Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp.... Jeg vil så gerne være hønse-ejer!  (Læst 3284 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Hjælp.... Jeg vil så gerne være hønse-ejer!
« Dato: 09 Juni , 2010, 11:18 »
Hej derude!

I weekenden var jeg på Roskilde Dyreskue, og jeg blev sååå forelsket i de mange flotte høns!

Jeg er inkarneret modstander af burhøns og -æg, og nu står jeg så i en rigtig dum situation, for jeg leger med tanken om, hvorvidt det kan forsvares at holde nogle dværghøns på en 2. sals terrasse på lidt over 4x4 meter...

Hvis og hvis - hvor meget plads mener erfarne hønseholdere, at jeg som minimum skal byde dem? Og hvor mange/få bør jeg have? Jeg har læst et sted, at minimum er 3 stk., men de må vel gerne være af forskellig race? Der er jo så mange flotte!

Jeg er kun på ønsketænknings-stadiet, og jeg er meget modtagelig for argumenter. Og da jeg jo netop skriver her, for ikke at begå fejl, så der er ingen grund til bekymring for eventuelle modstandere af min idé.  ;)

På forhånd tak for svarene!  /o

0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Hjælp.... Jeg vil så gerne være hønse-ejer!
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2010, 11:23 »
Øhh, må man have høns på en terrasse i 2. sals højde i Greve kommune ??? ??? ???

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hjælp.... Jeg vil så gerne være hønse-ejer!
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2010, 11:24 »
Hej Yrsa
Velkommen til  <I
Jeg kan godt forstå at du gerne vil være hønseejer.
Men jeg syntes ikke at det kan forsvares at have høns på en altan og det er garanteret absolut heller ikke lovligt.
Prøv at søge på vores kort her på forum om der er et medlem der sælger havehønseæg i din nærhed.
Ellers er der mulighed for at være medlem af en fjerkræ koloni og ha et hønsehold der.... Kontakt evt. Lars Erik bobsin, han ved noget om det.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hjælp.... Jeg vil så gerne være hønse-ejer!
« Svar #3 Dato: 09 Juni , 2010, 11:26 »
Hi sjovt at det så lige var Lars erik der svarede dig først...
Fortæl lige lidt om muligheden for fjerkrækoloni hønsehold, søde Lars ;)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hjælp.... Jeg vil så gerne være hønse-ejer!
« Svar #4 Dato: 09 Juni , 2010, 11:28 »
Hej Yrsa

Og velkommen til DFF.
Det er let for os andre at forstå, at man kan falde pladask for høns.

Jeg er ikke sikker på, det vil være nogen god ide med høns på terassen.
Men, istedet kunne du jo tænke på at anskaffe dig en lille kolonihave, der må forefindes en sådan koloni i nærheden, hvor man må holde høns...
Det er der en del der benytter sig af, og får en masse hyggelige timer til at gå med det.

Ellers må du jo til at finde dig noget andet at bo i, hvor der er noget udenoms plads du kan benytte bla. til hønsehold..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Jabina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 302
Sv: Hjælp.... Jeg vil så gerne være hønse-ejer!
« Svar #5 Dato: 09 Juni , 2010, 11:52 »
Ellers kan du måske købe en rugemaskine og være rugemor for kyllinger og sælge dem inden de bliver for store..
Men vis du vil have høns må du nok flytte i hus eller lignende..
Ellers kan det jo være at du kan få lov at have høns i baggården med en lille undskyldning - for børnene i kvarterets skyld! Det kan jeg da huske jeg havde meget glæde af da jeg var lille og en gamel dame fik lov..  :D

Emma

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp.... Jeg vil så gerne være hønse-ejer!
« Svar #6 Dato: 09 Juni , 2010, 12:35 »
Velkommen på forum, Yrsa  :D
Alle her kan sagtens sætte os ind i, at du gerne vil have høns  /o Men jeg tror altså heller ikke, at altanen er et godt bud, der dels det lovlige i det, og så skal du tænke på at høns gerne vil kunne skrabe osv. De producerer nogle klatter osv.
Som andre skriver, er du dog slet ikke udelukket fra at holde høns. Prøv at undersøge i din lokale fjerkræforening, hvor den nærmeste fjerkrækoloni er.

http://racefjerkrae.dk/

Jeg ved ikke lige, hvor den nærmeste er i forhold til Greve, og min "ven" Google kunne ikke umiddelbart hjælpe mig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk