Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål efter slagtning  (Læst 2756 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Spørgsmål efter slagtning
« Dato: 25 ſeptember , 2010, 19:41 »
jeg har simpelthen SÅ meget bestået bo-på-landet testen idag, da jeg var med til at slagte vores 2 rheinlænderhaner. De var 21 uger.

Vi giver dem specialfoder fra DLG (skifter nok til møllerens nu pga. indkøbssted) blandet med hele hvedekerner. De går frit i have med masser af orm, insekter, frugt m.v. De virker sunde og raske, men de startede med mareks.

De var små. 1050 g. og 1250 g. Brystbenet stak godt frem, der var gult fedt, men ikke meget. - Er de så bare små eller er de magre? Jeg ved, at hende vi har købt dem af, har slagtet for få uger siden og der vejede de omkring 1300 g.

Fodrer vi forkert? Jeg bemærkede at der var tynd mave-klatter i gården, så der er dømt hønseguf men er der måske andet galt? Orm? Jeg har læst en masse foder-tråde igennem nu, men synes det er svært at finde hoved og hale i hvad vi skal gi' dem - optimalt.

Vi har hønniker i 3 størrelser, de ældste er rheinlænderne på 21 uger.

Den af hanerne, der var mindst, er en, vi har haft mistænkt for at have overlevet mareks. Inde i skroget var der nogle ca. 1-2 cm. små... ja, faktisk kan jeg bedst beskrive dem, som noget der ligner de dér små snegle, der bl.a. bor i drivhuset eller sidder under en træplade, når man vender den efter den har ligget på jorden. Vi lagde ikke mærke til om de var i den anden, og da jeg aldrig før har fjernet indvolde ud af andet end en fisk, aner jeg ikke om det er noget, der bare er der, eller absolut ikke skal være der. Nogen der ved noget om det?

jeg synes i øvrigt det var SÅ spændende fra ende til anden og har følt mig klar og forberedt, så selvom min hønsegård og dens beboere er det dejligste i verden, så er det hér jo også en del af det - og det giver en tilfredsstillelse, som bare er fed. Når jeg kan gøre dette, synes jeg bestemt, at jeg har "fortjent" at have høns - jeg kan godt tage ansvaret for dem på alle måder. Dejligt.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål efter slagtning
« Svar #1 Dato: 25 ſeptember , 2010, 19:47 »
Hvor mange var der af dem, de der 1-2 cm. store nogen og hvor sad de henne ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Spørgsmål efter slagtning
« Svar #2 Dato: 25 ſeptember , 2010, 19:51 »
der var 3 eller 4 ialt, da jeg trak tarme m.v. ud af skroget var de "oppe i den anden ende" - havde jeg mødt dem et andet sted end inde i hanen havde jeg været OVERBEVIST om at det var snegle.

MEN jeg er lige kommet i tanker om at der gik hul på kråsen i den hane, jeg selv ordnede, og det var den, de var i - så faktisk kan det vel godt være snegle, der er kommet ud af den dér..? Der var rimelig meget flydende, da der gik hul, så de kan godt være "svømmet" med ud. Godt at få tænkt detaljerne sådan efter - tak for tillægsspm.  /o
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Spørgsmål efter slagtning
« Svar #3 Dato: 25 ſeptember , 2010, 20:17 »
Julie, jeg tror jeg ved hvad du fik fat i, men kan ikke huske hvad de hedder. Det er helt normalt, er en del af hanen/hønens krop ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Spørgsmål efter slagtning
« Svar #4 Dato: 25 ſeptember , 2010, 22:57 »
jeg har simpelthen SÅ meget bestået bo-på-landet testen idag,........................................ Når jeg kan gøre dette, synes jeg bestemt, at jeg har "fortjent" at have høns - jeg kan godt tage ansvaret for dem på alle måder. Dejligt.

Bestået.

Tillykke. <M
Mvh
Erik Andersen

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Spørgsmål efter slagtning
« Svar #5 Dato: 29 ſeptember , 2010, 10:09 »
Mikkel, er du kommet i tanker om hvad det var, jeg fik fat i?

Indsætter lige et billede fra dagen.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.