Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hej hvor mange haner til 8 høns ??  (Læst 13350 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #15 Dato: 18 ſeptember , 2013, 20:06 »
Hæ hæ. Ja smag og behag er heldigvis forskelligt. Og derfor har vi så dejligt mange fine racer og farver at vælge imellem.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #16 Dato: 18 ſeptember , 2013, 22:18 »
hehe ja det er så ret som det er sagt :) men jeg tænkte på hvis en rød amerikaner hane bedækker- bestiger - hvad man nu kalder det:) en dansk land høne så burde de kyllinger vel i teorien få begge racers egenskaber alså en god æg lægnings enskab fra amerikaneren og så en bedre kød fra land hønen :) alså sådan de får jo ikke kun engenskaber fra den ene part :)
ny i hønse faget :)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #17 Dato: 18 ſeptember , 2013, 22:43 »
Da amerikaneren er en hybrid og ikke en race er der ingen garanti for hvilke egenskaber den vil give videre. Men da sikkert glimrende æglægningsegenskaber, men ikke så gode som "rigtige hybrider". Landhøns er nu glimrende æglæggere i sig selv. Jeg ville helt klart gå efter en race-hane. Så ved man hvad man får.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #18 Dato: 18 ſeptember , 2013, 22:51 »
okay hehe men tænker bare for jeg får en med gratis :) og så hvis det ikke går med sådan en kan jeg jo altid købe en ny :)
ny i hønse faget :)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #19 Dato: 18 ſeptember , 2013, 23:07 »
Du kan helt sikkert få en fin hane for en 100-kr-seddel eller mindre. Gratis er ikke altid bedst. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #20 Dato: 18 ſeptember , 2013, 23:18 »
hehe nej det ret :) men tror lidt jeg har fået blod på tanden over den der røde amerikaner hane :) os for jeg ikke vil ha  en sur hane :) den ene er allerede frembrusende og sådan puster sig op og kommer sådan truende hen mod en :) indtilvidre er det bare sjovt men tør simpelthen ikke risikere når de får spore at den springer på en . tænkt nu hvis nogle børn går ind til dem og den går amok
ny i hønse faget :)

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #21 Dato: 19 ſeptember , 2013, 10:48 »
Og så tænkte jeg på skal jeg sætte de nye ind om aften når de andre er gået på pind eller skal jeg sætte dem ind til de gamle om dagen så de kan flygte ude i gården hvis de bliver for voldsomme ?
ny i hønse faget :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #22 Dato: 19 ſeptember , 2013, 15:53 »
Hybrid haner af æglægger typen er bestemt ikke kødhøns, for var de det så blev der ikke milliarder af dem lige når snart de er klækket i industrien. 

Jeg ville, hvis det var mig, vælge en renracet hane af kødrace eller af alround race. Og lige nu BUGNER markedet med haner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #23 Dato: 19 ſeptember , 2013, 17:49 »
Måske jeg skulle det :) men er en hybrid hane virkelig så skidt en ide ?
ny i hønse faget :)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #24 Dato: 19 ſeptember , 2013, 18:15 »
tag den dog med når den er gratis, så tag den dog med evt. 2 og slagt, så ved du hvad du evt. avler på.

eller skift alle ud med en god allround race, hvis der ønskes både æg og kød, dem er der nok af

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #25 Dato: 19 ſeptember , 2013, 18:44 »
Tænkte nemlig os at nu når den er gratis ,
Har 3 danske land høns og får så 2 hvide af ukendt race og 1 sort af ukendt race , og så 2 røde amerikaner høns + hane :)
ny i hønse faget :)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #26 Dato: 19 ſeptember , 2013, 18:45 »
Danske landhøns er måske ikke så store med det er altså glimrende slagtehøns. Kødet på sådan en unghane er noget af det fineste jeg har prøvet inden for hønsekød.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #27 Dato: 19 ſeptember , 2013, 19:28 »
Hehe ja det har jeg hørt mange der siger :)
Men tænkte på er der ikke så meget kød på sådan en hybrid kylling? For sådan en dansk Land høne er vel heller ikke kød race ? Den originale formål er vel os at lægge æg ?
ny i hønse faget :)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #28 Dato: 19 ſeptember , 2013, 22:52 »
Dens oprindelige formål var vel egentlig at overleve på meget lidt på gårdene rundt omkring i landet. Den er meget nær de oprindelige Bankiva-høns. Større men med samme farver. Den har været her i landet i ca. 2000 år, så man kan ikke sige at den er fremavlet med et bestemt formål. Men den har givet både æg og kød til befolkningen i utroligt lang tid.  Den lægger pænt mange ret aflange kridhvide æg, er nøjsom, en god fødesøger, ofte en god ruger og kyllingemor og giver altså også en dejlig lille steg. Købekyllinger vejer ca. det samme som en landhane, men landhanen mætter meget mere, fordi den har noget meget bedre kød og har fået tid til at vokse langsomt. De er slagteklare når de er godt et halvt år.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #29 Dato: 20 ſeptember , 2013, 08:14 »
3 gange har jeg ladet mig friste til at beholde en hybridhane.Alle gange blev de agressive og fløj i benene på os.Så jeg har haft new hampshirehaner hos mine hybrider.De er både smukke og rare.Denne blanding giver både rimelig kød og kyllinger som vokser hurtigt.Og høner lægger udmærket med æg.Ren new hampshire kan dog godt konkurrere med dem og dem er der meget mere kød på :)

Jeg siger også kun én hane.
« Senest Redigeret: 20 ſeptember , 2013, 08:27 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand