Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk med kyllinger har startet æglægning  (Læst 708 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline frydensberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
    • frydensberg-billing
Skruk med kyllinger har startet æglægning
« Dato: 21 April , 2013, 09:58 »
Hej

Min skruk med 5 uger gamle kyllinger har lagt sit første æg igår. Skal jeg regne med at hun så ikke gider kyllingerne mere nu?

Kan de selv holde varmen, når de er 5 uger gamle?
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Skruk med kyllinger har startet æglægning
« Svar #1 Dato: 21 April , 2013, 10:30 »
Min erfaring er at der ofte ikke går lang tid fra skrukkens første æg og indtil hun ikke vil kyllingerne mere. Oftest så trapper skrukken langsom ned, hvilket her betyder at hun ikke vil dem om dagen men om. Natten så accepterer hun at de putter hos hende enten på gulvet eller også på pinden.

Jeg havde i sidste uge en skruk som begyndte at lægge æg og afvisekyllinger som kun var 4 uger gammel. Kyllingerne har klaret det fint, jeg var lidt bekymret, men kyllingerne stortrives ogom natten varmer de hinanden i en stor bunke og om dagen løber de rundt og hygger sig.

Jeg har dog et par aftener måtte hjælpe dem ind i hønsehuset, de havde fåetsig sat under huset og der vildlede altså komme til at fryse. Så lidt støtte kan de have brug for. I den første tid uden skruk, men normalt så klarer de det fint.
Held og lykke med kyllingerne, hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.