Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kostplan m/tilskudspiller, havre, hvede og kaninpiller?  (Læst 11860 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Kostplan m/tilskudspiller, havre, hvede og kaninpiller?
« Dato: 17 Oktober , 2010, 21:25 »
Jeg vil gerne blande selv, og har længe tænkt over hvordan osv., og er kommet frem til at jeg vil bruge noget tilskudsfoder, for at være sikker på at de får hvad de skal bruge. Jeg tænkte derfor på at lave en blanding af flg.:

Tilskudsfoder (til æglæggende høns)
Havre
Hvede
Evt. kaninpiller (for at give dem nok grønt her til vinter)

Er det helt hen i vejret? Og hvilket blandingsforhold skal det ca. være? Det er primært til æglæggerne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kostplan m/tilskudspiller, havre, hvede og kaninpiller?
« Svar #1 Dato: 17 Oktober , 2010, 21:54 »
Jeg har gennem flere år, og med stor succes brugt 1 del æglægningspiller til 3 dele hvede.
Nogen siger hønsene bliver for fede af al den hvede, men det problem har jeg ikke oplevet. Måske fordi hønsegården er tilpas stor.
De får endvidere rester fra køkkenet og diverse grønt fra haven.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Kostplan m/tilskudspiller, havre, hvede og kaninpiller?
« Svar #2 Dato: 17 Oktober , 2010, 21:57 »
Jeg har gennem flere år, og med stor succes brugt 1 del æglægningspiller til 3 dele hvede.
Nogen siger hønsene bliver for fede af al den hvede, men det problem har jeg ikke oplevet. Måske fordi hønsegården er tilpas stor.
De får endvidere rester fra køkkenet og diverse grønt fra haven.

Det samme har jeg brugt uden at de er blevet for fede. :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Kostplan m/tilskudspiller, havre, hvede og kaninpiller?
« Svar #3 Dato: 17 Oktober , 2010, 22:11 »
Hmm, okay...men mine hybrider er blevet for fede... Jeg har 16 i æglægning, og har i den sidste tid kun fået omkring 6 æg hver dag. Jeg tænkte først at det var pga. lys, men det startede nu før det.

Her den anden dag besluttede jeg så at slagte en hybrid også, og den havde altså ret meget fedt i sig...  :-\

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kostplan m/tilskudspiller, havre, hvede og kaninpiller?
« Svar #4 Dato: 17 Oktober , 2010, 22:29 »
Hmm, okay...men mine hybrider er blevet for fede... Jeg har 16 i æglægning, og har i den sidste tid kun fået omkring 6 æg hver dag. Jeg tænkte først at det var pga. lys, men det startede nu før det.

Fældning?
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Kostplan m/tilskudspiller, havre, hvede og kaninpiller?
« Svar #5 Dato: 17 Oktober , 2010, 22:57 »
Nej, ikke endnu...jeg troede det på et tidspunkt... Nogle af dem er helt nye, som lige er (eller burde være) gået i æglægning... Og de er alle 15 stadig fuldbefjerede...

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
Sv: Kostplan m/tilskudspiller, havre, hvede og kaninpiller?
« Svar #6 Dato: 17 Oktober , 2010, 23:43 »
hvad er det der gør at høns bliver fede af hvede der er kun 9/10 % protein i

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Kostplan m/tilskudspiller, havre, hvede og kaninpiller?
« Svar #7 Dato: 18 Oktober , 2010, 20:37 »
@ Christina
jeg synes det er en fin blanding du foreslår.
Selv fodrer jeg på den måde min bedstefar allerede fofrede på. Æglægningsfoder der altid står til fri afbenyttelse,100 gr. korn pr høne om dagen strøet i hønsegården 2gange om dagen bl. forhold 1del havre hvis havren ikke er til at få fat på, da der ikke er mange bønder der dyrker havre mere,så kan byg også bruges og2dele hvede.
når manstrør det i hønsegården så kan de spise det de ikke spiser i år,næste år når det er spiret ;D ;D
Desuden får de selvfølgelig grønt/opblødte græspiller levertran A38 og køkken rester
Håber du kan bruge noget af det.  Mvh Walter
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Kostplan m/tilskudspiller, havre, hvede og kaninpiller?
« Svar #8 Dato: 18 Oktober , 2010, 21:51 »
Super, Walter, tak :) "Min" bondemand, har både havre, hvede, byg og roepiller... Men nu skriver du græspiller...det går jeg ud fra at kaninpiller også kan bruges?

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Kostplan m/tilskudspiller, havre, hvede og kaninpiller?
« Svar #9 Dato: 18 Oktober , 2010, 22:21 »
Hvis kaninpiller består af mest græs kan de også bruges.For at gøre min foderplan færdig, så samler jeg majskolber i den her tid ,der ligger masser på marken når der er høstet,dem tager jeg bladene af og trækker dem på en snor, hænger dem til tørre i fyrrumet så har jeg til langt hen i foråret.Desuden har jeg tørretbrændenælder i sommer dem dår de også et drys af.
HØNS lige med FAST ARBEJDE
De får en kolbe til ca.10 høns om dagen, ikke mere for dem bliver de rigtig FEDE af Er der ikke meget korn i kaninpiller
« Senest Redigeret: 18 Oktober , 2010, 22:30 Fra walter »
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Kostplan m/tilskudspiller, havre, hvede og kaninpiller?
« Svar #10 Dato: 19 Oktober , 2010, 06:34 »
God idé med majskolberne! /o Vi har også adgang til dem sommeren over, så det vil jeg da se at huske til næste år :) Og ja, brændenælder har vi også RIGELIGT af ::) :D

Jeg er ikke rigtig sikker på det med kaninpillerne, men jeg har skrevet til Lomo herinde fra, da jeg kan huske hun engang fortalte mig at hun fodrede med kaninpiller...men jeg venter stadig på svar :)

Kikker lige næste gang jeg er i Land & Fritid. Tak for svar :)


Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Kostplan m/tilskudspiller, havre, hvede og kaninpiller?
« Svar #11 Dato: 19 Oktober , 2010, 08:13 »
God idé med majskolberne! /o Vi har også adgang til dem sommeren over, så det vil jeg da se at huske til næste år :)

Det er altså ikke for sent med majskolberne - de er da først lige begyndt at høste nu inden for den sidste uge. Du allierer dig bare med dine gode støvler og din bedste trillebør, så kan du sagtens få samlet en masse når landmanden har taget det han selv kan bruge. De store moderne høstmaskiner efterlader MANGE fine kolber på marken...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Susanne

  • Gæst
Sv: Kostplan m/tilskudspiller, havre, hvede og kaninpiller?
« Svar #12 Dato: 19 Oktober , 2010, 08:32 »
Jeg er også blevet anbefalet at bruge opblødte kaninpiller - som tilskud af grønt i vinterperioden. Jeg prøvede sidste vinter, men hønsene gik langt udenom.

Jeg forærede resten af sækken til en kollega, hvis børn har kaniner.

Har dog tænkt at prøve igen til vinter - og måske blande noget mælkeprodukt eller andet i, som hønsene er vant til. Det er et eksperiment værd, for jeg er sikker på, at hønsene vil have godt af alt det grønne, som pillerne består af.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Kostplan m/tilskudspiller, havre, hvede og kaninpiller?
« Svar #13 Dato: 19 Oktober , 2010, 13:21 »
Det er altså ikke for sent med majskolberne - de er da først lige begyndt at høste nu inden for den sidste uge. Du allierer dig bare med dine gode støvler og din bedste trillebør, så kan du sagtens få samlet en masse når landmanden har taget det han selv kan bruge. De store moderne høstmaskiner efterlader MANGE fine kolber på marken...

Nåe...jamen, der er ingen her omkring, som har majs desværre. Vidste faktisk slet ik at de først høster nu, vi har da fået majskolber de sidste mange måneder?

Men vi henter frugt og grønt til høns og geder, i et supermarked en gang om ugen, og der får jeg også majs, når de har :) Det er stadig helt fint til dyrene, men ikke "fint" nok til at blive solgt længere :)

Jeg er også blevet anbefalet at bruge opblødte kaninpiller - som tilskud af grønt i vinterperioden. Jeg prøvede sidste vinter, men hønsene gik langt udenom.

Jeg forærede resten af sækken til en kollega, hvis børn har kaniner.

Har dog tænkt at prøve igen til vinter - og måske blande noget mælkeprodukt eller andet i, som hønsene er vant til. Det er et eksperiment værd, for jeg er sikker på, at hønsene vil have godt af alt det grønne, som pillerne består af.

Hmm, det må jeg lige prøve af inden jeg køber en kæmpe sæk så... Tak for tippet. Vil prøve at se om de kan lide dem uden at bløde dem op :)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Kostplan m/tilskudspiller, havre, hvede og kaninpiller?
« Svar #14 Dato: 19 Oktober , 2010, 15:49 »
Nåe...jamen, der er ingen her omkring, som har majs desværre. Vidste faktisk slet ik at de først høster nu, vi har da fået majskolber de sidste mange måneder?

Det var da underligt - næsten alle landmænd her i vestjylland fodrer deres køer med majsensilage, og det er de lige gået i gang med at høste her inden for den sidste uge. Det lyder da lidt underligt hvis der ikke er en majsmark i nærheden af hvor du bor - jeg har vel 5-10 majsmarker inden for gå-afstand - og det skal lige siges at det er en anden type majs end dem de sælger i supermarkedet - det kan ikke anbefales at tilberede "køernes" majs til sig selv - så bliver man skuffet...  /d
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.