Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kumo kyllingemoder  (Læst 10916 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Kumo kyllingemoder
« Dato: 29 April , 2015, 14:55 »
Er der nogen af jer der har prøvet en Kumo kyllingemoder, som bl.a. kan købes hos America? Hvad er jeres erfaringer med dem? Er der plads til så mange kyllinger, som der står i beskrivelsen? Er det nødvendigt med tilkøb af det skrå tag? Kan den hæves i takt med at kyllingerne bliver større? Er det bedst at købe termostat med eller kører det fint nok uden.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Glatnak

• Gæst
Sv: Kumo kyllingemoder
« Svar #1 Dato: 29 April , 2015, 15:05 »
De virker fortrinligt og man undgår brandfare.
Jeg bruger taget, for at undgå kyllingerne hopper op - jeg tror det er et spørgsmål om man bilhaverikommission det nemt med at gøre rent efter kyllingerne

Ingen grund til termostat - du hæver den efterhånden som kyllingerne vokser, og dermed behøver mindre varme - men afstandengær at denstadig skal varme det samme

Der kan ikke være andet end det halve af kyllinger - jeg har oplevet at de yderste dør af kulde hvis man kommer dem under de skriver

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 29 April , 2015, 15:10 »
Tak :) tænkte nok der ikke kunne  være så mange kyllinger. Synes også det er vildt de skriver under den store trækyllingemoder på 100x50 cm at der kan gå 60 kyllinger indtil de er 3 uger. Jeg har haft 9 stk i et kaninbur af samme størrelse, og det syntes jeg var for trangt efter 3 uger!

Offline F.K.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 29 April , 2015, 20:51 »

Taget er en god idé, da den nok bliver for tung til benene med mange kyller på..
Har en termostat.. Den er kun brugt én gang.
Antal kyller, der ved jeg ikke om det er det halve, men havde på et tidspunkt 30 araucana kyller under en 40x40.
De gik dig i en 24 gr varm kasse i bryggerset og trak hurtigt ud i et hjørne.
Hvis pladen bare står i en hesteboks, ja så varmer den jo ikke så mange..
2,4,13 Araucana
0,1 Orpington

Offline Gok

• Bruger
« Svar #4 Dato: 30 April , 2015, 00:30 »
Jeg er ikke helt sikker på , om meningen med denne "kyllingemoder" er den, jeg kan læse ud af Jeres indlæg.
Jeg mener, at den bør bruges i en varmekasse, hvor temperaturen er så høj, som så små kyllinger har behov for.
Det vil sige, at aggregatet er en varmekilde i en varmekasse (kyllingemoder)  hvor temperaturen er 35 grader for nyudklækkede kyllinger, og så sættes ned efterhånden som de bliver større.
Temperaturen er naturligvis termostatstyret.
Jeg har selv benyttet princippet, i en hjemmelavet anordning, med en varmepude fra Harald Nyborg, men installeret i en stor kasse fremstillet af 30mm flamingo.
Varmepuden ligger på et stativ, lavet af trådnet, så kyllingerne både kan være under, eller oppe på varmepuden.
Det var nødvendigt med en keramisk varmepære, for at få temperaturen op, men også nødvendigt med en termostat, for at få at den ned igen, efterhånden, som kyllingerne blev større.
Jeg havde kun seks kyllinger på 1,2 x 0,6 m.
Billedet viser varmekassen, og til venstre anordningen med varmepuden hævet over gulvet. Der er lagt en avis, for at der ikke skal blive for varmt ovenpå varmepuden.
Der blev lavet en "trappe" af pap, så kyllerne kunne komme op på puden.
« Senest Redigeret: 30 April , 2015, 01:00 Fra Gok »

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 30 April , 2015, 15:24 »
Jeg tror bare jeg nøjes med varmelamper som jeg plejer :)

Glatnak

• Gæst
« Svar #6 Dato: 30 April , 2015, 17:43 »
Jeg har desværre ikke mulighed for at have kyllingerne gående i kuvøse i 1,5 måned indendørs, og flytter dem derfor ud i udhuset efter 1 uge.
Jeg foretrækker absolut varmepladen fremfor lampen pga brandfaren, og har da tænkt mig at skulle købe den større model til udhuset

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 30 April , 2015, 18:47 »
Nu spørger jeg af ren uvidenhed... hvad er det der gør, at der er brandfare ved en varmelampe? Det er vel kun hvis den falder ned, ikke? Kan sådan en griselampe-afskærmingsdims ikke afhjælpe det?

Glatnak

• Gæst
« Svar #8 Dato: 02 Maj , 2015, 09:07 »
Brandfare er vel altid et spørgsmål hvor forsigtig man er  :police:

Men ....  Jeg har det nok bare sådan, at når der er en masse meget brandfarlige materialer som spåner, halm og hø - så skal der passes på  :angel:

Får du et strå der ved en fejl (din eller kyllingernes) peger mod varmelampen, kan der være risiko for det antændes.
Og i min barndom (i gamle gamle dage :-) har jeg oplevet et hønsehus futte af pga. en varmelampe.

Og varmepæren er jo ikke ligefrem kold - prøv at føre hånden tæt på.
Det er muligt de nye sparepærer ikke har samme risiko som de billige gamle typer, men jeg foretrækker klart pladen.

Med solceller på taget kunne jeg være ligeglad med at en pære bruger 100-150w mod varmepladens 40-50w.
Så det skyldes udelukkende det praktiske ved pladen at jeg foretrækker den, fremfor 2-3 pærer som jeg ser at mange bruger ad gangen.