Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben  (Læst 15338 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bikealot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 131
  • R.I.P.
Kalkben
« Dato: 12 Maj , 2008, 09:44 »
Hej alle.
Jeg har for få uger siden fået min første hønseflok. 5 høns + 1 hane (dværg-wyandotter)
Desværre har de allerede udviklet kalkben, den ene vist endda ret alvorligt <W
Jeg har hentet stor viden om bekæmpelsen af kalkben på disse sider, men jeg har dog et par spørgsmål som jeg gerne vil have uddybet:

Der bliver foreslået forskellige former for medicin til bekæmpelse af selve miden:
Sebacil Vet, der - som jeg kan forstå - kun kan fås hos dyrlægen
Hexicid, Dixantogen og Anti-Utøjs dråber bliver foreslået flere steder, men andre steder står at de ikke kan fås mere.
Er der så kun Sebacil tilbage eller findes der andet i håndkøb der kan bruges (bedre/billigere)  ???

Nogle foreslår også diverse utøjsspray, bl.a. Staldchok eller andre former for fluespray, mens andre siger det IKKE må være Staldchok (men skal hedde chok-spray?!)
(Jeg tror nu også jeg ville kvie mig lidt ved at sprøjte Staldchok direkte på mine høns)

Frontline til hunde bliver også nævnt, - gælder det også Frontline Combo?

Kan miderne smitte til andre dyr/mennesker?  <R

Det var vist det hele, - i denne omgang  <S   
Med venlig hilsen, og på forhånd <E

Susanne
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kalkben
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2008, 10:46 »
Hej Susanne og  <. velkommen!

Du peger på noget som vi helt klart skal have ryddet op i :) - jeg forstår godt din forvirring, og vil prøve at rede det lidt ud :)

Sebacil Vet, fås kun kan fås hos dyrlægen og er en nervegift, som er overflødig hvis du kun har få dyr der skal behandles. Har du mange og er de hårdt angrebet, er det en klar mulighed. Her skal man blot være opmærksom på tilbagehold af æg og kød i mindst en måned.

Hexicid -er et anerkendt midemiddel, som også er en nervegift og som skal vaskes af efter 8 timer. Denne kan også bruges på mannesker, så her bør der ikke være tilbagehold.

Dixantogen og Anti-Utøjs dråber fås ganske rigtigt ikke mere.

Jeg har netop læst mig frem til at man ligeledes kan anvende luseshampooen NIX som indeholder en af disse stoffer som hedder pyrethrin, et naturligt giftstof, som ikke er farlig i begrænsede mængder, men er toksiske for encellede dyr. NIX må anvendes selv på små børn, så derfor også på vores fjerkræ ;)

Pyrethrin er ligeledes indholdsstoffet i div. fluesprays som chockspray, Matas Insektfri spray og Brugsens Myrespray. De er altså også ok.

Frontline til hunde bliver også nævnt, - gælder det også Frontline Combo - Ja og disse gifte er ABSOLUT ikke til høns.

Kan miderne smitte til andre dyr/mennesker - nej. Men de kan via støv i huset sprede sig hurtigt, så grundig rengøring er lige så vigtig som behandling :) 

Når nu alle giftene er nævnt, er vores erfaring her på forum, at har man en lille flok dyr, er den bedste og ganske ufarlige behandling, at smøre hønsenes løb med vaseline gerne tilsat svovlpasta. Ca en gang ugentligt indtil det er væk. Du kan vaske benene først, med en tandbørste, men undgå at pille i skællene.

Go bedring ;)



Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kalkben
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2008, 11:33 »
Jeg bruger svovlpulver blandet med madolie. En fed grød som kan klistre til deres ben. En gang i ugen får de det på.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kalkben
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2008, 14:41 »
Det er også en fin blanding. Vaceline eller lign fedt sidder erfaringsmæssigt lidt længere, fordi det er tykkere ;)

jeg vil lige tilføje til min kommentar ovenfor, at bruges der kemi mod kalkbensmiderne, er det stadig en god ide at smøre fedtstof på udenover, da det blødgør skellene og jo stadig virker kvælende på bæsterne ;)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kalkben
« Svar #4 Dato: 12 Maj , 2008, 17:21 »
Altså en blanding af vaseline og svovlpulver?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kalkben
« Svar #5 Dato: 12 Maj , 2008, 18:55 »
Ja ;)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kalkben
« Svar #6 Dato: 12 Maj , 2008, 21:42 »
Det vil jeg prøve. Synes nemlig det går af for hurtigt
Tak for det :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kalkben
« Svar #7 Dato: 12 Maj , 2008, 23:31 »
Ps - jeg har en bøtte gammeldags Niveacreme i den blå metaldåse stående og det er min plan at prøve det af.

Mit bud er at det er rigtig godt fedtet, fast og vil blive siddende rigtig længe og ikke 'smelte' så hurtigt som olie og vaseline - men det er kun på tankeplan endnu ;)
- skal nok melde tilbage ;D

Offline bikealot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 131
  • R.I.P.
Sv: Kalkben
« Svar #8 Dato: 13 Maj , 2008, 23:36 »
Så har hele flokken fået en omgang "klister". Alle hønsene fik en tur i formiddags, men hanen kunne jeg ikke fange, - eller også turde jeg bare ikke  :-[ Det var første gang jeg skulle indfange alle sammen, og var vel lidt bange for at de skulle komme tilskade eller stresse alt for vildt. Nå, men hanen slap i første omgang, ham tog jeg så her til aften, da mørket var ved at falde på. Så var han nem at pille ned fra pinden.
Måske skulle jeg næste gang vente til de er gået til ro, og så "plukke" dem fra pinden én efter én.  ???  Hvad gør I andre?

Mvh.
Susanne

Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Kalkben
« Svar #9 Dato: 14 Maj , 2008, 00:32 »
Venter til de er gået på pind. Det virker som det mindst stressende for alle parter  :D
Hilsen Susanne

Offline bikealot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 131
  • R.I.P.
Sv: Kalkben
« Svar #10 Dato: 15 Maj , 2008, 11:19 »
Okay!
Det vil jeg da helt klart også gøre næste gang. <P
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

helledupe

  • Gæst
Sv: Kalkben
« Svar #11 Dato: 26 Juni , 2008, 19:40 »
Hej.
Jeg har lige konstateret kalkben på den ene af mine høns. Hvor søren kommer det fra. Jeg har ikke fået nye høns i besætningen i over 1 år......

Nå, men bekæmpes det skal de jo og helst så æggene kan spises i mellemtiden.

Derfor har jeg følgende spørgsmål:¨
-Hvor køber I svovlpasta?
-Behandler I alle høns eller kun den "ramte"
-Hvordan rengør I hønsehuset. Er almindelig rengøring incl. spuling med vand fra haveslangen nok eller skal der kemikalier til?

Venlig hilsen Helle

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kalkben
« Svar #12 Dato: 26 Juni , 2008, 20:29 »
Hej Helle.

Det er god skik at gøre sit hønsehus helt rent hver forår /sommer.

Først tømmer du det, incl alt løst og bunddække og vasker tingene af i Vircon S, brun sæbe eller hvad du lige har. Kom godt ind i alle sprækker med en sæbefyldig børste og spul det godt hvis du kan.

Er huset egnet til det er en kalkning overalt suveret.

Er du ikke til det med vådt kalk, kan du strø kalk ud på gulvet, eller stalosan og spraye huset godt med en utøjsspray (evt Matas insektspray eller Chock spray fra Amerika). Luk vinduer og døre godt og lad det stå lukket et par timer, inden du går ind igen.

Vask og evt kalk alle løse dele og kom nyt bunddække og redemateriale m.m ind.

Svovl køber du også hos Matas, men er ikke så nødvendigt. Spray hønsene - alle - på løb, gumpen og under vingerne og smør løbene ind i en fedtholdig creme eller vaseline. Er det slemt så gentag behandlingen på benene en uge efter.

Undgå at brække kalklagene af.

Vil du læse mere kan du se under utøj og fjerkræ i artikelsamlingen her i blokken til venstre.

God bedring med den :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kalkben
« Svar #13 Dato: 26 Juni , 2008, 22:09 »
Er det nærmest en naturlov at ens høns får kalkben? Jeg havde dværg kochiner sidste år og i år er det så dværg wyandotter, og de har alle de flotteste orangegule ben, hanen har endda nærmest en rødlig farve på ydersiden af løbet, de har alle haft kedelige lyserød-grålige ben når jeg har fået dem, men i løbet af få uger har de så fået farve på.
Jeg synes bare jeg har læst så meget her på forum om kalkben, så det lyder næsten som om det er uundgåeligt?
Jeg håber da ikke vi "render" ind i problemet  ::)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

MartinJ

  • Gæst
Sv: Kalkben
« Svar #14 Dato: 26 Juni , 2008, 23:12 »
Hanne

Man vasker ikke noget i eller af med Virkon S. Man vasker af i sæbe, skyller skidt og sæbe af med masser af vand. Når alt er tørt desinficerer man med Virkon S, eller noget andet.

En ting man lige bør huske hvis man strøer kalk, altså tørt kalkpulver på gulvet: Sålænge kalken er tør har den en ret ringe desinficerende virkning. Effekten kommer først rigtig når pulveret opløses i vand - eller bare lidt fugt (som jo osse er vand).
Hvis der er kalk tilbage på gulvet når hønsene kommer ind i stalden igen, de smider måske et par klatter som blandes med kalken, og man får CaOH som er ætsende. Det svier måske lidt på tæerne!
Kalk som HAR været opløst i vand - og som noget tid efter er tørt igen er harmløst. Nu er kalken blevet til CaCO3, det sammen som sker når man kalker væggen. CaCO3 er harmløst.