Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Havehøns=racehøns!  (Læst 28463 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Havehøns=racehøns!
« Dato: 11 November , 2014, 20:42 »
Angående racehøns.
For mig at se er der to årsager til at man kan vælge hybrider eller som jeg opfatter dem, industrihøns.
Klart er fabriksproducerede produkter billigere end hjemmelavet håndværk, dette gælder jo alt. Så hvis kun prisen, og en kompromisløs stræben efter det størst mulige afkast er vigtigt.... Den anden årsag er hvis man har nogle fabrikshaller man skal gøre mest muligt rentable for at tilfredsstille en kreditforening.
Derfor kan det undre at disse, mishandlede af naturens skabninger, kommer ind i vores haver.
Hvad vil du have i din have, skal det være kønt at se på, skal det være rolige og omgængelige dyr? Betyder det et fald i din rentabilitet hvis du giver hønsene mere plads end i industrien? Bliver din økonomi presset hvis dine større og roligere dyr er et eller andet marginaltal dårligere i foder/æg- beregningen?
Kig på din have, tænk over hvad du har lyst at se på og hvordan du kan indhegne. Når du har gjort dig den ydre ramme klar, så er du klar til at bladre i galleriet eller den store hønsebog og finde netop den race du søger.
Hvis intet ud over "billigst muligt" betyder for dig, suk! Så er du et fattigt menneske. Og husk så, at de ydelser der fortælles om industrihønsene er teoretiske tal som kun omnås i fabrikkens kunstige miljø.
Rigtige havehøns er noget natur som du kan opleve og følge i alle faser af deres liv. Hønseracerne er meget forskellige i størrelser, former og farver. Og jeg syntes næsten man kan alt hvad man begærer, uanset om dette er æg eller kød eller begge dele. Det er fantastisk at hente friske æg fra dejlige høns som trives. Og kødkvaliteten fra egne haner er en ren fest i kødkvalitet som du ikke kan købe dig til i noget supermarked.
Havehøns er uanset deres forædling noget natur i din have og industrihøns er et glædesløst og skamfuldt resultat af vores grådighed.
Undskyld hvis jeg her i DFF frelser de frelste, men lad os her hjælpe hinanden med hjælpe andre til at få den rigtige start.
Mange hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #1 Dato: 11 November , 2014, 20:51 »
Kunne ikke være mere enig. :)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #2 Dato: 11 November , 2014, 22:47 »
Rolig nu. Mange starter med "de der røde" ved en tilfældighed - eller på anbefaling fra andre, som er glade for deres hybridhøns.
Det kan være lidt farligt, at tro, at man kender andres motiver til deres handlinger. At alle, der har hybrider, er ude på profitjagt/ billigst mulige æg/mindst foder eller lignende er i mine øjne helt usandsynligt.
De fleste, der får havehøns, ønsker hygge, dyrevelfærd, selvforsyning, mindsket madspild - i varierende grader og sammensætninger.
Mange forbliver glade for deres hybrider - og hønerne kan i al fald ikke gøre for, at de er hybrider. De kan være dejlige og hyggelige dyr.
Andre hønseholdere bliver nysgerrige og skifter måske til racehøns.
Og nogle bygger større hønsehus - eller flere -og lærer mere om foder og sygdomme. Nogle begynder at gå op i avl.
At nybegyndere bliver forbavsede over nedgangen i æglægningen, når sommeren er ovre, er vel ikke så mærkeligt. Det behøver vi ikke at høre som et krav om at en høne skal sprøjte 365 æg ud om året. Somme tider skal der bare oplyses om, at der er rimeligt normalt i fældningstid og ved manglende lys....og at man jo kan tilføre lys & optimere foderet, hvis man vil have flere æg i den mørke tid. Og at det kan være klogt at checke for utøj.
Men alle de, der kræver 365 æg på foder bestående af gammelt brød og hvede - hvor er de indlæg dog henne? Jeg synes aldrig, at jeg ser dem. Jeg læser indlæg, hvor folk kludrer rundt i begreberne "Fuldfoder" og "Tilskudsfoder", ja. Det skal jo forklares igen og igen, fordi der på Forum altid er mange nye hønseejere. Men folk der forlanger fuld æggeproduktion på en ringe kost? Næ.
Ind imellem er der indlæg fra en, som af vanvare har fodret forkert. Jeg kan ikke mindes, at nogen har insisteret på, at fortsætte med det.
Så lad os lige holde fast i, at havehøns er godt & det er OK, at vi gør det forskelligt.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #3 Dato: 11 November , 2014, 22:56 »
Der er nu mange der spørger efter hvilke høns der lægger flest og størst æg.... Og den tilgang synes jeg så personligt ikke er særlig sympatisk eller hensigtsmæssig. Det må da være et minimumskrav at man sætter sig ind i hvad de forskellige racer kræver. At det er smart med et højt hegn/overdækning hvis man har lette høns, og at de tunge racer oftest er mere adstadige og rolige, at fjer på fødderne ikke er for smart, hvis hønsegården bliver mudret m.m.
Hvis man vil købe en hund plejer de fleste at sætte sig ind i hvad type hund det er, da de er meget forskellige i temperament m.m. men høns er så billige at folk ofte anskaffer sig dem uden at have gjort særligt meget forarbejde, og det synes jeg er synd både for hønsene og ejerne. De kunne spare sig meget bøvl og besvær hvis de brugte lidt tid på at læse en hønsebog/tjekke lidt her på forum eller lignende først.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #4 Dato: 11 November , 2014, 23:34 »
Men hvis det nu er mange æg, der står højst på ens ønskeliste, så er det da et fuldt relevant spørgsmål. Og så vælger man måske hybrider og bliver forhåbentlig rigtig glad for dem.
Resten af dit indlæg er vi ikke spor uenige om.
Når det så er sagt, var mine første høns hybrider, som manden min stillede med en eftermiddag, for nu havde vi jo fået stuehus med ledsagende hønsehus:-)
Og jeg vidste i al fald intet om noget som helst vedr. høns. Det gik jo endda.
Og høns har så også den fordel, at man kan spise sig ud af sine fejlkøb. Det er der ikke mange, der gør med hunde her til lands.
Jeg har læst en del hønsebøger siden - og det kostede et skift til racehøns.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #5 Dato: 12 November , 2014, 06:57 »
Jeg tror også at rigtig mange hønsehold begynder med ønsket om selvforsyning: og i en husholdning bruges der jo mange æg, og æggene i supermarkederne er store og billige. Derfor tror jeg, at mange tager en tur hen til det lokale hønseri og køber 4 hybrider, simpelthen fordi de ikke "ønsker" racehøns, eller har læst om racehøns, og fordi de måske har en forventning om, at høns er "nemme, dumme og billige" - ikke ment negativt, men fordi at de tre ord er det, jeg tror mange forbinder med høns. Da jeg skulle have høns tænkte jeg i første omgang overhovedet ikke racehøns. Jeg anede faktisk heller ikke, at de røde ISA Brown ikke var en race. Hvor skulle jeg vide det fra? Jeg havde planer om at købe 4-5 høns via den blå avis, eller via et rugeri. Hvor skulle jeg ellers få høns fra?

Jeg gik så på biblioteket og lånte Den Store Hønsebog, hvilket var en rigtig god idé. Samtidig meldte jeg mig ind her på forum. Pludselig fandt jeg ud af, at det ikke er naturligt for en høne at lægge æg hver dag. Jeg opdagede, at der er andre æg end hvide og brune. At mindre æg har mere blomme og derved større næringsværdi, og at en ISA, Lohmann eller Amberlink er designet til at være æglægningsmaskiner i bure eller på lidt plads. Derefter faldt valget på racehøns.

MEN, jeg kan godt forstå, hvis en familie der ønsker æg til selvforsning, synes de sætter sig godt ind i tingene, hvis de går ind på et rugeris hjemmeside. Her står der jo "alt hvad man skal vide om høns". Rugeriet sælger hønsepakker inkl. høns, foder og hele molevitten. Racehøns, dog af meget ringe standard, tilbydes efterhånden også af rugerierne.

Jeg synes at en have har plads til alle. Jeg kunne ikke tænke mig en have kun med industrihøns, men i øjeblikket har jeg fire ISA Brown gående, og de falder nu meget godt ind i flokken. Det er da helt sikkert de mest nysgerrige høns jeg nogensinde har oplevet.

Det er ærgerligt, at der ikke er flere der kender til racehøns når de skal ud og købe for første gang, men det er mit indtryk, at dem der søger information via fx forum her eller en af de mange fora på de sociale medier, er lydhør overfor forlsag og input, når de spørger ind til opstart af hønsehold.
« Senest Redigeret: 12 November , 2014, 08:12 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #6 Dato: 12 November , 2014, 07:54 »
Jeg synes det er ærgerligt, at allerede første linje i første indlæg i denne tråd, starter med en fordom om folks motiver for at have hybrider i haven! Vi skal alle starte et sted, og efter en del år i denne dejlige interesse med høns i haven og som medlem både her på Forum og flere hønsegrupper på fb, så er jeg klart af den mening, at interessen for høns i haven starter med et ønske om at kunne hente egne æg fra egne høns - sådan var det også for mit vedkommende. Af forskellige årsager...eller tilfældigheder bliver det så hybriderne, som flytter ind i de nye hønsehuse. Holder interessen for hønseholdet, så begynder folk at få øjnene op for den mangfoldighed af smukke høns, der er at vælge imellem, og som også er egnede til det lille hønsehold i baghaven. Hvis man ikke er det i forvejen, så bliver man medlem af en eller flere hønsegrupper på nettet, deler erfaringer og ønsker, ser billeder af og hører om racer osv, osv. og mange steder startes der egentlig avl op af en eller flere racer.

Når jeg på nettet følger med i mange af de nye hønsehold og folks glæde ved deres 3-4 fjer, så oplever jeg næsten kun en stor overraskelse over, hvor skønne og hyggelige sådanne høns er at have i haven. De bliver passet og forkælet ud over alle grænser og det er bestemt ikke med hvidt brød og en håndfuld hvede. Jeg vil vædde på, at efter et år eller to med 3-4 hybrider, er de fleste af disse hønsehold skiftet ud med - eller forøget med en race...måske to. Har man derimod kun den ene forventning til sine høner, at de skal lægge et æg hver dag året rundt, så tror jeg hurtigt man bliver træt af hønsehobbyen, da den giver for lidt afkast i forhold til indsats, og så stopper det hønseeventyr nok hurtigt igen.

Jeg ser derfor 'de røde' som et plus for en fremtidig interesse for ravehøns og eventuel avl - derimod er jeg noget forundret over den enorm store interesse for æggeskallernes farve. Jeg læser dagligt adskillige efterlysninger på "høner som lægger grønne, turkise, chokoladebrune osv æg - hvor jeg har indtryk af, at hønsenes udseende, yderligere egenskaber og adfærd er af sekundær interesse. Denne store efterspørgsel efter æggefarver giver et stort marked for krydsninger og vel også hybrider (hvad ved jeg), som ligner de oprindelige racer med de ønskede æggefarver. Flere forhandlere af disse "racer" sælger Grünlæggere ...hvad er det egentlig for en fugl?, maran, osv og det er til priser som ofte ligger højere, end det niveau som private tager for deres racehøns.

Jeg har i sommer adopteret sådan en maranhønnike, da jeg tænker mere i individer end racerenhed, og hun kunne ikke blive i sin "gamle" hønsegård. Hun ligner meget lidt mine garanteret racerene maraner, men lægger meget flotte og meget mørke æg - indtil videre lægger hun et æg hver dag, og minder i adfærd om mine Isa'er - hvad med hende og alle de andre maran, sussex, barnevelder osv, man kan købe fra disse 'hønserier', hvis deres kyllinger med en raceren hane i næste generation bliver solgt og flytter rundt i hønsehaverne? Er det ikke et større problem, end at folk starter deres hønsehold med en flok 'røde fjer', som er nemme at kende fra andre høns.
« Senest Redigeret: 12 November , 2014, 08:57 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #7 Dato: 12 November , 2014, 08:11 »
Jeg anerkender, at de billigste høns og de billigste færdige hønsehuse kan være købt i uvidenhed. Men fra dette udgangspunkt skulle udviklingen gerne være mod noget bedre. Hvis man projekterer situationen over på dine grøntsager, vil man så overgøde med fare for skadelig kvælstofudsivning og bruge sprøjtemidler for at opnå de absolut maksimalt opnåelige resultater? I situationen om i stedet at anskaffe rigtige havehøns, så er det slående hvor højt et kvaliteteniveau du kan opnå ved at acceptere 80-90% ydelser.
Klagerne over nedgang i æglægning har sit højdepunkt netop nu, og mange af disse klager bunder måske også i at man ikke forstår naturens gang. Høns er levende dyr og ikke maskiner!
Levende dyr skal ikke købes med en pludselig indskydelse, der følger et ansvar med og man skal forberede sig. Når man køber hønsepakken med hybrider og færdigt hønsehus i julegave, og forventer at strømmen af æg fra 1. Juledag, så har du ikke forstået naturens rytme omkring dette.
Det er ikke meget som alene kan beskrives med rigtig eller forkert, og jeg må pointere at jeg alene beskriver mine synspunkter, - og næsten uanset glædes over den bredde som DFF repræsenterer.
Diskussionen om det etiske i dette finder jeg vigtig.
Mvh.
« Senest Redigeret: 12 November , 2014, 08:15 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #8 Dato: 12 November , 2014, 08:27 »
Jeg er stadig selv rimelig ny til det med høns, og jeg startede da også selv med nogle hybrider.
Jeg læste og læste om diverse hønseracer, og besluttede mig for en god kombinationsrace. Det viste sig dog hurtigt at der i mit område i Sønderjylland slet ikke var nogle racer til salg (okay, februar er nok ikke den bedste hønsemåned), så da jeg fandt 6 høns (ved endnu ikke hvilken slags de var, men der var 2 "modeller", nogen lagde hvide æg, andre brune) tæt på til små penge slog jeg til. De var opvokset i en stald og jeg ved ikke meget mere end det. De så sunde og friske ud.
Mit argument for at det var acceptabelt at holde hybrider var at dyrene ville hos mig få det bedre end hos en æglægningsproducent, hvilket nok også var en af grundene til jeg startede med høns, nemlig dyrevelfærd.
Nu her har jeg så skiftet til sølvgrå sussex (kombinationsrace egenskaberne i mente), bl.a. fordi jeg ved mine børn synes det kunne være sjovt med kyllinger!
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #9 Dato: 12 November , 2014, 09:07 »
Ja, der er både trist, forkert og forvirrende at industrien/hønserier/forretninger sælger f.eks. Maran, Sussex og Plymouth Rock og endda nogle gange også de gængse røde og hvide hybrider for at være racehøns. Disse høns ryger så ud til private, som ikke ved bedre eller som er ligeglade, for en høne er en høne, og de bliver derfor handlet videre og krydset med de ægte racer, hvilket bestemt ikke fremme racefjerkræ avlen. Da disse industri høns lægger meget fjernt fra standarden, som er for racerne. Og de ligner i typen bare forklædte hybrider.

En ting som undre mig er at folk ser igennem fingre med hvordan hybrider er produceret, hvordan de er blevet opbevaret før de sælges som 18-20 ugers (eller hvor gamle de nu er) og ikke mindst at folk ikke bekymrer sig over hvordan forældre dyrene opbevares og har det.
« Senest Redigeret: 12 November , 2014, 09:19 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #10 Dato: 12 November , 2014, 09:39 »
En ting som undre mig er at folk ser igennem fingre med hvordan hybrider er produceret, hvordan de er blevet opbevaret før de sælges som 18-20 ugers (eller hvor gamle de nu er) og ikke mindst at folk ikke bekymrer sig over hvordan forældre dyrene opbevares og har det.

Lige nøjagtig!!!!!
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #11 Dato: 12 November , 2014, 09:40 »
Havehøns = racehøns eller blandinger deraf. Og undgå at støtte industrien. De stramme regler omkring f.eks. vaccinering mod New Castle Disease og reglen omkring svømmefugle og hønsefugle ikke må gå sammen er jo også kun til for at beskytte industrien og ikke mindst eksporten.
Så hvis der nu ikke var muligt at hybrider kom ud til private, men blev holdt i deres lukkede systemer, så kunne reglerne måske nok også lempes, for så ville der ikke være nogen kontakt med de farlige racehøns, som nogle folk holder og dermed ingen fare for at Danmark går fallit, fordi eksporten af æg og fjerkræ er i fare.

Og så igen, må jeg lige pointere at nej jeg hader ikke hybrid høns, for de er kun stakkels ofre i et stort spil om mest profit og jeg hader bestemt heller ikke deres ejere. 
« Senest Redigeret: 12 November , 2014, 09:47 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #12 Dato: 12 November , 2014, 10:06 »

En ting som undre mig er at folk ser igennem fingre med hvordan hybrider er produceret, hvordan de er blevet opbevaret før de sælges som 18-20 ugers (eller hvor gamle de nu er) og ikke mindst at folk ikke bekymrer sig over hvordan forældre dyrene opbevares og har det.

Det er garanteret, fordi rigtig mange ikke er klar over det, før de begynder at læse med på hønsesiderne på nettet. Hybridernes tilblivelse kan du ikke læse om i "varedeklarationen", og forhandlerne står heller ikke i kø for at fortælle om, hvor forfærdelige forholdende har været for de 3-4 stk folk kommer og køber. Da jeg for 8-9 år siden købte mine først 5 hybrider, var produktionsmåde og opbevaringsforhold heller ikke noget, som på hønsesiderne på nettet eller i bøgerne blev brugt som argument mod at købe disse høner. Dengang blev hybriderne 'anklaget' for at være bæster, som hadede og maltrakterede andre høns og var fjerplukkere stort set hele bundtet. Det fandt jeg..og mange andre hurtigt ud af absolut ikke passede - som individer opfører de sig akkurat på samme måde, som andre høns vil gøre, hvis de blev spærret inde på få kvm uden mulighed for beskæftigelse eller udfordringer.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #13 Dato: 12 November , 2014, 11:01 »
Det er vist flere end 3-4 folk som køber hybrider. I følge en anden tråd, oplyser Finn at der bliver solgt 80.000 hybrider til private om året og i dette tal er ikke medregnet "reddede" udsætter høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #14 Dato: 12 November , 2014, 11:08 »
Det er vist flere end 3-4 folk som køber hybrider. I følge en anden tråd, oplyser Finn at der bliver solgt 80.000 hybrider til private om året og i dette tal er ikke medregnet "reddede" udsætter høns.

Jeg skriver ikke noget om, hvor mange, der køber hybrider, men et gæt på, at folk køber 3-4 stk (hybrider) når de køber
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14