Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad må Kyllingerne få???  (Læst 14848 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MKold

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Hvad må Kyllingerne få???
« Dato: 14 Maj , 2011, 15:30 »
Jeg har fået kyllinger, de er omkring en uge gamle alle sammen. (lys sussex og new hampshire) De får kyllingestarter og et drys havregryn på toppen. Jeg har fået at vide at de ikke må få grønt og evt. køkkenrester før de er omkring 6 uger, men tænkte så at hvis jeg nu havde haft en høne mor til at passe dem så ville de jo rende i hønsegården og spise hvad hun spiste... Så nu er spørgsmålet hvad må de få og hvad skal jeg vente med? Læste lige en gammel tråd at de gav reven gullerod og æble... Bliver helt forvirret ???
Og lige et tillægssspørgsmål som der nok er mange der vil kunne more sig over. Min nabo spurgte mig om man godt kan spise de befrugtede æg, og jeg svarede straks Ja selvfølgelig... men så stod vi og snakkede om fostre inde i æget og ad det gad jeg nok ikke spise... Så blev jeg jo helt i tvivl, Kan man eller kan man ikke? Er det mere vigtig at få befrugtede æg på køl eller er det ligemeget???
Ja ja, sådan et bymenneske som mig har jo ikke megen forstand på de søde kræ, endnu ;)
Mvh Marianne
0.2 New hampshire
0.2 Vorwerk
0.2 Guldrandede wyandot
0.0.4 Skånske blomsterhøns
0.0.4 New hampshire

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvad må Kyllingerne få???
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2011, 15:53 »
Selv små kyllinger er meget glade for ris, revet agurk m.m. men tænk over at alt skal være i bittesmå bidder.
Og hvis man ikke kunne spise befrugtede æg, så ville mange herinde fra have et problem. ;) Man kan slet ikke se på æg om de er befrugtede eller ej før der er ruget på dem et par dage. Selv nu hvor jeg har skrukhøns som kan nå at ruge på de nye æg en halv dags tid inden jeg får samlet æg kan jeg intet se på dem, og vi spiser dem med stor fornøjelse.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvad må Kyllingerne få???
« Svar #2 Dato: 14 Maj , 2011, 16:23 »
Mine Orpington kyllinger æder masser af græs. De får græs 1. x når de er 3 dage. Men kun lidt som i starten er meget fintklippet med saks (1 - 2 mm), det øges hurtigt til at de får al det de gider æde. Fra omkring 3 uger tager de det når det kommer fra plæneklipper.

Offline MKold

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Hvad må Kyllingerne få???
« Svar #3 Dato: 14 Maj , 2011, 16:39 »
Tak Henriette, jeg kunne da heller ikke helt forstå hvis ikke man kunne spise dem... men man ved jo aldrig :)
Rudy: Det skal da straks prøves, eller dvs jeg venter lige til tordenbygen er ovre...
Mvh Marianne
0.2 New hampshire
0.2 Vorwerk
0.2 Guldrandede wyandot
0.0.4 Skånske blomsterhøns
0.0.4 New hampshire

Offline lysager ( Michael )

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Hvad må Kyllingerne få???
« Svar #4 Dato: 14 Maj , 2011, 16:41 »
Mine kyllinger starter efter 1 uge med purløg og mælkebøtter
vil lige hermed skrive en god opskrift på foder til kyllinger som jeg har lært af ældre herre ;) og det virker for mig med en god start for kyllingerne som er vigtig.

Bladingen er:

Hårdkogte æg og noget raps ( lavet af franskbrød ) godt moset sammen, giver en god start, det første døgn---uden mavebesvær.
Når først maven er kommet igang, kan man sagtens begynde at blande lidt " startfoder " i men kun ca. lige dele af hver. Efterhånden som dagene går kommes der mere startfoder i blandingen. Og efter ca. en uge får de sand til kråsen og purløg samt mælkebøtter.
Bedste hilsner Michael

Offline Henrik

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hvad må Kyllingerne få???
« Svar #5 Dato: 14 Maj , 2011, 16:53 »
Vi har 4 Orpington kyllinger, da de var 1½ uge gammel fik de græs. Min kone begyndte også at samle bænkebider og orm  <O til dem og det var noget de kunne bruge... hold da op hvor de spiser...... og det er med det resultat at hver gang vi åbner døren ind til kyllingerne pipper de helt vildt da de tror de skal have bænkebider hver gang  <L
Hilsen Henrik
Bindslev/Uggerby
1,0 sort jersey
0,3 blå jersey
2,0 islænder
2,0 shetlænder
1,2 Katte
0,1 Cairn terrier
0,1 rumænsk gadekryds

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Hvad må Kyllingerne få???
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2011, 17:28 »
Mine kyllinger starter efter 1 uge med purløg og mælkebøtter
vil lige hermed skrive en god opskrift på foder til kyllinger som jeg har lært af ældre herre ;) og det virker for mig med en god start for kyllingerne som er vigtig.

