Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad sker der ved udbrud af fugleinfluenza i en besætning?  (Læst 3881 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Hvad sker der ved udbrud af fugleinfluenza i en besætning?
« Dato: 16 November , 2016, 10:01 »
HVIS der kommer et udbrud af højpatogen fugleinfluenza i en besætning, vil alle fugle på denne besætning blive aflivet og ejendommen vil blive rengjort og desinficeret. Dette vil ske for Fødevarestyrelsens regning og der vil blive udbetalt erstatning for dyrene. En besætning kan både være erhverv- eller hobbyfjerkræhold


Besætninger der har været i kontakt med dyr fra den smittede besætning vil blive sat under offentlig tilsyn, og der må ikke fjernes fugle eller produkter (æg, gødning osv.) derfra. Kontak kan være salg/køb af dyr eller rugeæg. Dyrene på disse kontaktbesætninger vil blive testet for fugleinfluenza. Fødevarestyrelsen KAN iværksætte samme foranstaltninger som på den smittede besætning, herunder aflivning af fjerkræ, men de SKAL ikke gøre det. Det sker ud fra en konkret vurdering.


Der vil blive oprettet 2 zoner: En beskyttelseszone og en overvågningszone.


Beskyttelseszonen har en radius på 3 km omkring udbruddet.
Overvågningszonen har en radius på 10 km omkring udbruddet.


I beskyttelseszonen skal ejeren indberette sin besætning til Fødevarestyrelsen. Alt fjerkræ skal være indendøre. Fjerkræ, fugle og husdyr (hunde og katte også) må ikke forlade ejendomme med fjerkræ og der må heller ikke komme husdyr (pattedyr) ind på ejendomme med fjerkræ.


I overvågningszonen må fjerkræ, andre fugle i fangenskab og husdyr (pattedyr) ikke komme ind på eller forlade en ejendom, hvor der holdes fjerkræ, uden fødevareregionens tilladelse. Det er ikke tilladt at transportere fjerkræ ud af zonen.


Reglerne omkring zoner vil vare i 30 dage efter den foreløbige rengøring og desinfektion på den smittede bedrift er afsluttet og godkendt. Der må først sættes dyr ind igen når fødevareregionen har godkendt dette.


Fødevarestyrelsen KAN oprette supplerende spærrezoner omkring- eller op til beskyttelses- og overvågningszoner. Her KAN der laves samme foranstaltninger som i beskyttelseszonen. HVIS Fødevarestyrelsen skønner at der er grund til det, så KAN fjerkræ og andre fugle i fangenskab aflives på “risikobedrifter” i disse spærrezoner. Men det er IKKE noget der automatisk sker!


Den fulde tekst med bestemmelserne omkring dette er i


https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=32032




"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Hvad sker der ved udbrud af fugleinfluenza i en besætning?
« Svar #1 Dato: 16 November , 2016, 15:17 »
Endnu engang  tak for god information /o

I mine ører lyder det jo helt fornuftigt med beskyttelseszoner og overvågningszoner - og at ALLE i disse zoner er ramt af foranstaltninger.

MEN hvis man ligger udenfor disse zoner - og ikke har nogen som helst kontakt med industrihøns - har jeg svært ved at se behovet for at "3 havehøns" skal leve indespærret.

Men som lovlydig borger og ansvarlig hønseejer, overholder jeg selvfølgelig retningslinjerne  :). Myndighederne - som i sidste ende er dem der beskytter borgerne - kan jo ikke gøre noget, hvis vi alle laver vores egne regler.

Men er der noget vi kan gøre, for at den forælde lov bliver lavet om til en fornuftig og meningsfuld lov, til næste gang den er gal? 
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvad sker der ved udbrud af fugleinfluenza i en besætning?
« Svar #2 Dato: 17 November , 2016, 10:36 »
Det er meget vigtigt at følge alle retningslinjerne, da evt. 'brist' kan foranledige, at staten ikke vil betale regningen for rengøringen, 8hvis ens dyr skulle gå hen og blive smittede) - og den regning kan blive meget stor :(

Eller for at citere Helle K (på Facebook)'s svar på, hvad der sker, hvis man ikke overholder påbudet:
"i første omgang er det vel et brev med krav om at rette ind!! - hører du så ikke efter, får du nok en bøde - og sker det utopiske, at dine høns får ødelagt hele den danske eksport at "KZ-kyllinger" SÅ bliver det dyrt og du har vundet en forsideplads på Ekstra Bladet"  :police:
« Senest Redigeret: 17 November , 2016, 10:41 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Kian

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Hvad sker der ved udbrud af fugleinfluenza i en besætning?
« Svar #3 Dato: 17 November , 2016, 18:26 »
Det er meget vigtigt at gøre, hvad der bliver sagt og lad os håbe at myndighederne har lært af udbruddet 2006. Dengang gjorde vi, hvad vi skulle, men da der skete rigtig mange tid over en kortere tidsperiode, mente myndighederne ikke at K.E.Sonne havde gjort hvad der blev sagt og han skulle derfor ikke have erstatning for det fjerkræ, der blev slået ihjel. Og da han senere i retten i Odense fik sagt at han godt vidste, hvad fugleinfluenza var - så havde dommeren ikke et problem med at give ham en bøde. Jeg vil ikke håbe, at der er nogle besætninger, der bliver smittet. Selvfølgelig handler det økonomi, men det handler også om, hvordan man behandler hinanden. Overskrifterne, der siger at 1 smittet hobbyhøne giver tab for flere millioner sætter det hele i perspektiv. Nemlig branchens forhold til hobbyhønsebedrifter.
Hvis I vil læse mere om udbruddet i 2006, så læs "Store hunde og små hunde". Den kan findes på biblioteket. Umiddelbart læser man historier om bl.a. myndighederne og man tror det er løgn, men desværre  er det sandt.
Og Finn, så undrer det mig - især i denne tid - at jægerne kan bevæge rundt alle steder (og der jo nogle med jagter flere steder). De kan skyde fuglevildtet, hundene løber rundt med fuglene i munden, de vader alle rundt i diverse fugleklatter eller hvad der ellers ligger rundt på arealet, de lægger det skudte til parade i trailerne og fragter det hen andre steder. Er der ikke en risiko i denne adfærd?
Forøvrigt, så har myndighederne lært noget fra sidste gang. Al den diskussion mht. gæs og ænder under tag er alt for belastende sådan lige op til jul. Disse dejlige fjerkræ kan ikke tåle at være lukket inde. Det er rigtigt, men høns kan jo også godt lide at være udenfor.
Nå, det var jo lidt mere end en kort bemærkning.
Jeg håber alt går godt.
Mange hilsner
Kirsten

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad sker der ved udbrud af fugleinfluenza i en besætning?
« Svar #4 Dato: 17 November , 2016, 18:42 »
Jo,  jeg synes det er en kæmpe risiko at der er jægere der render rundt hvor der er svømmefugle og bagefter hjem til eget fjerkræ.  Heldigvis er der mange som af sig selv er stoppet,  men jeg forstår ikke hvorfor FVST  siger at er helt ok
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi