Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Problem med første æg hos Gås.  (Læst 1178 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Problem med første æg hos Gås.
« Dato: 28 Februar , 2014, 17:28 »
Jeg har en Gås der går rundt med sit første æg hængende bag ud i en sej hinde - kan det være æggelederen som er kommet med ud ?
Er der nogen som kan vejlede mig i hvad jeg skal gøre ved min Gås ?
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Problem med første æg hos Gås.
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2014, 19:42 »
Åh nej da. Det er absolut ikke godt. Det er desværre rigtig meget sandsynligt, at det er æggelederen, du kan se.

Jeg ville omgående gå til en dyrlæge. Men hvis det ikke er med i planen, så må du selv prøve at hjælpe hende - hurtigst muligt, inden æggelederen tørrer.

Sørg for, at der er en, der holder hende sikkert fast, mens du undersøger hende. Hvis et æg sidder fast i æggelederen, skal det fjernes. Prøv så vidt muligt at undgå, at det går i stykker. Æggelederen skal nok blødes op først; helst med en steril saltvandsopløsning (som til fx. kontaktlinser). Det værste, der kan ske, er at æggelederen går i stykker/revner - og det er altså en ret tynd hinde. Den er ikke designet til fri luft og kan blive helt sprød, når den hænger udenfor.

Hvis du ikke har saltvand ved hånden, kan du lave det selv. Brug 9 gram salt (1 1/2 måleteske) fint salt pr. liter håndvarmt vand. Det ville selvfølgelig være bedre med kogende vand, så blandingen blev steril, men jeg tror ikke, du har tid til at vente på, at det køler ned.

Vær tålmodig og brug den tid, der skal til for at få æggelederen blødgjort og renset. Når ægget er fjernet, og hele området er grundigt renset, skubber du forsigtigt æggelederen ind på plads. Det kan være en god ide at smøre hæmoridecreme på - det både blødgør, desinficerer og virker sammentrækkende.

Så holder du godt øje med hende den næste lange tid. Hvis noget hænger udenfor, skal det hurtigst muligt renses og skubbes på plads igen.

Hvis det sker for en høne, vil man isolere den fra flokken, så de andre ikke hakker i "udhænget". Men en gås vil normalt vantrives groft uden selskab. Hvis du har mulighed for det, kan det være godt at lade hende gå en tid sammen med en partner på et mindre område, så hun kan komme til hægterne igen.

Held og lykke!
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Problem med første æg hos Gås.
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2014, 11:10 »
Hvordan går det med gåsen?
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat