Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: øv øv øv øv  (Læst 10592 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
øv øv øv øv
« Dato: 07 November , 2010, 08:10 »
Da jeg i går formiddag ville lukke hønsene ud i haven, kom de løbende imod mig  :( Jeg forstod ikke rigtig noget, da min mand var taget tidligt hjemme fra og ihvert fald ikke havde lukket dem ud. Da jeg kom nærmere hønsegården, var det et sørgeligt syn der mødte mig. Mine tre araucaner kyllinger var blevet taget - jeg tror da aldrig jeg har været så irriteret og vred ude ved hønsegården før. Ubevidst eller bevidst, jeg ved det snart ikke, stampede jeg i jorden..... og blev selv overrasket over min reaktion. Det er aldrig noget jeg har brugt når jeg før er blevet irriteret og vred. Men ræven, ham er jeg på sin vis imponeret over - for han har godt nok haft svært ved at komme ind.
Først har han bidt i noget meget tykt plastic som man normalt bruger til afgrænsning af bed. Det er hele vejen rundt om hønsegården. Han opgav tilsyneladene at komme den vej ind. Et andet sted har han gravet helt helt helt vildt, men også opgivet det, og til sidst har han revet med mund og poter i hegnet der sidder på døren ind til hønsegården. Hele vejen rundt har jeg minktråd, men i døren er det ganske alm. kyllingtråd for. Og det lykkedes for ham at flå kyllingetråden så meget til han kunne komme ind - imponerende arbejde! Det skal dog siges, at det er første gang i de 4½ år jeg har haft høns, at det har lykkedes ræven at tage noget med sig - men hvor er det ærgeligt, så nu må jeg på jagt efter nogle nye araucaner - for dem kan jeg virkelig ikke undvære i min hønsegård  ;)
Hele formiddagen i går var jeg ude og pusle ved hønsene og muge ud, og reparere alt og lidt ekstra godt hønseguf fik de også  /o
Uha, hvor er de høns bare dejlige  ::) Kan ikke forestille mig et lov uden, selvom der indimellem også er trælse oplevelser.
Mange hilsner
Hønemor08
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline perle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: øv øv øv øv
« Svar #1 Dato: 07 November , 2010, 08:25 »
Ja, øv øv. Jeg kan godt forstå du bliver vred. 
Jeg har lige fået høns for første gang og er meget urolig for om ræven kan komme ind. Udfra din historie kan jeg høre at den er meget ihærdig og kreativ.
Det er trist med dine høns men jeg håber det lykkes dig at få nogle nye araucaner.
 

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: øv øv øv øv
« Svar #2 Dato: 07 November , 2010, 08:27 »
Æv for en grim oplevelse :-[. Det er frygteligt at miste dyr, og man kan åbenbart ikke vide sig sikker, selv om man synes man sikrer dyrene optimalt.

Den ræv må sørme hav været meget sulten, med det arbejde den har gjort, for at komme ind  *t
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

GKV

  • Gæst
Sv: øv øv øv øv
« Svar #3 Dato: 07 November , 2010, 08:30 »
Det er spil´me da bare så ærgerligt når noget sådant sker. n ting faldt mig ind når jeg læser forløbet, kunne det mon være en mårhund? Populationen vokser hastigt og den er om end endnu værre end ræven. Heroppe er den observeret, vores formand havde set en overkørt een forleden dag.

For sjov skyld slog jeg den op og fandt dette, der er altså set mårhnde i snart sagt hele Jylland.

http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/invasivearter/Indberetning/

BJ Gunni.

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: øv øv øv øv
« Svar #4 Dato: 07 November , 2010, 08:51 »
Hej Gunni!
Der er faktisk en forsættelse til historien -så jeg ved det er en ræv.
I går aftes omkring kl. 20, sidder min mand på kontoret og pludselig fornemmer han noget ud af øjenkrogen. Han kikker ud af havendøren, og lige der, næsten med snuden på ruden, står mikkel. Min mand fik et chok, og kaldte på mig. Jeg hev standerlampen ud i haven for at se - og det var en ræv. Og har for længst været ude i haven i dag og kikke og tælle høns, og alt er som det skal være  /o
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

GKV

  • Gæst
Sv: øv øv øv øv
« Svar #5 Dato: 07 November , 2010, 09:31 »
Af to onder vælger man den bedste ::). Håber I på een eller anden måde kommer af med den, nu I ved at døren er det svage punkt, giver den forhåbentlig op.

VH Gunni.

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: øv øv øv øv
« Svar #6 Dato: 07 November , 2010, 18:12 »
Døren er blevet repareret. Fik helt nyt minktråd på i går, og det kan den bestemt ikke bide sig igennem  /o
Hvilke regler gælder egentlig ift. at fange og skyde ræve? Vores genbo fodrer vildkatte, hvilket naturligvis tiltrækker Mikkel meget - og så er den/de ræve der lusker omkring næsten blevet håndtamme, hvilket jeg synes er dybt bekymrende.... Vores genbo synes det er en fryd med rævene så tæt på sig, så rævefælden bliver sat op uden "reklame". Det er bare et svært dilemma synes jeg  :(
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Dea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: øv øv øv øv
« Svar #7 Dato: 07 November , 2010, 18:35 »
Så vidt jeg er orienteret, må man skyde ræve på egen grund hele året.
0.6 Landhøne
1.1 Lys Sussex
0.4 Issa Brown
1.3 Moskus Ænder
0.3 Kaniner
1.0 Hund
1.0 Kat

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: øv øv øv øv
« Svar #8 Dato: 07 November , 2010, 18:50 »
Du må gerne sætte en rævefælde op ved dit hønsehus. Og den ræv der har haft succes én gang kommer igen! -Jeg taler af bitter erfaring. Forstår dilemaet, men det gør naboen forhåbentlig også. Brug kattemad i små bakker som mading, det virker. Alle nabolagets katte går også i, men tilsidst gør ræven også...
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: øv øv øv øv
« Svar #9 Dato: 10 November , 2010, 01:12 »
Sidste vinter fik ræven hentet en gås her, samt hoved og hals af nr 2 gås. Derfor har jeg opsat en fælde med en død høne, ræven gik fin i fælden, men kramperne som var sat i med luftpistol blev rykket ud af ræven og han var smuttet da jeg kom op til fælden næste dag.

Det siger bekendtgørelsen om vildtskader og regulering:
Ræv, husmår og ilder
§4. I forsvarlig indhegning med fjerkræ, herunden indhegning med fasaner, agerhøns eller andefugle, må røv, husmår og ilder reguleres hele året.

Stk. 2. I en afstand af indtil 25 m fra de indhegninger, der er nævnt i stk. 1, må ræv, husmår og ilder reguleres hele året ved brug af fælder. 

Stk. 3. I bebyggelse og i en afstand af indtil 25 m fra bebyggelse, i indhednede haver samt i pelsdyrfarme må ræv, husmår og ilder reguleres hele året, herunder ved brug af fælder.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: øv øv øv øv
« Svar #10 Dato: 10 November , 2010, 09:51 »
Jeg må sige, at jeg er super glad for mit strømførende hestehegn. Vi har en del ræve i området, men jeg har 7-9-12 ikke haft besøg. Går ud fra, at jeg kan takke hegnet for det ::)

Men hold da op et mareridt at komme hjem til >:(
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: øv øv øv øv
« Svar #11 Dato: 10 November , 2010, 13:42 »
Så er rævefælden endelig sat op - er spændt på hvad der går i fælden. Ræven/mårhunden eller hvad det nu er, har stort set været her hver aften/nat. Den har ikke gravet mere eller prøvet på at rive i hegnet, men lige ved siden af hønsegården, har jeg haft et indkøbsnet i stof stående med store strandsten jeg ville grave ned rundt om hønsegården sammen med noget beton. Nå, men jeg nåede det aldrig i løbet af sommeren, men da jeg så skulle ud og lukke hønsene ud i morges, var indkøbsnettet flænset og stenene lå spredt ud over hele græsplænen. Uanset hvad det er for et dyr, er det stærkt og det virker temmelig desperat.
Krydser fingre for i aften/nat  :)

Forresten, hvis det nu viser sig at være en mårhund, er det så 114 man skal ringe eller til Falck?
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: øv øv øv øv
« Svar #12 Dato: 10 November , 2010, 14:09 »
Øv så trals for dig Hønemor... og en reminder til mig - har en strømtråd omkring hønsegården, men "glemmer" ind imellem at få den sat på om aftenen, når hønsene er puttet.
Men din tråd og det faktum : at jeg i dag stod op til, at finde min gummitræsko, liggende smidt på græsplænen, jeg tænkte "Hvordan pokker er de kommet derud" ( står på vores overdækkede terasse normalt) Jeg kunne se at der var noget gult vædske i begge træsko - og da jeg snusede var jeg slet ikke i tvivl om at Mikkel havde haft fat i dem - + der var taget en bid af den ene..... så måske Mikkel vil fortælle at han er meget utilfreds med "Fort Fox"...og at lyserøde gummitræsko ikke smager godt !!!
Nu vi jeg i hvertfald ringe til en jæger - og høre om han vil ta' sig af Mikkel, hvis han går i en fælde...
Har ikke lyst til at stå op til en masakre som dig /d
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: øv øv øv øv
« Svar #13 Dato: 10 November , 2010, 14:44 »
Hvis det er en mårhund, så kontakt den lokale vildtkonsulent.
http://www.skovognatur.dk/Jagt/Vildtraad/Vildtkonsulenter/

Held og lykke med "jagten"
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 226
Sv: øv øv øv øv
« Svar #14 Dato: 10 November , 2010, 15:20 »
håber du får fat i ham Mikkel.....krydser fingre for dig
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2