosset tre nætter nu, og det står inde i hønsehuset. Den ene dag frøs det med -5,3 grader udenfor, det var den dag hvor det var frost næsten hele døgnet, så jo, men sikkert ikke i alle endnu ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: "Klamme æg"
« Svar #6 Dato: 07 December , 2009, 21:40 »
Der kan da næppe have været frost i hønsehuset endnu i løbet af denne 'vinter'?

Her har der også været et par nætter hvor temperaturen var nede omkring -5 grader.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: "Klamme æg"
« Svar #7 Dato: 07 December , 2009, 21:51 »
Erik, altså...dine stakkels høns, som har gået med frossent vand uden du har opdaget det! ::)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Klamme æg"
« Svar #8 Dato: 07 December , 2009, 21:57 »
Jamen, så må jeg jo give mig. Jeg har bare ikke set frost i hønsehuset endnu i år. Så da Christina, som bor måske 20 km fra mig i fugleflugt (godt nok nord for  :)) foreslog frostpåvirkning af et æg, forventede jeg ikke et sådant udsving.
Det kan der så være 2 forklaringer på. Christina bor længere fra kysten end jeg, hvilket klart påvirker temperaturen. Mit hønsehus er et af de to midterste rum i en gammel kampestensbygning med i alt fire rum. Ydermurene er formentlig omkring 40 cm tykke. Det giver en vis isoleringseffekt.

Christina - du var hurtigere på tasterne end jeg  :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: "Klamme æg"
« Svar #9 Dato: 08 December , 2009, 22:18 »
Jeg tror du har foklaringen der ;)... Min temperatur i hønsehuset er ikke ret meget over ude temperaturen, men dog et par grader, for -1 til -2 får det ikke til at fryse ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: "Klamme æg"
« Svar #10 Dato: 13 December , 2009, 13:14 »
Tak skal I ha' allesammen - det var slet ikke faldet os ind, men I har sikkert ret. Vi lægger ofte æggene vi har samlet på en lille hylde på staldgangen - og den er altså nærmest udendørs, så hvis de har været glemt en aften kan de godt have fået frost. Det må vi huske at være opmærksomme på!
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)