Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: verdens grimmeste høns  (Læst 11656 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
verdens grimmeste høns
« Dato: 15 Maj , 2008, 20:10 »
vores debut som hønseværter startede med, at naboen ikke ville have sine tre hybridhøns længere, da sensommeren sluttede. de boede dog vinteren over i naboens bette hønsehus med muddergård,  indtil det blev vejr til, at min mand kunne bygge hønsedomicil på vores matrikel. så jeg gik derover for at passe dem og vi lærte hinanden ganske godt at kende.
Rylle gik til de evige hønsehaver efter et par dage. Pylle var fuldstændigt afpillet for og bag med et mægtigt lavt selvværd og Kylle var nogenlunde anstændig.
for begge syntes livsglæden at beskrive en stejl opadstigende kurve ved at begynde at få vådfoder og grønt og de kvitterede med at sprøjte æg ud.

da vores hønsehus og -gård var færdig i marts, flyttede de over og udvidede horisonten til at friste tilværelsen som havehøns. de er nu omkring et år og får alt, hvad de peger på.
æglægningsfoder, hvedekerner, hirse og andre frø og
også fri adgang til knuste skaller, sand og grus samt ekstra vitaminpulver i blødfoderet.
alligevel er Pylles fjerdragt fortsat 25% ikke-eksisterende for og bag. og der er kig ind til det bare her og der, hvor vingekødet bør være lækrest. hun har hverken synlige eller adfærdsmæssige tegn på utøj.
hun spiser og tuller glad rundt med sin søster. deres rangorden er lige, der er ingen hakken.

på det seneste er begge høns begyndt at lægge vindæg. til tider dagligt. Pylles æggeskaller er ofte krøllede.
gårsdagens æg var let permanentet _og_ smurt ind i hendes eget blod. i dag var det et vindæg, som hun lagde for fødderne af mig med en lyd, jeg vil overfortolke som en overrasket jamren. jeg har ikke hørt hende sige sådan før.
hun har de seneste to dage ligget i redekassen om morgenen med små klagelyde.  Kylle sympatiligger som regel i samme kasse - eller står og skræver over hende. uanset at jeg fodrer og gør ved.

de går begge til ro om aftenen på hjalet.

muligvis eskalerede de dårlige æg, da vi fik udvidede med kyllinger. og nu er toppet, hvor kyllingerne går i hønsegården om dagen, mens hønsene er forvist til eget hus og have (og ikke har den ro om natten, de havde). det kan også være, det bare er et tilfælde.

jeg pønser på at overveje at slagte de gamle. især hvis grim-men-uden-smerter går over i en fase med blodfarvede æg på fast basis.
av.
har I et bud på, hvad der er galt?
hvad ville I gøre?
er det bare farvel, tak for alt og af med knoppen?





værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: verdens grimmeste høns
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2008, 20:50 »
Det er jo ikke så let Regize, men jeg tror jeg ville lave de to høner om til en god vintersuppe.

Det lyder ikke som om de har haft særlig gode betingelser inden de kom i jeres hænder, så fundamentet for at være gode sunde høns er der nok ikke. Den ene lyder syg og forpint + at de oven i købet er fjerspisere - en uvane som er svær at komme af med.

I kan også sagtens løbe ind i problemer, når i sætter dem sammen med kyllingerne...

Nyd de gode sunde kyllinger i har, og glæd jer over deres gode fremtid hos jer!

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: verdens grimmeste høns
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2008, 21:32 »
Du kan glæde dig over at du har "reddet" nogle høns og givet dem et godt liv. Men de kan ikke klare meget mere. Jeg har også 4 hybrider som begyndte at lægge æg i efteråret, men allerede nu er æggene jævnligt blodige og det gør mig noget nervøs.

Det er altid noget svært at aflive sine første høns, men man vænner sig til det, lidt efter lidt. Vi har altså aldrig spist hybrider, end ikke kogt suppe på dem. Jeg tror ikke det er ulejligheden værd at bikse med, men det kan da være jeg tager fejl  ;D

Og så glæd jer over jeres nye kyllinger, høns er en dejlig hobby.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: verdens grimmeste høns
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2008, 22:53 »
tusind tak for jeres kommentarer.

jeg hæfter mig ved at du, Jette, også konstaterer, at dine hybridhøns bløder ved æglægning.
Jørgen Liljensøe skriver i Den store hønsebog, at professionelle ægproducenter afliver deres producenter efter et års tid, når produktionen er for nedadgående. når jeg nu tænker mig om, har de to gamle været æglæggende i knapt et år, så de er reelt 1 1/2år-agtigt.
måske er de slidt op.

imorgen sliber vi øksen og så glæder vi os over, at vi har haft så meget sjov, mange æg og stor daglig glæde af dem, mens det varede.

de ryger på møddingen.
jeg venter med at indvi min nye funktion som plukker og renser, til vi skal have faverollessteg.
*slurp*.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: verdens grimmeste høns
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2008, 23:06 »
Kunne man ikke se et billede af de to grimme inden knoppen ryger?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: verdens grimmeste høns
« Svar #5 Dato: 15 Maj , 2008, 23:32 »
værsgo:)
Kylle og Pylle i påsken.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: verdens grimmeste høns
« Svar #6 Dato: 15 Maj , 2008, 23:36 »
Pylle i delikat nærbillede.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: verdens grimmeste høns
« Svar #7 Dato: 16 Maj , 2008, 14:49 »
Hold da op. Den høne havde jeg altså ikke kigget på så længe  ;) Gad vide hvad det er? "Madposen" sidder til den anden side, mener jeg.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

helle skøtt

  • Gæst
Sv: verdens grimmeste høns
« Svar #8 Dato: 16 Maj , 2008, 15:03 »
Ja, også hold da op herfra. Er det virkelig fordi den spiser fjer, at den ser sådan ud? Har aldrig set sådan én før...
Godt de fik oplevet det gode liv. Godt det slutter inden de bliver mere ulykkelige...

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: verdens grimmeste høns
« Svar #9 Dato: 16 Maj , 2008, 22:50 »
vi har selvfølgeligt haft mange livlige diskussioner her, om det var en naturlig krås uden fjer..
vi har aldrig set dem plukke fjer af sig selv eller hinanden. og vi har kigget meget på dem.
de har været meget omsorgsfulde over for hinanden.
de har begge været happy, sjove, klappetamme og livlige indtil for et par dage siden, så der har været en mening med at de tullede rundt, debuthøns som de var.

det var først nu meningen forsvandt.

værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: verdens grimmeste høns
« Svar #10 Dato: 17 Maj , 2008, 11:05 »
Jeg synes i har gjort det godt Regize!

Man kan ikke være altvidende som nye hønsemennesker. De to damer er kommet rigtig skidt fra start, men har haft det godt, så længe de har været hos jer.

Deres kroppe er nu slidt op, og det reagerer i på, ved at give dem fred, hvilket er det helt rigtige.

I må ikke bebrejde jer selv dette her, bestemt ikke.

I forhold til fjerspiseri, kunne jeg forestille mig at det er kommet grundet de elendige forhold de er vokset op i, og vanen er forsat. Måske har det været deres nat-ritual inden sovetid, at sidde og plukke lidt i hinanden.

I er en erfaring rigere - tak fordi du delte den med os andre. Vi kan nemlig også lære af det  ;)

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: verdens grimmeste høns
« Svar #11 Dato: 17 Maj , 2008, 14:09 »
Hej

Jeg synes også I har gjort det rigtige. Undskyld hvis jeg lød fordømmende, for hvis hønsene har trivedes er der jo ikke noget at komme efter.  ;)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: verdens grimmeste høns
« Svar #12 Dato: 18 Maj , 2008, 23:34 »
Jette, jeg forstod nøjagtigt, hvad du mente : )

og tak for ordene, Hanne.
jeg har lært, at når man kender sine dyr, er man ikke i tvivl om, hvornår de har fået nok.
der er ingen sentimentalitet hér.

og da slet ikke hos kyllingerne, der nu har hele molivitten at boltre sig i!
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: verdens grimmeste høns
« Svar #13 Dato: 21 Maj , 2008, 08:42 »
Hej,
Vil da også lige komme med et lille input. Vi har haft op til flere hold hybrider og har også nogle nu. De ligner til forveksling hønen på dit billede, men med knap så store bare områder.
Vores høns spiser heller ikke fjer, men jeg har af opdrætteren (lever af fjerkræssalg og opdræt) fået at vide at hybriderne kun er avlet til en ting  og det er at lægge æg i en kortere periode. Hønens krop kan derfor ikke både producere de mange æg og samtidigt bruge energi på at danne nye fjer.

Det er derfor 'naturligt' at dine høns er lidt bare. Hønsene har det ikke dårligt at den grund. Vores ser faktisk ud til at nyde tilværelsen! Vores har kunnet gå inde og ude hele vinteren, og alle har været udenfor det meste af tiden - selvom de mangler lidt fjer.

Blodige æg og vindæg ser vi også en sjælden gang.


Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: verdens grimmeste høns
« Svar #14 Dato: 21 Maj , 2008, 23:01 »
tak for din kommentar, Martin.
vi har nøjagtigt de samme erfaringer. de nød saftsuseme livet.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.