Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor tæt skal jeg sikre hønsehuset.... og hvad er for meget træk???  (Læst 1871 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ærtbjerggaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Hej  :)

er ny hønseejer (og elsker det allerede)... har indkøbt 6 hønsefruer og en hane.... Lys Sussex i fuld æglægning... Og har indrettet stor hestebox i stalden til dem... Sat volierenet udenpå tremmerne i øverste del af boksen... og er igang med at tætne med mere net helt oppe under vores buede lofter... Min mand mener ikke, at jeg skal være helt så hysterisk med tætningen... Vi bor midt i en skov, så mon ikke der er en mår eller to i nærheden... Hønsene skal ud at gå frit... men hvornår skal jeg lukke dem ud? Skal de vænne sig til "boligen" eller finder de fint ind efter bare et par dage???
Kan jeg "lede" dem i en bestemt retning på grunden med lækkerier eller lignende? Vil gerne starte med at de går væk fra vejen (selvom der sjældent er biler på den, så sker det dog alligevel)...

Pyyyha... det var mange spørgsmål... håber I orker svare lidt på dem  ;D ::)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Det vil nok være smart hvis du kan lave en lille midlertidig indhegning lige i starten, så de kan vænne sig til området inden du lukker dem helt fri. Et par uger skulle kunne gøre det. Du kan bare lave noget af havehegn og tentorpæle.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Ærtbjerggaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Tak Raziel :-)

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Høns skal ikke bruge lang tid på at føle sig hjemme. Et par dage er nok.

Det er svært at styre hvor de går hen, når de går frit. De går derhen, hvor de kan finde noget interessant.
Men hver race eller hybrid har en bestem aktionsradius.

Hvad for meget træk er kan diskutteres. Det afhænger ikke kun af hvor meget luften bevæger sig omkring dem.

De kan klare rigtig meget træk hvis det har samme temperatur som den luft de sidder i. Så kan det næsten ikke blive for meget med mindre det er hård frost.

Men hvis de sidder varmt og rammes af kold træk. Så kan selv meget lidt være et problem. Derfor mener jeg ikke, at man skal forsøge at gøre det varmt hvor hønsene sidder. Det giver let problemer med både fugt, dårlig luft og træk.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).