Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns der galer  (Læst 2925 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ilse H. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Høns der galer
« Dato: 27 Juli , 2015, 19:53 »
Jeg har 3 skovhøns (alt mulig blanding) og 1 blå orbinton høne - jeg har slagtet min store flotte hane for 4 mdr. siden af hensyn til naboerne :(.
Det førende høne er nu begyndt at gale om morgenen - først var det bare nogle frygtelige skrig men nu er det et tydelig kykelikyy ! ikke så høje lyde som hanen havde, men tydelig nok for både mig og naboerne, hun er også begyndt at forsøge parring med de høns der lige har lagt æg... OG hun lægger selv et stort og flot æg om dagen. ER DET NORMALT... vil høns uden hane altid selv "fremstille" en hane. ???
Den ene og lavest stående høne er skruk og det har hun nu været siden i 1½ mdr. hun kaster sig over de reder hvor der er æg og fjerner jeg æggene (2 gange daglig) så ligger hun bare på en tom rede. Hvor længe bliver hun ved med det???
Jeg har i forvejen en høne med kyllinger så jeg skal ikke have flere kyllinger. Ilse
.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Høns der galer
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2015, 20:23 »
Kan du prøve at sætte et billed ind af den :)
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Høns der galer
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2015, 20:29 »
Det er ikke normalt. Jeg har hørt om flere tilfælde, men det er ikke noget der sker hos alle høns der går uden hane

Ang din skruk, så kan de ligge ret længe, hvis de ikke får lov til at få kyllinger, men der flere metoder til at afskrukke hende. Fx kan du lade hende gå i et minde aflukke uden adgang til en rede i nogle dage. Der skal selvfølgelig være mad og vand. Du skal lade hende være der indtil hun opfører sig normalt og ikke laver skruklyde længere.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Mette L

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Høns der galer
« Svar #3 Dato: 28 Juli , 2015, 11:05 »
Jeg har kun høns og har flere gange oplevet, at en høns overtager hanens opgave. Lige nu er den en grünlegger høne, den førende høne i hønsegården. Jeg ved ikke om den ligefrem galer, men den "skriger" ret højt om morgenen og kommer løbende for at beskytte de andre høns, hvis den kan høre, at de føler sig truet. Hønen lægger dog fortsat æg.

Offline Lisbet

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Høns der galer
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2015, 16:06 »
Jeg har også en flok havehøns, som går uden en hane (bor midt i et boligområde), det kører uden problemer og uden hanegal  :)
Men for et par år siden havde jeg en ældre høne, som efter adskillige år uden tendenser til at være skruk, pludselig lagde sig. Jeg belønnede den adfærd med en håndfuld indkøbte rugeæg. Da kyllingerne kom ud, begyndte den skøre høne også at gale som en hane, og stoppede først da kyllingerne  begyndte at klare sig selv.