Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er hun skruk?  (Læst 10254 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er hun skruk?
« Svar #15 Dato: 25 August , 2010, 20:31 »
Hun skrukker stadig, og har ind til i dag ligget på 3 æg. Tak for oplysning om, at det er normalt at de andre høns kan lægge æg i skrukkens rede - godt at vide... Hun er også begyndt at give skruklyde fra sig når man rører hende, og den agressive adfærd er aftaget en hel del.

Hun har fået 10 æg mere i dag, som skulle være befrugtede, og så har jeg ladet de 3 første ligge også, med en blyantsmarkering så jeg kan kende dem. Kan hun klare 13 æg? Hun ligner en stor fladfisk med et hoved stikkende op som periskop, så hun dækker alle æg :).
Det bliver spændende hvis der kommer kyllere om 21 dage  <L *o *k

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er hun skruk?
« Svar #16 Dato: 25 August , 2010, 20:58 »
Tanja, det er nok noget uheldigt, hvis du har æg fra forskellige dage. Du risikerer nemt, at når de tre første er klækket og omkring et døgn gamle, så går hun fra reden selv om der ligger ti næsten klækkeklare æg. Hvor mange dage er der mellem de tre første og de ti sidste?
Du bør nok mærke alle de æg hun ligger på, for de andre høns kan nemt finde på at give hende lidt flere at ruge på. Dem skal du fjerne hver dag. De kan sagtens bruges i husholdningen som sædvanligt.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er hun skruk?
« Svar #17 Dato: 25 August , 2010, 21:03 »
Hej Marianne

Jeg ved ikke hvor gamle de rugeæg er hun har fået i dag - 2 døgn tror jeg. Jeg fjerner de 3 første æg i morgen, og sætter samtidig kryds på de andre. Jeg håber damen finder sig i, at jeg roder lidt med æggene endnu engang ;).

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er hun skruk?
« Svar #18 Dato: 11 ſeptember , 2010, 19:17 »
Så er der kun 4 dage til klækning :D! Jeg har læst om vandprøven; at den skulle være meget usikker og at den skulle foretages tidligst på 18. dagen (dvs. først i morgen), så jeg ville nøjes med at lyse æggene. Det fik jeg dog ikke noget ud af - jeg er ikke så snild til det, og da skrukmutter havde fået klattet mange af dem lidt rigeligt til, gik jeg ind og prøvede med vandprøven trods alt.
Oh hvilken succes!!!! Alle 9 æg flød så fint i overfladen og 4 af dem dansede rundt i vandet, *o 2 var der lidt bevægelse i, 2 næsten ingen bevægelse og det sidste (som også lå en smule skråt i vandet), var der slet ikke bevægelse i.

Jeg har nu mærket æggene igen, og så blir' det spændene at se hvonår der kommer kyllere, og hvor mange. *k

Her et billede af vandprøven - ærgeligt man ikke kan se hvordan de hopper og danser dernede ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

frida

  • Gæst
Sv: Er hun skruk?
« Svar #19 Dato: 11 ſeptember , 2010, 20:15 »
Ohh. hvor spændende. Hold os endelig opdateret. Jeg bruger selv vandprøven, når jeg har skrukker. Det er kun for at "gøre noget" i ventetiden, for det er ikke altid det er en pålidelig prøve. Men dem der synligt "hopper", er der jo liv i pt. Selvom de er stille, kan det sagtens ende med levende kyllinger alligevel. Så vandprøven er vist mest "for sjov". Men held og lykke med æggene/kyllingerne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er hun skruk?
« Svar #20 Dato: 14 ſeptember , 2010, 16:36 »
*p <L JUBIIIII -FØRSTE KYLLING ER KLÆKKET - FLERE ER PÅ VEJ   <L *p

Da jeg kom hjem, kunne jeg straks høre pippen fra redekassen, og bag gardinet lå skrukmutter med en lille fin gul kylling :D. Et forsigtigt løft på hønen viste flere æg der er bristet og kyllingerne pipper lystigt i æggene. Så fine de er!!! Og så stolt min Nuggipige (det hedder skrukmutter) er, som hun ligger der og vogter sin kylling, mens hun venter på resten kommer ud :D.

Her er et helt friskt billede. Åh men altså, hvor gir' høns bare meget glæde!!!!!!

P.S. Skal jeg lade hende være sammen med de andre høns og haner, ind til alle æggene er klækket? Det ser jo ud til det er gået fint ind til videre?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er hun skruk?
« Svar #21 Dato: 14 ſeptember , 2010, 18:14 »
Og nu er den anden også liige kommet ud ;D. Jaaaaa, hvor er det da herligt!!!! /o
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er hun skruk?
« Svar #22 Dato: 14 ſeptember , 2010, 18:25 »
Jeg ville lade hende blive sammen med de andre. Det har jeg altid gjort, og jeg har aldrig haft problemer. Omvendt skal du selvfølgelig altid holde lidt øje med dem.
Og så selvfølgelig et stort tillykke <I kyllingen ser rigtig kær ud!
« Senest Redigeret: 14 ſeptember , 2010, 18:26 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Er hun skruk?
« Svar #23 Dato: 14 ſeptember , 2010, 21:48 »
Fantastisk, Tanja *p *p *p Stooooort tillykke herfra!!

(og hvis du troede, du før brugte lang tid på dine høns, så skal du bare se løjer, nu hvor der er kommet kyllinger <:)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er hun skruk?
« Svar #24 Dato: 16 ſeptember , 2010, 07:22 »
Tak Marianne og Tanja :D.

Der er nu 5 kyllinger i alt under skrukmutter. En kylling lå og var død på vej ud af ægget, og 2 er ikke klækket.
Kan jeg kassere disse æg nu?

Jeg vil flytte hønen i eftermiddag, til et andet sted end redekassen, da jeg ikke kan få plads til både vand og mad i kassen, og kyllingerne kan endnu ikke komme op over kanten til redekassen.
(Og hvor er det i øvrigt bare hyggeligt at åbne døren til hønsehuset, og blive mødt med "pip pip pip pip pip")  *h
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Er hun skruk?
« Svar #25 Dato: 16 ſeptember , 2010, 08:05 »
En udklækningsprocent på 50 /d......hm vi skal da vist af med den hane!! :o
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er hun skruk?
« Svar #26 Dato: 16 ſeptember , 2010, 08:53 »
Tanja, jeg ville lade hønen bestemme over de æg, først når hun går af reden med de andre kyllinger, skal du kassere dem.
Hvorfor vil du flytte dem fra hønsehuset? Hvis der er høje kanter, kan du lave en rede på gulvet, det har jeg som regel gjort.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er hun skruk?
« Svar #27 Dato: 16 ſeptember , 2010, 09:07 »
@Trine: Jamen jeg er godt tilfreds! /o 5 kyllinger er meget passende, men det er selvfølgelig ikke så høj en klækningsprocent.

@Marianne: Jeg ved heller ikke helt hvad jeg vil. Jeg er bange for at hanerne vil gøre kyllingerne noget, og så synes jeg det trækker meget ind af hønselemmen. Det er jo første hold, så jeg skal lige finde ud af hvad jeg skal gøre, og hvordan. Jeg tror jeg prøver at indrette en rede på gulvet i første omgang så... Det er ikke sådan når man er en bekymret førstegangs-"mormor" ;)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Er hun skruk?
« Svar #28 Dato: 16 ſeptember , 2010, 09:11 »
Skruktest.

Kæl hende fra baghoved, ned over ryggen og videre ned mod haleparti.



som enkelte mænd også gør med kvinder *g
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Er hun skruk?
« Svar #29 Dato: 16 ſeptember , 2010, 09:13 »
Hvis du har god plads i dit hønsehus, kan du sætte vindfang på smuthullet, så hønsene skal dreje på vej ind ad døren, det tager trækken fra døren /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn