Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?  (Læst 22166 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #30 Dato: 21 ſeptember , 2013, 09:24 »
Tanja skriver, at hønsene så kan holde varmen - er det kun pga lyset?
Hos dværgene, hvis hus er en palle med sider, og derfor ret småt i det, hænger jeg en varmelampe, og det er for at give dem lidt varme og så holde deres vand isfrit. De to der bor derinde lægger ikke æg alligevel, så det er ikke for ægproduktionens skyld, at det har lys/varme. De andre har lys for ægproduktionens skyld, og for at hønsene får nogle ekstra timer til at søge føde i, i de mørkeste måneder. De har dog alm. lamper hængende med sparepærer i, og så har jeg købt en varmeplade til vandet, til skurvognens beboere.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #31 Dato: 21 ſeptember , 2013, 10:08 »
God diskussion på denne årstid! /o Vi går netop også med "lys i hønsehuset" tanker - og havde egentlig tænk at føre en forlængerledning fra carport- med lovlig installation- til hønsehuset. Men efter at læst tråden her er vi blevet enige om at få fat på en elektriker. Der kunne jo gå ild i hønsehuset, som kunne brede sig til carporten, som kunne brede sig til huset. Og hvad så med brandforsikringen!! Den risiko tør vi ikke løbe.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #32 Dato: 21 ſeptember , 2013, 11:32 »
Jeg har en Exo-Terra infarød 75W pære liggende, fra da vi passede sønnens slange- den kaldes "Basking spot". Er den noget for hønsene?
Vi har også et aldrig-rigigt-taget-ibrug vækkeur ala dette: http://www.skiftselv.dk/ure/philips-hf3550-wake-up-light/ , som ryger ud i huset- det må da være fint med sol op- og nedgang indbygget  ::) På fuld styrke kan det nemt lyse 12 kvm op i forbm rengøring osv............ ::) Måske er det for risikabelt med støv, måske fugt????
Som fast hyggebelysning regner jeg med en udendørs juletræskæde i vifteform under loftet- vi købte to sidste år, hvoraf den ene nu har været tændt siden på terrassen, uden at en eneste pære er gået.
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #33 Dato: 25 ſeptember , 2013, 08:47 »

Jeg har en Exo-Terra infarød 75W pære liggende, fra da vi passede sønnens slange- den kaldes "Basking spot". Er den noget for hønsene?
Vi har også et aldrig-rigigt-taget-ibrug vækkeur ala dette: http://www.skiftselv.dk/ure/philips-hf3550-wake-up-light/ , som ryger ud i huset- det må da være fint med sol op- og nedgang indbygget  ::) På fuld styrke kan det nemt lyse 12 kvm op i forbm rengøring osv............ ::) Måske er det for risikabelt med støv, måske fugt????
Som fast hyggebelysning regner jeg med en udendørs juletræskæde i vifteform under loftet- vi købte to sidste år, hvoraf den ene nu har været tændt siden på terrassen, uden at en eneste pære er gået.
Den der wake up lampe har jeg faktisk overvejet :-). De har faktisk en reklame hvor de får en hane til at gale pga den en tidlig mørk morgen. Om det så er et reklame stunt ved jeg jo ikke :-)

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #34 Dato: 25 ſeptember , 2013, 09:03 »
Det eneste, der bekymrer mig med sådan en indendørsmodel er fugten og støvet- et stålskur er jo ikke særlig brandfarligt, men vi har ikke relæ derude- kun strøm, og der er jo også indventar i træ.........  ::) Tanken om kunstig solop- og nedgang er ellers rar i de maaange mørke måneder....... Vi har ikke fået æg endnu, så her handler det ikke om produktion ;) Bare velfærd
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #35 Dato: 25 ſeptember , 2013, 09:05 »
Dejligt med denne tråd :)

Jeg får i dag besøg af min elektriker, som vil lave installationen til hønsehuset fra udvendigt fastmonteret stik på skuret og nedgravet hen til hønsegården, hvor det bliver sømmet fast på hønsegårdens træværk resten af vejen.  Han medbringer også en lyssensor, som kan sættes til at starte kl. 5 f.eks. om morgenen og så slukke, når der er lyst nok ... Lyset blive en lille lyskæde med små hvide og lyserøde hjerter fra tøserne var helt små ... den er jeg SIKKER på hønsene vil sætte pris på  ;D

Bliver spændende ... og tak Morten for at kigge forbi og komme med dit besyv  /o  (og haven er nu også hegnet ind ... men om de kan finde ud af at gå ud i den ... nææ nej ... de vil hellere være i hønsegården)  ::)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #36 Dato: 05 Oktober , 2013, 10:34 »
Jeg har I dag fået lavet el i mit eget hønsehus på den rigtige måde. Det tog 2 timer at grave de 20m kabel ned i 70cm dybde (er kun i 30 cm dybde på billedet). Men jeg havde selvfølgeligt også den lille gravemaskine med til "hjælp"...


MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #37 Dato: 05 Oktober , 2013, 10:46 »
 *f Jeg skal flytte et par planter for at bane vejen fra nuværende placering af kabel hen til skuret i dag......... VORES hunde kan dog ikke hjælpe........ Fnuggi ville lynhurtigt gøre det af med de nye på matriklen  :P
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #38 Dato: 05 Oktober , 2013, 10:53 »
Jeg har en Exo-Terra infarød 75W pære liggende, fra da vi passede sønnens slange- den kaldes "Basking spot". Er den noget for hønsene?
Vi har også et aldrig-rigigt-taget-ibrug vækkeur ala dette: http://www.skiftselv.dk/ure/philips-hf3550-wake-up-light/ , som ryger ud i huset- det må da være fint med sol op- og nedgang indbygget  ::) På fuld styrke kan det nemt lyse 12 kvm op i forbm rengøring osv............ ::) Måske er det for risikabelt med støv, måske fugt????
Som fast hyggebelysning regner jeg med en udendørs juletræskæde i vifteform under loftet- vi købte to sidste år, hvoraf den ene nu har været tændt siden på terrassen, uden at en eneste pære er gået.

Skal hønsene så have en ny iphone  <:  Det er nu ellers en fin ide,,, Det skulle nu vær sundt for dig selv at vågne op på den måde  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #39 Dato: 05 Oktober , 2013, 11:10 »
Tjaaøh apperatet blev indkøbt for at give en blidere opvågning i mørkemånederne til mig- jeg kan ikke finde ud af indstillingerne og blev træt af at blive vækket kl. 6:30 i weekenden...........  /d Hvis man kun skal indstille forår og efterår, går det nok med lup + briller  ;D = fin løsning til hønsene så længe dimsen holder..........  8)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Benny Rafn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #40 Dato: 06 Oktober , 2013, 12:44 »
Jeg er ret sikker på at en meget stor del af hønsehusene her på siden er forsynet med en forlængerledning. Det er ulovligt i langt de fleste tilfælde, men det virker sikkert upåklageligt. Jeg er aut. Elinstallatør, og derfor kan jeg jo ikke råde dig til at lave noget ulovligt... ::)
Hvorfor skulle de være ulovlige, som sådan står der ikke noget i loven om hvor lang en forlængerledning må være, på nær til camping her er grænsen 25 meter+ en masse om stiktyper.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #41 Dato: 06 Oktober , 2013, 12:54 »
At forbinde 2 bygninger betragtes som fast installation og det må ikke laves med forlængerledninger. Forlængerledninger/bløde ledninger må heller ikke gå igennem faste bygningsdele, så du kan ikke få strømmen ind i hønsehuset lovligt.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Lys i hønsehuset til vinter - ledning?
« Svar #42 Dato: 06 Oktober , 2013, 12:57 »
Og sidste detalje. Kablerne skal være beskyttede mod gnaverangreb. Der er vist ikke mange forlængerledninger der er armerede.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/