Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hund har i og hvorfor?  (Læst 2855 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Hvilken hund har i og hvorfor?
« Dato: 03 Marts , 2011, 12:05 »
Æv jeg er blevet så hvalpeskruk på det sidste ;) massevis af kyllinger hjælper IKKE. Så fortæl lige lidt om jeres hunde, o hvorfor i har valgt den race/blanding som i har :) please :D

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2011, 12:13 »
Dalmatiner

Fordi jeg syntes, at det var synd, at hun var på et dyeinternat...og MEGET fordi hun er rolig, lærenem, har meget mildt sind, rører ikke hønsene...eller noget andet dyr overhovdet. Jeg har kun positivt at sige om dalmatinere.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #2 Dato: 03 Marts , 2011, 12:36 »
vi har labrador, en ren formel 1 med stamtavle og alt muligt. Af fine jagtlinier.

Jeg har aldrig haft hund før, så det her er faktisk bare den min mand ville have.

Vi har valgt en hund med stamtavle, for at være mere sikker på, at det ikke er en hund med arvede skavanker som øjen- eller hofteproblemer. Jeg synes der er mange blandinger, der har problemer med hofterne eller får det med tiden, så det var det nærmeste vi kunne komme en helgardering.

Vores hund skulle have et mildt sind, være af en vis størrelse, være super til jagt.

En labrador er IKKE en vagthund, men den er simpelthen så glad for sine mennesker og for at lære, at du virkelig får en følgesvend. Min mand brugte et halvt års tid på at træne med den, da vi fik den, og den har ikke trænet siden, men den er bare SÅ velopdragen og lydig. Den kan være alene hjemme uden at rasere, den kan vaske kyllinger og kattekillinger, den ligger i ske med de voksne katte og deler sin mad med både dem og vores små børn (!), den gør, når der kommer nogen, den er legesyg, lærenem, fuld af energi. Den bliver ikke skør af ikke at blive luftet 2 timer hver dag, men den bliver heller ikke træt når den er med på en heldagsjagt. Den tilpasser sig nemt, f.eks. sov den i min mands side af sengen som lille, men fik ikke lov at sove i seng mere, da vi flyttede soveværelse, og det skulle den ikke have at vide 2 gange.

4 af dem, der skal have hvalp fra os i denne omgang insisterer på, at de vil have en "mini-bella" og at de meget gerne tager "voksen-bella" med hjem også.

Som sagt har jeg aldrig haft hund før, og havde vi haft en krævende hund som den første, var jeg nok heller ikke blevet hundefan. Jeg ville helst have haft en springerspaniel, men den stiller helt anderledes krav til træning og motion end en labrador. Min mand vil gerne have en schæfer, fordi en labrador IKKE er vagthund, men de får tit noget med hofterne og jeg har haft et tandsæt for meget fra sådan en i armen til at det nogensinde kommer til at ske. Schæfere kræver meget mere af ejeren i form af træning og disciplin end en labrador (lader jeg mig fortælle) og det går bare ikke hos os.

Obs: vores er en formel 1 fordi de er opdrættet specielt med øje for jagt. De er ofte lidt mindre end den alm. type og har gerne mere udholdenhed. Vores hvalpe er en blanding og det ene par, der køber hvalp hos os lægger vægt på at det skulle være blanding af f1 og alm. pga. kombinationen af sind og energi.

så altså: allround superhund, der kan alt (pånær være vagthund) og kræver nærmest intet.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

pylle pylle

  • Gæst
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #3 Dato: 03 Marts , 2011, 13:24 »
vi har en yorkshire terrier, på grund af pelsen, at hun ikke fælder, at hun er allergivenlig, og pågrund af hendes aktivitetsniveu.
så har vi et kryds af en yorki/pomeraner/west highland white, som vi købte fordi vi ville have en lillebror til fiffi og fordi vi håbede han havde nogle af de samme egenskaber som fiffi. Det har han heldigvis også, og er den mest fantastiske hund der findes. Så gadekryds kan også anbefales..


Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #4 Dato: 03 Marts , 2011, 13:30 »
Vi har Mocca - en Engelsk Mastiff
1. Vi ville have en hund med stambog - da vi har prøvet et gadekryds, der på alle måder udviklede sig til en hund med et helt andet temperament end vi forventede, for os er stambog en garanti for at få en racetypisk hund
2. Vi er til store hunde - og her er Mastiffen "kongen" vores tæve vejer 85 kg - så man skal ha' pladsen indendøre til at den kan "bakke og vende"
3. Vi er til rolige hunde der skal følge os i hverdagen og der ikke behøver lange gå ture - Her er Mastiffen en guldhund, hun er altdi hvor vi er, når vi arbejder i skoven, så vælger hun et punkt og følger nøje vort arbejde. De lange gåture - joo hun vil da godt med hvis vi ta'r dem, men vil faktisk hellere hygge hjemme
4. Vil vil ha' en børne venlig hund - da vi har mange børn på besøg... her er Mocca fantastik, som en af drengene siger, hvor er det godt Mocca er så stor, så kan vi alle snakke med hende på en gang....
5. Vi ville ha' en hund der kunne lade vores vildt være i fred - og en mastiff har ikke jagtindstinkt

Så vi har en kæmpe masse rolig og elskelig hund - der gerne må besøges, hvis det skulle ha' interesse

Held og lykke med projektet
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Klausen

  • Bruger
  • Indlæg: 224
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #5 Dato: 03 Marts , 2011, 14:01 »
Her er det en Schæfer tæve ved navn Luca med stamtavle, som bliver brugt ved DcH, dem før hende blev brugt ved Hjemmeværnets Hundetjeneste.
For os er det den bedste familiehund man kan tænke sig og børneglad har de alle været og så er der vagthund i dem om natten, de passer skam også på om dagen, især børnene.
Men de skal motioneres og holdes igang for at stimulere dem da de ellers keder sig, men det er jo næsten gældende for de fleste racer.


Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #6 Dato: 03 Marts , 2011, 14:34 »
Vi har en bernersennen han - og har altid haft bernere. De passer os, fordi de gider gå tur og gider træne, men også godt gider ligge stille og glo og generelt er lidt ugidelige og ret selvstændige.

Vi har også en blandingshund. Et kryds mellem en foxterrier, pudel og pekingeser. Denhar vi, fordi han var nødt til at flytte ind for ikke at dø. Han er ret festlig, behæftet med temmelig mange arbejdskrævende problemer og jævnt hen terrier-irriterende.

Jeg er mest til store, tunge hunde - men skulle jeg vælge en helt ny race, så blev det en pudel fordi de er livlige, kvikke og meget lærenemme.

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #7 Dato: 03 Marts , 2011, 15:18 »
WELSH CORGI CARDIGAN.

Skønne hunde jeg havde et dejligt avlspar,da jeg boede i dk,det er små hunde,men de ved det ikke,rolige og nemme ikke forvirrede tæppetissere.

Meen generelt er det sgu ejeren der gør hunden og ikke omvendt,alle er gode til start det er din påvirkning der gør hvad du får.

                             VH Niels   Nu med Schæfer der er skøn
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #8 Dato: 03 Marts , 2011, 15:59 »
De lyder alle skønne! Tror jeg tager en dalmatiner, en berner, en mastif og en corgi :D

Nå det er hunde ikke høns vi snakker om ;)?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #9 Dato: 03 Marts , 2011, 16:14 »
Vi har en Lady hund (King Charles Chavalier). Top Dollar hund  /o

smilla25

  • Gæst
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #10 Dato: 03 Marts , 2011, 16:17 »
Vi har to gammeldags labrador, en tæve der hedder Malou og hendes søn Bertil. Jeg har tidligere haft welsh terrier, som også er en rigtig dejlig race, men min mand ville gerne have en stor hund også faldt valget på en labrador. Og vi har IKKE fortrudt! De er simpelthen de mest dejlige, kærlige, lærenemme, børnevenlige hunde der findes :) De elsker at træne, er fantastiske sammen med vores søn på 2 år og kan gå løs i haven sammen med fritgående høns. Alt i alt en dejlig hund!

Offline Enevoldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #11 Dato: 03 Marts , 2011, 16:27 »
Jeg startede med en "græsk rundkørsel" - gadekryds fra Grækenland. Min gamle schæfer blev aflivet og jeg kunne bare ikke leve uden hund - og i Grækenland er de ikke specielt søde ved hunde, så derfor valgte jeg ham. Da jeg mødte min mand havde (og har endnu) han en labrador - og i 2007 fik de 7 hvalpe og herfra beholdte vi den ene, så hun er vel også et gadekryds?  ;)

Rækkefølgen på billedet: Fie (mor labrador), Dana (datter) og Eddie (grækeren)

Kan klart anbefale en hund fra f.eks Grækenland.

Man kan evt. læse mere om Eddies historie på min hjemmeside.
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline lysager ( Michael )

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #12 Dato: 03 Marts , 2011, 16:31 »
Vi har breton, og formel 1 blandet med flatcoated retriever, da vi godt kan aktive hunde ( og det er de  ;D )

Bedste hilsner Michael

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #13 Dato: 03 Marts , 2011, 16:58 »
vi har to hunde Molly som er en engelsk setter/labrador og Tøsen som er en Gordon setter jeg har altid ønsket mig en Gordon setter
men synes at en 6-8 tusind kr. var mange penge så et alanternetiv var så vores engelsk setter/labradore som er en dejlig rolig hund efter et års tid fandt vi så vores Gordon setter på et dyreinterinat men uden hindes stamtavle men det ville jo være rart at have den hvis hun skulle have hvalpe
men da parpirene kom fra hunderegisteret kunne jeg se hvilken kennel hun kom fra så jeg tænkte at så var der en mulighed for at jeg kunne få fat i en ny stamtavle så jeg kontaktede kennelen og dkk men nej så let skulle det ikke være det skulle dkk nok sætte en kæp i hjulet for på tros af jeg har kvittering på at jeg har købt hunden på internatet jeg har hindes tip nummer hindes stambogførte navn en bekræftelse fra kennelen at hundens identitet er god nok og hun står i mit navn i dansk hunderegister vil dkk ikke samarbejde så vi har i dag en stambogført hund uden stambog
På tros af deres jagt indstingt kan de godt lade hønsene gå men de ved godt hvad der skal forgå når vi tager rugemaskinen frem

opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #14 Dato: 03 Marts , 2011, 17:11 »
vi har en tysk korthår. dejlig hund, men meget energisk. skal aktiveres og trænes.Den er god i hjemmet og rigtig god på jagt. Grunden til valget var at jeg ikke ved noget bedre end en hund der tar stand, det er den fedeste oplevelse syns jeg. Generelt set er korthåren en meget samarbejdsvillig hund, men den vil gerne prøve grænser af, og hører slet ikke efter hvis ikke den respekterer dig og det gør den hvis du er konsekvent uden og tæve den. har osse haft blandings hund, og de har de samme fejl og sygdomme som racehunde. Det eneste problem er at du aldrig kan vide dig sikker på hvilken slags hund du får. Der er 50/50 chance for det er de gode ting som de dårlige der slår igennem
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk