Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Automatik i hønsehus  (Læst 8321 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Automatik i hønsehus
« Dato: 16 Oktober , 2013, 11:45 »
Så er jeg ved at have styringen i hønsehuset til at køre. Den har følgende funktioner:

Lyset tænder langsomt over 1 time fra kl. 05:30 til kl. 06:30 såfremt solen ikke allerede ér stået op kl. 5.30.
Lyset tænder automatisk 1 time før solnedgang (Såfremt solnedgang er tidligere end kl. 21:30) og slukker langsomt fra kl. 20:30 til kl. 21:30.
Belysning ved automatik er 1 stk. lysrørsarmatur 1x28w m/ dæmp funktion. Derudover sidder der endnu et 1x28w lysrørsarmatur u/ dæmp. Når der skal arbejdes i huset kan begge armaturer tvangsstyres tænd/sluk fra et touchpanel. Ligeledes kan den automatiske lysstyring slåes til/fra på touchpanelet.

Lemmen til hønsegården åbner automatisk vel solopgang, dog tidligst kl. 6.00.
Lemmen til hønsegården lukker automatisk 1 time efter solnedgang (Kontrolleres desuden af et skumringsrelæ, så der ikke lukkes hvis der stadig er relativt for lyst).
Lemmen kan manuelt tvangsstyres åben/lukket fra touchpanelet, ligesom automatikken kan slås til/fra der.

Stikkontakter til varmeplader kobles automatisk ind når temperaturen i hønsehuset falder under 2°C. Kan desuden tvangsstyres tænd/sluk og automatik til/fra på touchpanelet.

Som ekstra feature i disse energibesparende tider overvejer jeg at sætte elhegnet til også, så det kun er tændt når hønsene er ude...  :police:

MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Automatik i hønsehus
« Svar #1 Dato: 16 Oktober , 2013, 11:59 »
Genialt Morten  /o
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline LEgaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Automatik i hønsehus
« Svar #2 Dato: 16 Oktober , 2013, 14:30 »
Hold da op det lyder sejt, det må jeg også have en dag. Og jeg som bare drømmer om at der ligger en automatisk hønsedør under vores juletræ.  ???

Flot gået. Og jeps jeg har ikke Danmarks mest forkælede høns.  ;D

Lader til man aldrig skal gå ned på udstyr  ???

Kh Lotte

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Automatik i hønsehus
« Svar #3 Dato: 16 Oktober , 2013, 14:57 »
Jeg har bestemt heller ikke de mest forkælede høns, men da vi tit er af sted om aftenen, og jeg ikke har høns for at fodre røvdyr, så må man jo finde en løsning.  :angel: Igennem mit arbejde har jeg adgang til kasseret/forældet udstyr til industristyringer og så skal man jo bare skrue lidt sammen og programmere det (Er elektriker).  /o

Der skal nok komme lidt billeder af det senere og ellers så fremviser jeg det gerne.  ;)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Automatik i hønsehus
« Svar #4 Dato: 16 Oktober , 2013, 15:32 »
 ;D Fantastisk! Jeg vil meget gerne på besøg til foråret................

Du og viv er da også velkomne her- mon ikke min mand ville blive inspireret af en snak med dig........  ;) ;) ;) En tour de Fanø på El-cykel til din kone og jeg imens i får en snak- måske efterfulgt af lidt lækkert Fanø-laks kunne lokke??  ;D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Automatik i hønsehus
« Svar #5 Dato: 16 Oktober , 2013, 19:49 »
Jamen vi tager da gerne en tur til Fanø, selvom det jo nok kræver en sejltur. :-[

Giver gerne inspiration videre og min viv vil gerne se Fanø. ;D
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Automatik i hønsehus
« Svar #6 Dato: 20 Oktober , 2013, 21:26 »
Her er så forsiden på det touchpanel hvorfra man styrer de forskellige ting. 8)

MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Niels Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
Sv: Automatik i hønsehus
« Svar #7 Dato: 20 Oktober , 2013, 21:39 »
Du må ha' sat gang i produktionen, der er sikkert nogen der gerne vil købe /o
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Automatik i hønsehus
« Svar #8 Dato: 20 Oktober , 2013, 21:49 »
Nårh det er da det sødeste!
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Automatik i hønsehus
« Svar #9 Dato: 20 Oktober , 2013, 23:42 »
Fantastisk  *p
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Benny Rafn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Automatik i hønsehus
« Svar #10 Dato: 21 Oktober , 2013, 21:23 »
Så er jeg ved at have styringen i hønsehuset til at køre. Den har følgende funktioner:

Lyset tænder langsomt over 1 time fra kl. 05:30 til kl. 06:30 såfremt solen ikke allerede ér stået op kl. 5.30.
Lyset tænder automatisk 1 time før solnedgang (Såfremt solnedgang er tidligere end kl. 21:30) og slukker langsomt fra kl. 20:30 til kl. 21:30.
Belysning ved automatik er 1 stk. lysrørsarmatur 1x28w m/ dæmp funktion. Derudover sidder der endnu et 1x28w lysrørsarmatur u/ dæmp. Når der skal arbejdes i huset kan begge armaturer tvangsstyres tænd/sluk fra et touchpanel. Ligeledes kan den automatiske lysstyring slåes til/fra på touchpanelet.

Lemmen til hønsegården åbner automatisk vel solopgang, dog tidligst kl. 6.00.
Lemmen til hønsegården lukker automatisk 1 time efter solnedgang (Kontrolleres desuden af et skumringsrelæ, så der ikke lukkes hvis der stadig er relativt for lyst).
Lemmen kan manuelt tvangsstyres åben/lukket fra touchpanelet, ligesom automatikken kan slås til/fra der.

Stikkontakter til varmeplader kobles automatisk ind når temperaturen i hønsehuset falder under 2°C. Kan desuden tvangsstyres tænd/sluk og automatik til/fra på touchpanelet.

Som ekstra feature i disse energibesparende tider overvejer jeg at sætte elhegnet til også, så det kun er tændt når hønsene er ude...  :police:


Det lyder jo dejligt, kan du ikke komme med nogle priser og hvor du har købt det forskællige, bl.a hvad styre lysdæmperen.
Benny.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Automatik i hønsehus
« Svar #11 Dato: 21 Oktober , 2013, 22:46 »
Hej Benny,

Jooo... Altså lige stumperne til selve min styring er samlet sammen over flere år af kasseret industriudstyr. Igennem mit arbejde er jeg jævnligt ude for kunder som egentligt bare vil smide grej ud som stadig er funktionelt, blot ikke til deres behov. Så er det jo rart at mange kunder gerne giver lov til at man kasserer det for dem. Så slipper de for at skulle betale for bortskaffelse af elektronikskrot og jeg får lidt legetøj hjem til hylden. Desværre vil nogen hellere smide det ud end forære det væk. Det gør lidt ondt at se, men det må man jo bare acceptere.  :(

Hele min styring er baseret på Siemens ET200S PLC styring. Det er ikke noget "mening mand" sådan bare lige kan bruge (programmere) og så ligger prisen på det udstyr jeg har brugt nok på i hvert fald +25.000,- kr i nypris hvis man skal ud og købe det hele fra nyt. Så det er næppe ret realistisk for ret mange brugere herinde.  ::) Mit kan så dog ret let udvides til at styre rigtigt MANGE huse med forskellige tider og funktioner. Det kan det jeg foreslår herefter ikke bare lige.

Når det så er sagt, så kan mindre også gøre det. En simpel løsning ville være at købe f.eks. en Siemens LOGO plc. Køber man et starterkit så får man software og kabel til programmering samt en controller (computer) til at klare styringen. Den har indbygget nogle ind- og udgange som man kan tænde og slukke lys og varme med osv. Det kunne f.eks. være dette kit: http://www.conradelektronik.dk/SIEMENS-LOGO%21-STARTERKIT-230-0BA6-6ED1057-3BA02-0AA6-115%2f230V%2fAC.htm?websale8=conrad-dk&pi=196790&ci=SHOP_AREA_178409_0214910

For at kunne dæmpe lyset, så behøver man for det første en lysrørsarmatur med HF-Spole med dæmpefunktion f.eks. denne: http://www.topprisvvs.dk/el-2010/belysning/interiorarmaturer/polyesterarmatur/sylproof-polyester-pc-128-hfd.html (HF-Spole m/ dæmp kan evt. eftermonteres ret let i et eksisterende armatur - Spolen alene koster omkring 200,-). Derudøver behøver man et analogt udgangsmodul til sin logo. Det er sådan en fætter her: http://www.conradelektronik.dk/SIEMENS-LOGO%21-AM2-AQ-6ED1055-1MM00-0BA1-24-V%2fDC.htm?websale8=conrad-dk&pi=198229&ci=SHOP_AREA_178409_0214910&otp1=tablink1

Har man lidt teknisk flair og interesse, så er det rimeligt let at programmere en LOGO. Der kan man få de fleste af mine funktioner med, men ikke alle, da LOGO'en har sine begrænsninger i forhold til den jeg bruger.

Mit det er så absolut High-End og mest lavet da jeg havde grejet og syntes det kunne være lidt sjovt. Jeg har nok brugt en 20-30 timer på at lave programmet også og det er jo TOTALT overkill til et hønsehus. Men når nu man er lidt nørd, så skal man vel "lege" lidt ind i mellem, eller?  ::)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Benny Rafn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Automatik i hønsehus
« Svar #12 Dato: 26 Oktober , 2013, 16:29 »
Hej Benny,

Jooo... Altså lige stumperne til selve min styring er samlet sammen over flere år af kasseret industriudstyr. Igennem mit arbejde er jeg jævnligt ude for kunder som egentligt bare vil smide grej ud som stadig er funktionelt, blot ikke til deres behov. Så er det jo rart at mange kunder gerne giver lov til at man kasserer det for dem. Så slipper de for at skulle betale for bortskaffelse af elektronikskrot og jeg får lidt legetøj hjem til hylden. Desværre vil nogen hellere smide det ud end forære det væk. Det gør lidt ondt at se, men det må man jo bare acceptere.  :(

Hele min styring er baseret på Siemens ET200S PLC styring. Det er ikke noget "mening mand" sådan bare lige kan bruge (programmere) og så ligger prisen på det udstyr jeg har brugt nok på i hvert fald +25.000,- kr i nypris hvis man skal ud og købe det hele fra nyt. Så det er næppe ret realistisk for ret mange brugere herinde.  ::) Mit kan så dog ret let udvides til at styre rigtigt MANGE huse med forskellige tider og funktioner. Det kan det jeg foreslår herefter ikke bare lige.

Når det så er sagt, så kan mindre også gøre det. En simpel løsning ville være at købe f.eks. en Siemens LOGO plc. Køber man et starterkit så får man software og kabel til programmering samt en controller (computer) til at klare styringen. Den har indbygget nogle ind- og udgange som man kan tænde og slukke lys og varme med osv. Det kunne f.eks. være dette kit: http://www.conradelektronik.dk/SIEMENS-LOGO%21-STARTERKIT-230-0BA6-6ED1057-3BA02-0AA6-115%2f230V%2fAC.htm?websale8=conrad-dk&pi=196790&ci=SHOP_AREA_178409_0214910

For at kunne dæmpe lyset, så behøver man for det første en lysrørsarmatur med HF-Spole med dæmpefunktion f.eks. denne: http://www.topprisvvs.dk/el-2010/belysning/interiorarmaturer/polyesterarmatur/sylproof-polyester-pc-128-hfd.html (HF-Spole m/ dæmp kan evt. eftermonteres ret let i et eksisterende armatur - Spolen alene koster omkring 200,-). Derudøver behøver man et analogt udgangsmodul til sin logo. Det er sådan en fætter her: http://www.conradelektronik.dk/SIEMENS-LOGO%21-AM2-AQ-6ED1055-1MM00-0BA1-24-V%2fDC.htm?websale8=conrad-dk&pi=198229&ci=SHOP_AREA_178409_0214910&otp1=tablink1

Har man lidt teknisk flair og interesse, så er det rimeligt let at programmere en LOGO. Der kan man få de fleste af mine funktioner med, men ikke alle, da LOGO'en har sine begrænsninger i forhold til den jeg bruger.

Mit det er så absolut High-End og mest lavet da jeg havde grejet og syntes det kunne være lidt sjovt. Jeg har nok brugt en 20-30 timer på at lave programmet også og det er jo TOTALT overkill til et hønsehus. Men når nu man er lidt nørd, så skal man vel "lege" lidt ind i mellem, eller?  ::)
Tak for svar,jeg har selv arbejdet med elektronik i tidernes morgen, så helt nyt er det ikke,noget skal prøves.