Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "Vogt dig for kopierne"  (Læst 5338 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
"Vogt dig for kopierne"
« Dato: 18 Maj , 2016, 07:56 »
"Vogt dig for kopierne"
"Hvorfor nu lige denne overskrift" Jo, forklaring følger her og denne er at desværre er der rigtigt mange smarte forhandlere og også enkelte privat personer, som på deres hjemmesider og ikke mindst på alle (næsten) medier og grupper, hvor der sælges fjerkræ, annoncerer med diverse hybrider under forskellige race navne som f.eks Maran og Sussex (populære racer).
Og endda også sælger de tradionelle hybrider, som isa og lohmann også værende for racer og ligeledes også skovhøns og grønlæggere og hvad de ellers kaldes af fine og hyggelige navne.
Dette synes jeg er uendeligt trist, for jeg har været i en del kontakt med folk, som i god tro har købt høns i den tro at det er racehøns de har fået, hvilket det langt fra er, for det er bare hybrider i en "fancy forklædning". Hvilket egentligt er meget uproffesionelt!
MEN kan det overhovedet stoppes eller skal det stoppes, eller skal man bare sige som nogen af forhandlerne gør, når de konfronteres med det, nemlig " Tjae alle ved jo hvad en hybrid er, og det er endvidere også købers eget ansvar at sætte sig ind i tingene" . Underforstået at i forretning gælder alle kneb og penge går forud for moral og en høne er jo bare en høne.
Jeg har desværre også hørt om at enkelte forhandlere har meldt sig ind i en specialklub og dermed kommet med på opdrætterlisten, og har så solgt hybrider værende for pågældende race, men det kan vel ikke være rigtigt at klubber, skal til at undersøge medlemmers motiver og moral (eller mangel på samme) inden et medlemskab?
Og ja oplysning er helt sikkert en løsning og oplysning er endvidere også blevet nemmere at søge.
« Senest Redigeret: 18 Maj , 2016, 08:27 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: "Vogt dig for kopierne"
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2016, 13:09 »
Det er en kamp, jeg har kæmpet forgæves i mange år, indenfor alle de dyrearter, jeg har opdrættet. Der er så mange dyrehandlere, krejlere og også private, der enten uvidende eller endnu værre vidende, sælger dyr, som ikke er hvad de siger. Jeg tror den eneste vej frem er oplysning til køberne, og blive ved med at snakke fanden et øre af, hver gang nogen viser bare den mindste interesse.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tris

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: "Vogt dig for kopierne"
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2016, 18:18 »
Jeg er den LYKKELIGE ejer af fire hybridhøns, som hver især er skægge og sjove personligheder. De bringer mig daglig glæde, har et skønt hønseliv og giver mange fine æg.

Hvorfor denne hetz mod hybridhøns? Den ene høne er vel lige så god som den anden - så længe vi taler om sunde og robuste høns.

Er dog enig i at det er ufine salgsmetoder, hvis man bilder købere ind at der er tale om racehøns, og dermed tager en højere(???) pris for dem end man ellers ville have fået.....

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: "Vogt dig for kopierne"
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2016, 18:22 »
Nu er det ikke et oplæg om hvorvidt hybrider er søde og har kønne øjne, eller om folk skal holde dem eller ej, så ingen hetz der.

Oplægget er kun om at man IKKE skal sælge noget for at være noget andet, for det er snyd. Og så er det uanset om det er en bil, hund, hest, eller et hvilket som helst andet produkt.
« Senest Redigeret: 18 Maj , 2016, 18:24 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tris

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: "Vogt dig for kopierne"
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2016, 18:38 »
Nu er det ikke et oplæg om hvorvidt hybrider er søde og har kønne øjne, eller om folk skal holde dem eller ej, så ingen hetz der.

Oplægget er kun om at man IKKE skal sælge noget for at være noget andet, for det er snyd. Og så er det uanset om det er en bil, hund, hest, eller et hvilket som helst andet produkt.

