Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)  (Læst 26895 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Geder kan god lide grene! TJEK! /o Men kan de spise dem, hvis de er savet af og har ligget nogle uger f.eks.?

Jeg tror vi har omkring 150 kvm i vores nye gedefold, hvor mange geder kan jeg max have gående der?
« Senest Redigeret: 29 April , 2010, 21:54 Fra Christina »

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gede-spørgsmål!
« Svar #1 Dato: 25 April , 2010, 22:44 »
Hvor stor er deres stald ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Gede-spørgsmål!
« Svar #2 Dato: 25 April , 2010, 22:54 »
Geder kan spise 200 år gammelt bindingsværk, hvis de synes - så gamle grene er også helt fine medmindre der er jord på. Vi havde 4000m2 til seks dyr, så det ved jeg ikke lige med 150 m2.......
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Gede-spørgsmål!
« Svar #3 Dato: 25 April , 2010, 22:59 »
Ca. 6 kvm stald, til at starte med. Det bliver muligvist udvidet, hvis behovet er der.

Vildt snyd at I havde så meget plads, Ankerine!!!! ;D Men altså...vi starter med 3 geder :)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Gede-spørgsmål!
« Svar #4 Dato: 25 April , 2010, 23:04 »
Hvilken race? I er nok nødt til at lave en "legeplads" af træstubbe, brædder som klatrestativ o. lign. Keder de sig, bliver de MEGET kreative :o. Mine første (dværggeder) forcerede et hegn på 1.40 og gik tur i landsbyen. De kom hjem af sig selv om aftenen men de var ikke så populære da de begyndte at få smag for roser......
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Gede-spørgsmål!
« Svar #5 Dato: 26 April , 2010, 07:22 »
Ej, hvor vildt!!! :o

Det er små dværggeder....? Umiddelbart synes jeg selv de har fint med plads, men vil gerne høre hvad andre mener. Her er det areal de skal gå på. Hegnet er sat ind bag træerne på billed 2, så der er mere plads end man lige kan se.


Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gede-spørgsmål! BILLEDER #5
« Svar #6 Dato: 26 April , 2010, 07:27 »
Hmmmm hegnet bag træerne, så bliver de træer nok afbarket på et tidspunkt.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Gede-spørgsmål! BILLEDER #5
« Svar #7 Dato: 26 April , 2010, 08:40 »
Ja, det har jeg også tænkt på. Men de store af træerne, som vi gerne vil bevare, står BAG hegnet :) Og nogle træer er fældet nu.

Hvad er dine tanker om fold og stald, Lene?

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Gede-spørgsmål! BILLEDER #5
« Svar #8 Dato: 26 April , 2010, 16:46 »
Med 150 m2 kan du ikke have 3 geder levende af græs alene - så du skal alligevel fodre med strukturfoder, og så er det vel det der sætter begrænsningen på dit antal af geder.

Med en så lille fold, kan du ikke lave foldskifte, så du skal være ekstra opmærksom på indvoldsparasitter.  Geder er fra naturens side topgræssere/browsere og har derfor ikke en så god naturlig resistens mod indvoldsparasitter, som f.eks. får og kvæg ( http://www.klandiemer.dk/geder/foldene/foldene.html ).

Jeg kender flere gedeejere som har mistet dyr til involdsparasitter  :-\     Men du skal bare holde øje med gedernes afføring, og reagere hvis den ikke er som fint formede perler, så skal det nok gå uden problemer.  I zoologiske haver er der jo et meget højt foldtryk hos kælegederne  :)

Og gederne skal bare kunne få læ fra regn og træk, og have et tørt leje, så 6 m2 til 3 geder er vel også fint.
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gede-spørgsmål! BILLEDER #5
« Svar #9 Dato: 26 April , 2010, 18:51 »
Du kan godt have 3-4 geder på det stykke, men som Tue skriver så kan de ikke leve af græs alene, men de skal have noget kraftfoder og meget vigtigt struktur foder som hø, halm, wrap osv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Gede-spørgsmål! BILLEDER #5
« Svar #10 Dato: 26 April , 2010, 20:27 »
Super godt at vide det med parasitterne! /o

Jeg havde i forvejen slet ikke regnet græsset med i "foderplanen", men det er mere om de ville kunne trives på pladsen... :) Tak for svar! /o

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Gede-spørgsmål! BILLEDER #5
« Svar #11 Dato: 29 April , 2010, 21:53 »
Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad I gede-eksperter synes om min foderplan til de kære geder, og så har jeg lige nogle spørgsmål.

1) Jeg havde tænkt mig at de skulle have fri adgang til både hø og halm. Og så naturligvis vand og en salt/mineralsten. Hvordan lyder det? Eller må de ikke få for meget hø?

2) Kan jeg bruge det som hedder "rajgræs" til dem, istedet for hø? Idet ham jeg køber halm af, kun har det? (og er 400,- for en bigballe  (leveret) en god pris eller overpris?

3) Skal de have kraftfoder om sommeren også, hvis de har adgang til "rajgræs", halm og grene? (Og en smule græs, men det får de nok spist ret hurtigt)

4) Er det rigtig forstået, at det kraftfoder jeg skal give dem, skal være kvægfoder, som blandes med 1 del til 4 dele hvede?

5) Hvor meget skal de have af gulerødder, roer, æbler osv.? Hvis de SKAL have det, og ikke bare får det som en '"snack'" indimellem...

På forhånd tak! *b

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #12 Dato: 29 April , 2010, 22:07 »
Okay hvor skal jeg starte....

Hmmm det er Dværggeder du skal have og de er garanteret meget nøjsomme kontra rigtige geder  ;)Så du skal nok spørge Peter om hvor meget han giver dem.
En ged fungerer som en ko, og jeg tror bestemt ikke at de kan få for meget stråfoder, men der er meget spild med stråfoder for de sortere meget. Så giv dem ikke andet end en skive pr. gang.

Jeg fodre mine geder med Danko Grøn (til kvæg fra Land&Fritid/DLG) og så hel byg ca. ½ om ½, men det er også kødgeder, jeg ville ikke bruge hvede. Desuden får de byghalm, hø eller wrap.

Jeg ved ikke om det der rajgræs er lavet som hø eller frøgræs halm, hvis det er frøgræs halm, så synes jeg det er ALT for dyrt.

Gulerødder, æbler, roer osv. ville jeg give lidt af engang imellem. Desuden hvis I giver godbidder hvergang de lukker munden op, så kan I risikere at få nogle som bræger hele tiden  ;)

En saltsten er en god ide, det skal være den til kvæg/heste.

« Senest Redigeret: 29 April , 2010, 22:08 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #13 Dato: 29 April , 2010, 22:19 »
Vi  fodre med gedepiller fra Danish Agro i St. Merløse. 1 del piller, 2 dele byg....men vi har jo også Boergeder, som jo er langt større end dem, du skal have, så check op med Peter, hvor meget han fodre. Derudover får de hø, men ikke ad libitum da det ville blive alt for dyrt, da geder sorterer meget voldsomt i høet og når først det er på jorden, rør de det ikke igen!! Derudover får de alle de grene vi klipper og skærer af træerne, gulerødder får de nogen gange!!
Og så får de pastaskruer som godbider!!
Og selvfølgelig altid rent vand!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #14 Dato: 29 April , 2010, 22:26 »
Tak for info *b

Hmm...jeg må lige finde ud af hvad jeg så kan få fat i af hø...nogen der kender et godt sted på vestsjælland, som ikke er overpriser? :)

Hvad med spørgsmål 3, er der nogen der kan svare på det? :)