Bladingen er:

Hårdkogte æg og noget raps ( lavet af franskbrød ) godt moset sammen, giver en god start, det første døgn---uden mavebesvær.
Når først maven er kommet igang, kan man sagtens begynde at blande lidt " startfoder " i men kun ca. lige dele af hver. Efterhånden som dagene går kommes der mere startfoder i blandingen. Og efter ca. en uge får de sand til kråsen og purløg samt mælkebøtter.
Du mener vel RASP ?
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvad må Kyllingerne få???
« Svar #7 Dato: 14 Maj , 2011, 17:48 »
Du kan jo egentlig give dem lige hvad du kan komme i tanke om der ville falde i  deres smag...
Bare skal det være i meget små, bitte lille stykker, så ser du hvad de vil spise og hvad de ikke vil spise.
Alt grønt kan jo hakkes og løg er måske for stærkt til de helt små,,, men det er jo bare at prøve sig frem.
krummer af alle slags, brød, kød, grønt....
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvad må Kyllingerne få???
« Svar #8 Dato: 14 Maj , 2011, 18:38 »
Jeg vil blot tilføje at minihakkeren til stavblenderen er din VEN når du har små kyllinger. Ned i hakkeren med skvalderkål, gulerod, kogt kylling osv. og så blende, blende, blende. Guf for små kyllingemaver ;D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Erik holst Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Sv: Hvad må Kyllingerne få???
« Svar #9 Dato: 14 Maj , 2011, 21:13 »
Det er en fornøjelse at give sine kyllinger reven gulerod og græs sammen med startblanding/harvegryn.. De kommer løbende, når jeg kommer med det revne gulerod. Kyllingerne er ca. 5 uger og får 4 store gulerødder hver dag, Jeg har 12 kyllinger.  /o
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad må Kyllingerne få???
« Svar #10 Dato: 15 Maj , 2011, 08:17 »
Jeg bruger også Michaels æggeblanding. Ned i miniblenderen med hele hårdkogte æg med skal, i stedet for rasp bruger jeg havregryn, og så kommer jeg lidt vispumin i. Jeg bruger de æg, jeg har lyst fra som ubefrugtede, hvis jeg har nogen. Skrukkerne går helt i selvsving, når jeg kommer med denne blanding. /o
De voksne er også helt pjattede med det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline MKold

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Hvad må Kyllingerne få???
« Svar #11 Dato: 17 Maj , 2011, 16:18 »
Tak for de gode svar. Det er super skønt med så godt et forum når man er nybegynder :)
Jeg har været på regnorme jagt og jeg skal da lige love for at de guffer og jagter den der snuppede regormen først :D
Mvh Marianne
0.2 New hampshire
0.2 Vorwerk
0.2 Guldrandede wyandot
0.0.4 Skånske blomsterhøns
0.0.4 New hampshire

Offline Jimmy R J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
Sv: Hvad må Kyllingerne få???
« Svar #12 Dato: 22 Maj , 2011, 15:38 »
Jeg bruger også Michaels æggeblanding. Ned i miniblenderen med hele hårdkogte æg med skal, i stedet for rasp bruger jeg havregryn, og så kommer jeg lidt vispumin i. Jeg bruger de æg, jeg har lyst fra som ubefrugtede, hvis jeg har nogen. Skrukkerne går helt i selvsving, når jeg kommer med denne blanding. /o
De voksne er også helt pjattede med det.

Du skriver at du kommer Vispumin , har lige bestilt noget Huvasan Vitaminer, er det ikke lige så godt, eller ?. Som jeg ser det/læser det er det "det samme", altså forskellen er flydende form og pulver form?
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Hvad må Kyllingerne få???
« Svar #13 Dato: 22 Maj , 2011, 16:00 »
Det må være det samme.Jeg brugte Vispumin til mine duer men det havde en tendens til at "pakke" foderet (piller),så det ikke ville glide ned i fodertårnet.Derudover lå en stor del af det tilbage i bunden når foderet var brugt.Jeg bruger nu Huvasan og der er ikke spild da det er i drikkevandet. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad må Kyllingerne få???
« Svar #14 Dato: 22 Maj , 2011, 18:33 »
Jeg tror ikke, der er den store forskel ud over at Vispumin er pulver og Huvasan er flydende
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk