Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så er klageturen kommet til os - OPDATERING  (Læst 58413 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Så er klageturen kommet til os - OPDATERING
« Dato: 24 Juli , 2009, 16:54 »
I dag er vi blevet kontaktet af vores nabo. En gammel mavesur stodder.
Vi bor i et hus som godt nok ligger i byzonen, men med marker op til baghaven, dog ved jeg godt, at det er reglerne for byzoneområdet der er gældende.

Det hus vi bor i er et lejet hus hvor der i vores kontrakt står at vi må holde dyr. Da vi flyttede ind i december sidste år, satte vi den medflyttede hønsegård op midlertidigt til vi kunne komme i jorden. Da vi var i gang med det kom han ud og gjorde opmærksom på at han helst ikke ville vækkes af hanegal om morgenen og vi sagde til ham at hvis han følte sig generet måtte han da endelig sige til, så vi kunne finde ud af en løsning.

I dag har han så fortalt, at han vil klage til teknisk forvaltning og ringe til politiet fordi vi ikke overholder reglerne. Han mener vores hønsegård er for stor, den er ca. 54 m2, og det generer ham at se på hønsene og høre dem. Hønsene kan han ikke se pga. hegn, så skal han da stå på tæer for at kigge over hegnet til os for at se dem. Han vil have, at vi skal flytte hønsegården om på den anden side af huset, så det ligger modsat hans hus. Til dette svarer jeg ham så, at hvis vi skal flytte gården, hvordan skal vi så kunne komme om i haven, for så vil gården ligge i vejen og desuden når hønsene er i det murede hus, hvordan skal de så kunne komme ud i gården. Ja, men hvis vi bruger carporten, så må vi jo lave en tunnel som fører hønsene ud i gården og den tunnel skal så gå gennem carporten, siger han så. Tunnelen er en ide han fik da jeg afviste at rive carporten ned, da huset vi bor i er lejet, kan vi ikke bare rive bygninger ned som vi vil. Mht. gårdens placering, fortæller jeg ham også at det hus hønsene bor i nu bedre vil kunne isoleres end hvis vi banker et træhus op. Så begynder han pludselig at klage over at tilbygningen som hønsene går i skygger for hans parabol, hvortil jeg smågriner og fortæller ham, at det altså ikke er mit problem, for tilbygningen er opført for mange år siden. Hanen generer ham når den galer om morgenen. Okay, fair nok, han irriterer også mig, så jeg har tilbudt ham at vi isolerer huset noget bedre. Men da han fastholder at han vil kontakte både kommune og politi og ydermere står og fortæller, at han deuden kender en i byrådet som nok skal hjælpe ham, bliver jeg tvær og siger til ham, at da han åbenbart ikke er til at snakke med, så må han jo kontakte de myndigheder han synes er relevante.
Vi har flere fjerkræ end reglerne siger og derfor bliver jeg også nødt til at skille mig af med en del af dem, men vi har også en del kyllinger og dem har jeg prøvet at forklare ham, at jeg kun har til jeg kan se om det bliver haner eller høner og nogle skal sælges. Hønsenes aff. skal fjernes hver dag og køres på forbrændingen hver dag i sække, mener han. Noget af det bruger vi som gødning i vores have og vi har ikke nogen møgstak liggende i haven som kunne give lugtgener og rotter har vi ikke observeret og det klagede han dog heller ikke over.

Må indrømme mit bæger er ved at være fyldt. Jeg er selv førtidspensionist pga. psykisk sygdom, min mor er temmelig syg og skal måske til at påbegynde dialyse. Og så skal jeg nu til at slås med det her oveni.
Hvis der er nogen herinde der har gode råd eller ideer, så vil jeg tage imod det med kyshånd. På mandag tager jeg ned på teknisk forvaltning og udbeder mig reglerne for hønsehold og vil også lige sikre mig om den hønsegård vi har er for stor eller ej
Under punktet "Sælges" vil der også komme en del fjerkræ, så kig forbi hvis i står og mangler noget.
« Senest Redigeret: 11 August , 2009, 18:08 Fra LisbethPilkjær »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #1 Dato: 24 Juli , 2009, 17:17 »
Sludder, gården kan aldrig blive for stor...

Regulativet er netop blevet vedtaget (30/6)
Du kan finde det her
http://web217.hosting.cohaesio.net/layouts/showfile.aspx?fileName=1503023.DOC&acc=1

Du kan fortælle ham at du kender mange som vil bakke dig op. I øvrigt har politiet intet med dette at gøre, det er udelukkende en sag for kommunen. Så han aner klart ikke hvad han snakker om. Jeg vil mene at I har en god sag, når I praktisk taget bor i landzone og i hvert fald ud til åbne marker. Hvis I holder hanen inde til 7.00/8.00 og så ikke har for mange voksne høns, så burde kommunen acceptere det. Ellers må vi jo lave en Roskilde sag igen...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2009, 17:22 »
Tak Finn  *l

Jeg vidste at jeg kunne regne med dig og forummet.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #3 Dato: 24 Juli , 2009, 17:23 »
Holda da op! En tunnel under carporten til høns?  ??? ville være uhyre grinagtigt, hvis ikke det gik dig på.  *b håber den stodder finder noget andet at brokke sig over
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #4 Dato: 24 Juli , 2009, 17:49 »
Et knus til dig herfra. Vi bor jeg tilmed i samme kommune, så jeg vil følge slagets gang med en vis spænding :D

Lad ham nu bare skabe sig. Kontakt teknisk forvaltning, som du har planlagt. Det er altid godt at være på forkant.
Jeg har tidligere arbejdet i det, der før var Egebjerg kommune, ganske vist i en anden forvaltning, men jeg ved dog, at teknisk forvaltning dengang bestod af besindige folk - og så vidt jeg ved, er det stadig tilfældet!

Jeg ved ikke, om du er klar over det, men i det gamle Egebjerg var formanden for teknik og miljø udvalget (altså politikeren) den lokale landbetjent. Gad vide, om det ikke er ham, han tænker på? Det lyder da af lidt mere at kende både en betjent og en politiker end hvis man kun kender en person? Og hvis det er ham, så ved han også godt, at der skal være vandtæt mellem politik og myndighedsafgørelse!

Træk vejret, tag en bajer (eller hvad du nu gør) og nyd, at du ikke er en ufredsskabende gnavpot. Han må jo have meget ondt et eller andet sted!

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #5 Dato: 24 Juli , 2009, 17:51 »
I har min fulde støtte og sympati! Sig endelig til, hvis jeg kan hjælpe med et eller andet, for så skal jeg se hvad jeg kan finde ud af.

Jeg vil som Finn mene at i står ret godt i forhold til, hvis i havde boet midt inde i byen ;)

Kram fra mig! *l
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Vinni Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 162
  • Wyandot fan
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #6 Dato: 24 Juli , 2009, 17:52 »
 Lige en stor *l til dig. Det må være et sørgeligt liv din nabo har. Håber i får lukket munden på ham så du kan få tid til dig selv og familien.
Hilsen Vinni

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #7 Dato: 24 Juli , 2009, 17:53 »
Lisbeth du skal ikke lade dig kue af din nabo jeg vil sige som Storm-Olesen din nabo må have ondt et sted  :D
Men du skal lige have et stort *b fra mig, og er det charmekaj der genere ham så må du gerne sælge ham *l
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #8 Dato: 24 Juli , 2009, 17:59 »
Det er svært når nogen viser foragt for det man selv holder meget af og hygger sig med :'(

Ja, det lyder som om naboen ikke rigtig har sat sig ind i reglerne.

Du må finde overskud til at få indrettet dine høns så du overholder alle regler. Når det er sket så gør naboen opmærksom på, at du har gjort en indsats for at imødekomme hans klage, og at du nu overholder alle bestemmelser. Måske kan det få naboen til at "bløde op og holde kæft".

Det skal jo gerne være sådan at man kan leve side og side. Man behøver ikke være "perle venner", men bare man kan respektere hinanden.
At hidse sig op og hadde hinanden kræver rigtig meget energi så det skal du gerne undgå der bliver permanent.
Det er godt at vi her har et forrum, hvor man kan få afreageret og "læsset af" .... det hjælper alt sammen.

Op med humøret... det virker som om du har en god sag :)

Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #9 Dato: 24 Juli , 2009, 18:24 »
En helt anden side af sagen, der lige er faldet mig og manden ind over aftensmaden:
Vi bor jo i samme kommune som Lisbeth. Regulativet er lige vedtaget (før var her ikke noget). Vi har så'n lige 3-5 høns mere end man må efter regulativet og de 10 høns er blevet vedtaget.
Skal vi så regulere bestanden ned, hvis vi vil være lovlige?

Faktisk har vi hidtil ikke engang lukket hønsene inde om natten, men det må vi vel hellere til...

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #10 Dato: 24 Juli , 2009, 18:32 »
En helt anden side af sagen, der lige er faldet mig og manden ind over aftensmaden:
Vi bor jo i samme kommune som Lisbeth. Regulativet er lige vedtaget (før var her ikke noget). Vi har så'n lige 3-5 høns mere end man må efter regulativet og de 10 høns er blevet vedtaget.
Skal vi så regulere bestanden ned, hvis vi vil være lovlige?

Faktisk har vi hidtil ikke engang lukket hønsene inde om natten, men det må vi vel hellere til...

Du skal lige prøve at læse det link som Finn har sat ind, og læs det til ende.
For så vidt jeg forstår kan der foretages dispensation fra paragraf 2, som netop indeholder det med antallet af høns  ;)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #11 Dato: 24 Juli , 2009, 18:50 »
Hmmm, nu har jeg læst Finns link igen - lidt grundigere ;)

Ku' se ud til, at du har ret, Lisbeth.
Må vist hellere ringe til teknik og miljø - vi har jo også både ænder og duer.. og det er jo rart at vide, hvad man så må og have orden i tingene.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #12 Dato: 24 Juli , 2009, 18:56 »
Det sjove er, at mens jeg lige før stod og lavede mad, kom jeg til at tænke på, at vi jo sådan set også flyttede til kommunen før det regulativ blev vedtaget.
Det man måske skal undersøge er, om der virkelig ikke var nogen regler for fjerkræhold før. Om den pjece jeg fik stukket i hånden da vi flyttede hertil ikke holdt vand eller ........ ???

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #13 Dato: 24 Juli , 2009, 19:10 »
Bemærk lige at regulativet IKKE er trådt i kraft endnu. Det er vedtaget af byrådet, men endnu ikke sat i værk

Jeg tror at det med antallet er udfra en "standard" villahave på 7-800m2, har man en større grund, så kan man jo også have flere fugle.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #14 Dato: 24 Juli , 2009, 20:12 »
Kære Lisbeth *l *t *l *t

Ja, hvor jeg jo kender det. Din nabo har idag foretaget en magt demostration. Han har raslet med sablen !

Hvis han kommer igen må du sige at han ikke er velkommen og så afvente om han gør alvor af sine temmelige tomme trusler.
Indtil da kan du foretage nogle justeringer og udbedringer men lad være med at handle i panik og skaffe dig af med dyr du ellers ikke ville skaffe dig af med.
Gør det til en vane at lukke for hanen om aftenen så han ikke står og galer tidligt.

Din hønsegård kan da ikke blive for stor ! Manden taler som han har forstand og det er tydeligvis ikke meget.

Kender godt den skabelon din nabo er trykt ud af. Det er ren desperation over at vi ikke opfører os så ind i deres liv.