Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dværgvagtler med klumper på tæerne  (Læst 6821 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle D.

  • Bruger
  • Indlæg: 33
  • 1,2 kinesiske dværgvagtler i drivhus
Dværgvagtler med klumper på tæerne
« Dato: 10 Januar , 2010, 20:14 »
Jeg har nogle dvægvagtler gående ude i mit drivhus og de trives sådan set fint  også i kulden. Men to af dem er begyndt at få klumper på tæerne som gør at de halter lidt.

Skal disse klumper fejrnes eller forsvinder de igen når det bliver forår?

Sidste vinter vaskede jeg tæer på de vagtler som havde tendens til at få disse klumper, men jeg er i tvivl om det skader dem mere at komme ind og blive vasket og tørret og så ud igen, det er jo både en temmelig stor temperatursvingning fra kulden i drivhuset og en stressende oplevelse for fuglene.

Hilsen
Helle
1,2 kinesiske dværgvagtler
0,1 dv. australorps
0,3 dv. orpington
0,2 blandinger af skånske blomsterhøns og araucana

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Dværgvagtler med klumper på tæerne
« Svar #1 Dato: 10 Januar , 2010, 21:25 »
Hej

Du skal fjerne klumperne, for de bliver bare større og til sidste vil det gå ud over der små ben.
De kan som regel klemmes i stykker eller m¨du bløde dem op i lidt varmt vand, det gør jeg på mine silkehøns.

Klumperne kommer af fugt i jorden, så lidt sand eller andet der kan suge fugten i jorden, min mor  sørgende altid for et lag halm de kunne gå i, de bygge selv en lille rede de sov i i halmen.

Hilsen
Tommy   

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dværgvagtler med klumper på tæerne
« Svar #2 Dato: 10 Januar , 2010, 21:39 »
Helle.

For at undgå temperaturudsving for vagtlerne kan du jo bringe vandet til fuglene i stedet for omvendt.  /o

Det er nok ikke for koldt for dig at ordne deres fødder i drivhuset. I det mindste er du jo beskyttet for den s..... vind.
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle D.

  • Bruger
  • Indlæg: 33
  • 1,2 kinesiske dværgvagtler i drivhus
Sv: Dværgvagtler med klumper på tæerne
« Svar #3 Dato: 14 Januar , 2010, 22:20 »
Tak for svarene, nu har de små fået vasket tæerne i lunt sæbevand. Det brød de sig ikke om og det blev noget værre pjaskeri, men de render noget mere letfodet rundt nu.

Her er et par biller af vagtlernes fødder før og efter, de blev ikke så skarpe, men man kan vist godt se hvad det forestiller


Hilsen
Helle
1,2 kinesiske dværgvagtler
0,1 dv. australorps
0,3 dv. orpington
0,2 blandinger af skånske blomsterhøns og araucana

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dværgvagtler med klumper på tæerne
« Svar #4 Dato: 14 Januar , 2010, 22:24 »
Det er jo en klar forbedring, så nu ved du hvad der skal til.

Tillykke med det gode resultat.  /o
Mvh
Erik Andersen

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Dværgvagtler med klumper på tæerne
« Svar #5 Dato: 15 Januar , 2010, 17:39 »
Det er altid vigtigt at fjerne de klumper der kommer på tæerne.
Hvis de sider for længe kan det resultere i at  tæerne falder af, da de har en tendes til at skrumpe og hermed afskære blodet til tæerne så de falder af. Selv om man beuger sand til vagtlerne kan de godt aligevel få klumper på tæerne da afføringen fra fuglene har en tendes til at sætte sig på tæerne, men de er ofte list lettere at pille af når de har gået på sand.
I de opdrætsbure jeg har hvor der er plast net i bunden har jeg aldrig døjet med klumper på tæerne da de ydeste 30 cm. af nettet er i det fri og hermed til tider kan være fugtigt sa det opløser det der måtte samles på deres tær.
Der er så den ulempe ved plast vævet at deres negle kan blive for lange da de ikke slides.
Det er også som om at nogle vagtler er mere disponeret for at få klumper på tæerne end andre. Især Kinservagtler og Harlekinvagtler er slemme til at få klumper på tæerne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dværgvagtler med klumper på tæerne
« Svar #6 Dato: 15 Januar , 2010, 18:52 »
Mine to vagtler lever jo i drivhuset, og jeg må sige, at de har pæne tæer, der er aldrig klumper eller lignende. Underlaget i drivhuset er en flisegang i midten, og så et pænt lag Easy-Strø i resten af huset uden om kapillærkasserne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Palsmar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Dværgvagtler med klumper på tæerne
« Svar #7 Dato: 15 Februar , 2010, 19:42 »
Jeg har samme problem - og på et par af vagtlerne er kommet hævninger på tommeltåen. Jeg vaskede deres fødder og en af klumperne faldt af med et stykke af den ene tå. Det så ikke ud til at påvirke hende - der var ikke blod el. pus el. den slags. Mon der sker noget ved det?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dværgvagtler med klumper på tæerne
« Svar #8 Dato: 15 Februar , 2010, 19:52 »
Velkommen på forum Martin  :D
Det er jo aldrig godt, når dyrene mister en del af tåen, men mon ikke hun klarer sig. *k
Bjarne kan sikkert hjælpe mere her.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Dværgvagtler med klumper på tæerne
« Svar #9 Dato: 15 Februar , 2010, 21:10 »
Hej Martin.
Der sker ikke noget ved at de midster en enkelt tå.
Det er dog ikke ensbetydende med at man blot skal lade dem gå med klumper på tæerne da man resikere at flere tær falder af og så  bliver det et problem for vagtlen at holde balancen.
Det er endvidere forbundet med smerte at en klump på en tå strammer til og afskære blodet i at nå ud til tåen. Efterfølgende visner tåen og falder af.
Det er ofte når vagtlerne går tørt som er optimal for disse fugle at der er problemmer med klumper på tæerne. Det skyldes at de træder i deres egen afføring som sætter sig på tæerne sammen med andet materiale, som sand og anden strøelse. Dette tørre ind og et nyt tyndt lag sætter sig og sådan fortsætter det til tåen eller klumpen falder af.
Hvis vagtlerne har en meget stor voliere eller skarp strøelse, eller støelse med meget god sugeevne, eller de har mulighed for at få fødderne i vand eller fugtigt sand, vil man lettere kunne undgå klumper på tæerne.
Især Kineservagtler og Harlekin vagtler er klumper på tæerne et større problem end hos andre vagtelarter.