DET kan vi kun være enige i 😊

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: "Vogt dig for kopierne"
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2016, 18:48 »
Min personlige "hetz" mod hybriderne, hvis det er det, du vælger at kalde det, er selve måden de er opdrættet på, og den måde forældredyrene er opdrættet på. Det er dyremishandling hele vejen igennem systemet, fra forældredyr i bure på str med A4 ark, til små nyklækkede kyllinger, der bliver kværnet levende, fordi de har det forkerte køn. Hønsene i sig selv er da dejlige, men vejen frem til forbrugeren er lang og fyldt med grimme ting. Det forstår jeg simpelthen ikke, at man vidende kan støtte.

Dertil kommer så også alle de sundhedsmæssige ting, som hybrider oftere er ramt af, end racehøns. Fx æggelederprolaps.

Men alt dette har egentlig ikke så meget at gøre med Lenes indlæg, så jeg stopper her.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: "Vogt dig for kopierne"
« Svar #6 Dato: 19 Maj , 2016, 09:11 »
Hvis det er muligt, skal det da helt klart stoppes. Hvis der står "mørk chokolade" på pakken, er jeg da blevet snydt, hvis den er fyldt med "mælkechokolade". Det er falsk markedsføring /d Og mig bekendt er falsk markedsføring forbudt  :police:

Og alle ved bestemt ikke hvad en hybrid er, og ved hvordan den er opdrættet. Fra et år siden var jeg selv helt uvidende. Og ved stadig nok ikke alt.

Nu har jeg så lært, at alt der hedder noget med ISA er hybrider. Men hvis jeg gerne ville have en "Sussex", skal jeg så forstå det sådan, at det er helt forskellige egenskaber jeg får, afhængig af om jeg køber den privat, eller hos en forhandler???
Hvis det er tilfældet, så er der da et eller andet helt galt...
Er det fordi der ikke bliver taget patent på racer? Hvis vi bliver i sammenligningen med den søde afdeling, så kan jeg købe "Nutella" som er den ægte varer. Jeg kan også købe "Penotti" som er en kopivare - men de kalder trods alt ikke deres smørepålæg for Nutella - for det må de ikke.

Så en kopi af en Sussex, burde vel sælges under et andet navn.

Det bedste vil selvfølgelig være at få stoppet den falske markedsføring. Det næstbedste vil være oplysning, så nye hønseejere kan træffe deres valg på et oplyst grundlag.

Hvis der skal laves et eller andet system i navngivningen, kunne man jo hente inspiration i planteverdenen. Der kan jeg købe frø med betegnelsen F1 - der ved jeg, at jeg får et standardiseret "industriprodukt". Det er et produkt hvor jeg gør mig afhængig af industrien, da jeg ikke selv kan høste frø fra planten, og få tilnærmelsesvis den samme egenskaber.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
"Vogt dig for kopierne"
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2016, 10:03 »
Ja, der er desværre en del industri sussex og industri maran i omløb.

Patent på racer, hmm tja, det patent der er, er standarden for racen, som beskriver racen i mindste detaljer, og alle racer har deres egne racekendetegn.

Men en god ide, hvis de kaldte dem for F1.

Men en endnu bedre ide, var måske om forhandlerne helt overlod salget og opdrættet af racehøns til os private opdrættere. Og at de så kun solgte deres traditionelle hybrider, som så skulle kaldes for hybrider, F1 eller andet end for racehøns.

En anden ting er altid at de i deres annoncer slår meget på: Høj sundhedsstatus, dyrene er sunde og raske, dyrene er vaccineret (mod hvad skrives dog ikke).
For det skulle vel være en selvfølge at man kun sælger sunde og raske dyr eller? Men det ser jo selvfølgelig godt ud.

Iøvrigt er det yderst underholdning læsning man får af at gå ind på forhandlernes hjemmesider, for hold da op, hvor der er mange fejl i både race navne og ikke mindst farvebetegnelser e, samt billeder af mærkelige dyr, som udbydes til salg.
Men selvfølgelig dette kan nybegyndere ud i høns jo ikke vide noget om. Desværre.
« Senest Redigeret: 19 Maj , 2016, 10:51 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub