Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Holdbarhed, æg  (Læst 32392 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

suham

  • Gæst
Holdbarhed, æg
« Dato: 14 Maj , 2009, 18:54 »
Hej
Ved nogen af jer hvor længe spiseæg kan holde sig ved stuetemperatur, og ved I hvor længe æg forbliver spiselige når de har ligget under en skrukhøne?

Jeg synes nu ikke at det virker så appetitligt at spise et æg som en rugehøne har ligget på i et par dage. Men efter at have spist de burhønseæg som sælges på Grønland, så kan jeg ikke overraskes længere.

Tillægsspørgsmål: Hvad gør, at nogle kogte æg bliver grynet i æggehviden?

Ser meget frem til jeres kvalificerede svar.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Holdbarhed, æg
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2009, 19:01 »
Æg kan snilt holde sig tre uger, men så gamle bliver de nu aldrig her i huset, hvis det er rugeæg siger man max. to uger.
Hvis du har æg, der har ligget op til en uges tid under en høne, kan du koge dem, mose dem, og give dem til hønsene. Den grynede æggehvide har været diskuteret her på forum, du kan læse tråden her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,2314.0.html
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

suham

  • Gæst
Sv: Holdbarhed, æg
« Svar #2 Dato: 14 Maj , 2009, 19:38 »
nej her får vi så mange æg at hvis vi har tæppebombet venner med friske æg, så går resten med at ungerne og deres venner kan kaste med et par stykker inde i hønsegården. Stor luksus for børn og høns.  :)

Mit spm lød på, hvor længe et æg forbliver spiseligt ved de 40-41 grader som der er under en skrukhøne. Spm kommer af, at mine høns med stor glæde lægger spiseæg ved siden af skrukhønen, som så gerne blander dem med rugeæg. Derfor sker det at jeg først opdager spiseægget efter en dag eller to eller tre.

Vil de stadig være spiselige?

Mht grynede æg. Forstår jeg det rigtigt at det skyldes meget natrium i fodret eller for måske et lidt for hurtigt produceret æg?


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Holdbarhed, æg
« Svar #3 Dato: 14 Maj , 2009, 19:48 »
Jeg ville nok ikke have lyst til at spise æggene, hvis du kikker her på forum i venstre side, kan du under Downloads finde et rugeskema. Her kan du bl.a. læse:

19 timer: Hjernefolden begynder at blive dannet.
20 timer: Rygraden kan ses.
21 timer: Hjerne og nervesystemet dannes.
22 timer: Hovedfolden begynder at dannes.
23 timer: Blodkar dannes.
24 timer: Øjnene begynder at dannes.
25 timer : Hjertet begynder at dannes.
33 timer: Ørerne begynder at dannes.
42 timer: Hjertet begynder at slå
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Holdbarhed, æg
« Svar #4 Dato: 14 Maj , 2009, 19:55 »
Hvis dine børn i tide og utide kaster med æg i hønsegården, hvorpå hønsene spiser resterne, så synes jeg at det er utroligt at du ikke har en hønseflok der selv går i redekasserne og tager for sig af retterne :-\

Lige en lille rettelse; Der er ikke 40-41 grader under en høne men nærmere omkring de 38.

Hvis jeg har forstået det rigtigt så har du nogen høner der ligger og ruger på æg hvorpå de andre lægger æg i samme rede?? Hvis det er tilfældet så kan du mærke dine rugeæg op med blyant. Enten ved at sætte et kryds på, tegne en streg hele vejen rundt eller anden mærkning. Og på den måde fjerne de nye æg hver dag.
Som sådan tror jeg ikke at ægget bliver dårligt af at ligge under en høne i et par dage men jeg ville nu ikke sætte tænderne i sådan et æg. En anden ting er at hvis du har en hane og æggene derved er befrugtet så vil fosteret have nået en hvis udvikling når det har ligget under hønen i 3 døgn. Og det er måske ikke det allermest lækre når man skal have blødkogt æg søndag morgen :(

Hvad er der iøvrigt galt med buræg på grønland (andet end at det er BURæg)?

Der har været flere tråde herinde angående ægs holdbarhed.
Producenterne siger 28 dage men der blev linket til en side på et tidspunkt hvor der stod at æg kunne holde i 3 måneder uden problemer.
Jeg har læst om andre små forsøg hvor æg kunne holde sig i 6 måneder hvis de blev opbevaret tilstrækkelig koldt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Holdbarhed, æg
« Svar #5 Dato: 14 Maj , 2009, 20:33 »
Hvis man søger lidt i de gamle tråde, eller gamle bøger om livet i de bedere kredse, ja så kan man læse at man før køleskabets tid, altså i min barnom  <G samlede æg om sommeren, opbevarede dem i den kølige stadse stue, vendte dem med jævne mellemrum, og brugte dem til julebagning, og anden madlavning i den mellemliggende tid.
Det er rigtigt at der var flere dødsfald pga. salmonella, men det siges at være mere pga. af dårlig køkkenhygiejne og karkludeforgiftning end af æg.
Så rolig nu, æg er særdeles holdbare, især under de køleskabsforhold vi har i dag.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

suham

  • Gæst
Sv: Holdbarhed, æg
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2009, 21:15 »
Jo der er mange tråde om emnet, men jeg har ikke haft held til at finde min tvist på holdbarhedsspørgsmålet. Og Marianne, det er dælme en gusten tanke med deres udviklingshastighed vs. at spise dem. Et held jeg ingen hane har.

Mht at give æggene til hønsene, så bliver skallerne trådt til ukendelighed, så det er ikke et problem for mig.

Mht Grønland og æg, så fejler de ikke noget, men har ofte fået en alder, så ét spejlæg kan flyde ud og fylde en hel stegepande. Temmelig vandigt og uspændende. Formoder at de sejles derop.

Tak for info med temperaturen. Den havde jeg fået galt i halsen.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Holdbarhed, æg
« Svar #7 Dato: 14 Maj , 2009, 21:24 »
Æg i Grønland: Jeg har boet deroppe i mange år, og der er (eller var) æg (sjovt nok!!) ikke for gamle, før de havde passeret 3 måneder... Efter den tid begynder de også at smage lidt af fisk, ligesom smørret...! Lækkert, ikke!! <R
Men jeg er aldrig blevet dårlig af dem, såvidt jeg ved.
Mvh Marianne

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Holdbarhed, æg
« Svar #8 Dato: 15 Maj , 2009, 09:39 »
Min far bor i Sisimiut i Grønland og der holder mad generelt længere.
Jeg ved ikke om det er luftfugtigheden, der er meget lavere end i Danmark, eller hvad der gør at maden holder sig bedre. Eller måske ( ???) er det fordi mad i Gl, der ofte importeres fra "langt væk", er dyr og kostbar og derfor udnyttes bedre end her i Danmark, hvor tilgængeligheden er (alt for) stor.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Holdbarhed, æg
« Svar #9 Dato: 15 Maj , 2009, 09:49 »
I gamle dage, blev de rugeæg som ikke var befrugtet lyst fra på 7. dagen og brugt til bagning, men der var selvfølgelig heller ikke kylling i.

Æg kan ved lav temperatur holder sig meget længe.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Holdbarhed, æg
« Svar #10 Dato: 14 August , 2009, 10:38 »
Min far havde hønseri i nordsjl da jeg var barn,og jeg husker engang ca 1969 hvor der var sygdom så alle høns blev sat ud.

Da han startede op igen havde han jo kun nye høns så kun små æg som ikke ku sælges,han lagrede dem på køl op til 3 mdr. hvorefter vi gennemlyst og solgte til export,der var meget meget få dårlige meget tæt på friske æg.

Her på phillipinerne producerer vi balut,det er et æg der er ruget i 18 dg bliver kogt og de spiser det!! Meget populært og gammel tradition.

Men de der ikke er befrugtede når der ruges i de 18 dg. kaldes penoy de bliver også kogt og spist. tak for mad jeg deltager ikke.

Her i regntiden( håber snart slut) mine gæs og pekingænder er dårlige rugere,sommetider lægger de lidt æg her og der  og ruger lidt og stopper pga vejret så samler jeg alle æggene for at starte på ny,og vil smide dem ud,nej mine ansatte koger og spiser med stort velbehag og de ser sunde og raske ud også dagen efter.
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Holdbarhed, æg
« Svar #11 Dato: 14 August , 2009, 10:54 »
Det var da en (for mig i hvert fald) besynderlig madkultur  :o

Hvordan ser et æg ud, der har været ruget i 18 dage og derefter kogt? En lille, fin delikatesse-kylling? Med lidt hvidt omkring? Fortæl lidt mere - og har du billeder?
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Holdbarhed, æg
« Svar #12 Dato: 14 August , 2009, 11:27 »
Tja, det med holdbarhed er også et sprøgsmål om smag.
Hvis jeg finder æg som jeg er i tvivl på sætter jeg et kryds på og så bliver de slået ud i kop. En enkelt gang har der været uklar hvide, ikke lugtende men bare underligt udseende, tror netop der havde været ruget på det. Det røg i vasken.

Ellers har jeg ikke været uheldig. Jeg har gjort det samme med et æg jeg ikke nænnede at spise for det var fra afdøde høns og indeholdt mange minder. Efter 3 måneder slog jeg det ud i kop og brugte det i kage. Det fejlede absolut intet.

De æg der købes i butikker som kan holde sig i ca. 1 måned er som regel nået at blive en måned gammel inden de kommer i butikken.
Altså hvis de kommer på køl vil jeg ikke tvivle på holdbarheden før de er 2 måneder gamle.

Hvis jeg finder æg rundt omkring eller der har været skruk på ja så får de et kryds ør de komme i køleskabet og kommer via koppen, før jeg spiser dem. Dvs. de bliver ikke kogt som kogte æg, men ender som spejlæg, æggekage, ommelet eller på anden måde i maden.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Holdbarhed, æg
« Svar #13 Dato: 14 August , 2009, 12:23 »
Ja  når ægget er ruget 18 dg er det med en lille kylle i, og en fantastisk suppe udenom siger de!! jeg har ikke smagt og kommer ikke til det,så fuld tror jeg ikke jeg kan blive før jeg er faldet i søvn.

Hvis nogen her nu siger det er forkert at koge et levende foster,så husk de dejlige hummere og krebs,de er ikke fostre.Hver land sine specialiteter,

Men når jeg køber små daggamle ænder og kun ønsker hun og 10% han bliver resten af hannerne solgt til grill 2 3 dg gamle og de spiser dem med ben og fjer !!

Jeg tror det lyder ulækkert for jer men her bliver alt brugt,hønsehoveder,ben, tarme,spiserør ect.
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Holdbarhed, æg
« Svar #14 Dato: 14 August , 2009, 15:52 »
Jeg var på et tidspunk på weekend hos mine forældre, fra fredag formiddag til søndag aften. Da jeg kom hjem var der en hel redefuld æg, de var godt nok lidt varme stadig men det tænkte jeg ikke lige videre over.
Når jeg bruger mine æg slår jeg dem altid ud i en kop først, og da jeg brugte et af disse hersens æg viste det sig at det var i udvikling allerede. Så der havde åbenbart været en høne som var blevet skruk over weekenden og nok havde været på sin luftetur lige da jeg var ovre for at hente æg.
Så der skal ikke lang tid til før man kan se om der er liv i ægget.
Æggene røg alle ud.  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth