Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 1. gangskøber af høns  (Læst 5056 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline signemusenberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
1. gangskøber af høns
« Dato: 27 Juni , 2012, 09:09 »
Hej :)

Så er min hønsegård endelig blevet helt færdig. ca 60 m2 udeareal og et godt indeareal med 6 store redekasser.

Race?
Jeg er på udkig efter en tung race, der ikke kan flyve, da den skal gå i haven og hjælpe med insekter, når vi er hjemme. Vi er ikke interesseret i at have en hane, så de skal kunne gå uden en sådan.
Vi har små børn, så det kunne være rart med en tillidsfuld høne, som man kan komme til. Derudover kunne det jo være rart, hvis de også er gode æglæggere:) så alt i alt leder jeg efter en ren vidunderhøne :D Hvilke racer vil I anbefale? Jeg har læst en masse om dem og er kommet frem til følgende: Amrock, Maran, NH, orpington, PR, sussex. Er jeg på rette spor, og hvor kan de evt købes? Jeg overvejer omkring 10 høns.

Ænder:
vi overvejer at få et par gode juleænder til at hjælpe os af med dræbersneglene. Men kan de gå sammen med hønsene? hvilke racer er at anbefale, og skal de have noget specielt foder, eller kan de fint spise hønsefodder og madaffald som hønsene?

Jeg håber, at I vil hælpe mig igang, så vi kan få købt nogle flotte og dejlige hygge høns i første omgang. børnene er ved at være utålmodige, nu hvor hønsegården er færdig;)

Mvh Signe

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: 1. gangskøber af høns
« Svar #1 Dato: 27 Juni , 2012, 09:31 »
Hej.

Velkommen til!

I kunne evt starte med mere end en race?! Jeg har en blandet flok, og det går rigtig fint.

Det er vidst meget individuelt hvor tamme høns bliver. Det kommer også an på om i starter med kyllinger eller voksne.

Det er vidst ikke lovligt at have svømmefulge og høns sammen i Dk (noget med fugleinfluenza, tror jeg).

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: 1. gangskøber af høns
« Svar #2 Dato: 27 Juni , 2012, 09:43 »
Jeg har vist ikke fået budt dig velkommen her, Signe :D
Det er hermed gjort.
Jeg kan varmt anbefale dværgmaran som en høne, der opfylder alle dine kriterier, jeg har dem selv, og har haft dem nogle år.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: 1. gangskøber af høns
« Svar #3 Dato: 27 Juni , 2012, 10:00 »
Af hensyn til børnene kunne det da være sjovt at have forskelligtfarvede æg - så jeg vil da foreslå 2 Araucana (turkis æg), 2 Maran (chokoladebrune æg) og 2 Sussex ("almindelige" æg) i stor (de er ikke så store...). Næste år kunne I så købe nogle rugeæg når I får en skruk og børnene kunne følge kyllingernes udvikling - og beholde nogle stykker.

Problemet med at vælge race er egentligt ikke så stort. De fleste af os skifter race flere gange før vi finder yndlingsracen og har måske mere end én race. Det kommer an på om man vil udstille - det kræver mange dyr af samme race at vælge ud af. Hvis ikke man vil udstille/opdrætte "seriøst" så er man mere frit stillet. Og man kan jo altid skifte standpunkt. Høns er et af de områder i livet hvor man faktisk godt KAN spise sig ud af problemerne ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline signemusenberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: 1. gangskøber af høns
« Svar #4 Dato: 27 Juni , 2012, 10:59 »
tak for de gode råd.

Marianne: kender du et sted i nordjylland, hvor man kan få nogle gode maraner? og hvorfor anbefaler du dværgmeran fremfor de store? :)

Det kunne helt sikekrt være sjovt at prøve med forskelligeracer, men jeg forestiller mig, at det besværliggør kogning mm at æggene er forskellige størrelser. Araucana kender jeg slet ikke. Passer den på beskrivelsen? altså, kan den gå løs i haven uden at flyve over stakittet og er den god til børn (og en håbløs nybegynder som mig) ???

Jeg kan lide ideen med at man kan spise sig ud af problemerne. det lyder som en god filosofi for vores familie på landet ;D
 

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: 1. gangskøber af høns
« Svar #5 Dato: 27 Juni , 2012, 11:20 »
Du kan jo nok se at vi hver især har vores favoritracer, Marianne er til smukke dvæghøns, jeg er til fjollede Araucanaer. I øvrigt er det jo sjældent at høns flyver sådan rundt med mindre der er grund til det. Vores Araucanaer KAN flyve op på taget over hønsegården - men gør det kun når de skal se lidt på de nye stæreunger lige når de er kommet ud af kassen der sidder over hønsegården. Ud mod indkørsel og vej har vi en 90 cm høj låge - den har de aldrig været over. Hvis der var noget ekstra spændende på den ande side, kunne de sagtens. MEN - høns går småsnakkende rundt og finder krible-krablere, soler sig, støvbader, tigger og passer deres æglægning. Hvis en enkelt skulle finde på at besøge naboen ved at flyve over hækken (det er aldrig sket her) så kan den stækkes på den ene vinge.
Angående æggene så er der ikke så stor forskel i vægt at det påvirker kogetiderne.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline signemusenberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: 1. gangskøber af høns
« Svar #6 Dato: 27 Juni , 2012, 13:18 »
Okay. godt at få det på plads, det er nu heller ikke naboen, jeg er nervøs for, men vores have ligger lige ud til en vej, og jeg vil være frygtelig ked a, hvis der skete et uheld, fordi jeg ikke har sat mig ordentlig ind i tingene :)

Har fået an befalet sort/tværstribede skovhøns, men synes ikke jeg kan finde noget information om dem. Nogen, der kender til dem?

Offline Mia F

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: 1. gangskøber af høns
« Svar #7 Dato: 27 Juni , 2012, 14:20 »
Undskyld Signe at jeg blander mig. Men dine kriterier ligner meget mine. Og er også 1. gangs køber.

Hvad er forskellen i størrelsen på dværg Maraner og alm Maraner?

Jeg har også en drøm om at de skal gå i haven når vi er hjemme. Men vi har en kat + en hund. Og jeg kom til at tænke på om katten kan finde på at tage hønsene??

Mvh Mia

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: 1. gangskøber af høns
« Svar #8 Dato: 27 Juni , 2012, 14:28 »
Jeg har 6 flyvske æglæggere, der kan flyve over hvad som helst, hvis de gider, og 11 gumpetunge orpington, der kan krybe under hvad som helst, hvis de gider, og så har jeg to gæs, der kan tilbagelægge store strækninger, hvis de gider.....
Der er ikke nogen her der gider noget som helst, de hverken flyver, kryber, eller går nogen steder, og her er en ikke særlig lang indkørsel og ingen låge, og ingen flygtninge.

Det må være utrolig god mad jeg serverer her på matriklen   <:

Hundende har lært at lade fjererne være, og kattene opgiver når kyllingerne er på størrelse med skovduer, men det er mine kattes begrænsning, ikke nødvendigvis alle kattes, og nogle katte røre heller ikke små kyllinger.

Dværge er ca. halv størrelse af de store CA. men de lægger større æg, end det halve af de store.

Alt der vedrører racer, er et spørgsmål om smag og temperament, både hos hønsene og dig.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: 1. gangskøber af høns
« Svar #9 Dato: 27 Juni , 2012, 14:30 »
Dværghøns er nok mere i fare end de store men mange familier har både hund, kat og høns. Det har vi også her og det er helt klart hønsene, der bestemmer. De spiser med af hundens mad og kattene flytter sig når de kommer for tæt på men kan dog sagtens solbade side om side med dem. Kyllingerne holdes i lukket bur indtil de har en størrelse, der gør den uinteressante for kattene. Så det går fint. Vi har oven i købet haft en hane, der gav både os, hunden og kattene godbidder ;D - ren idyl. Selvfølgelig skal hunden fra starten have at vide at man ikke jagter høns (vores er en labrador). Sådan er det!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: 1. gangskøber af høns
« Svar #10 Dato: 01 Juli , 2012, 14:11 »
Jeg har maran både i dværg og i stor, når nu I gerne vil have høns, som jeres små børn også kan have glæde af, er dværgmaranerne suveræne, der kan maran i stor måske virke lidt overvældende.
Dværgmaran er utrolig tillidsfulde og meget nemme at gøre til rigtige kælehøns *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline wicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 85
Sv: 1. gangskøber af høns
« Svar #11 Dato: 01 Juli , 2012, 19:54 »
Hejsa..
Vil som nybegynder i hønseverdenen også gerne slå et slag for dværg maranerne... /o
De er de mest nysgerrige, madglade, hyggelige, en anelse påtrængende  ;) små høns der kan rende rundt..
Er rigtig glad for mine to små damer, da de er så nemme at omgåes, de bliver bag hegnet, de kommer løbende når de ser, ja eller bare hører jeg er i nærheden, spiser gladeligt fra hånden, hopper dog ikke selv op i armene på mig, men finder sig fint i at blive taget op og kælet lidt for - og dette til trods at jeg ikke har flere timer til dem om dagen. Så hvis man vil have en skøn tam høne, der kan rende rundt uden at være flyvsk eller "vild" , så kan de varmt anbefales  /o /o
Mvh Wicki

0.1 Gråstribet Dv. Maran
0.1 sort kobber maran
0.1 gul sort colombia sussex/austrolops blanding
0.4 isa'er
0.2 maraucaner
0.0.5 engelske araucanaer
0.1 Fransk bulldog
0.1 Dv Hoppe
1.0 Skøn kæreste
2.0 Dejlig søn

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: 1. gangskøber af høns
« Svar #12 Dato: 01 Juli , 2012, 20:02 »
Ænder og høns må ikke gå sammen i henhold til lovgivningen, der skal være klar adskillelse så næb kontakt ikke kan opnås.

Har I stadig mod på ænder, vil jeg da anbefale Sachsen ænder eller Cayuga ænder.
Sidst nævnte er godt nok lidt mindre end Sachsen ænder, men begge racer er skønne at have.
Ikke så almindelige, og så flyver de ikke :)

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin