Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tykke høns  (Læst 835 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bente

  • Gæst
Tykke høns
« Dato: 07 ſeptember , 2013, 10:08 »
Hej
Jeg har haft få æg gennem en lang periode, og kunne ikke forstå det, da jeg har Sussex, stor (fra Maj måned sidste år), og de skulle gerne være rigtig gode æglæggere.

Nå er mit første hold udrugede kyllinger dog begyndt at lægge æg, så jeg ville slagte mine 5 Sussex.
Og nu kan jeg se hvorfor de ikke har lagt æg - de var meget tykke. Så for fremtiden vil jeg forsøge at give lidt mindre foder, så mit 1. hold kyllinger ikke bliver så tykke.  :)

Jeg syes det er rigtig svært at vide hvor meget de skal have at spise. De vil jo altid have noget når vi kommer. De får æglægningsfuldfoder, skaller, madrester, og fra ca kl. 16 får de gå frit rundt på gården til de går i seng.

Hvordan kan man mærke på en høne om hun er tyk eller ej?


Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Tykke høns
« Svar #1 Dato: 07 ſeptember , 2013, 10:26 »
 /o Godt spørgsmål- jeg har ikke et svar men læser lige med her............ ::)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Endjinn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Tykke høns
« Svar #2 Dato: 08 ſeptember , 2013, 12:18 »
Nemt.  Kommer de rendende er de sultne, virker de dovne er de ikke sultne.
Spiser de op hurtigt og går væk fra madskålen er de sultne efter mere og går ud og søger, bliver madskålen ikke tømt hidsigt inden for et par minutter er der for meget i.
Sorte Araucana. Lækre sorte Araucana. :D

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Tykke høns
« Svar #3 Dato: 08 ſeptember , 2013, 13:07 »
Hmmn  <A Mine kommer altså løbende, hver gang jeg viser mig og virker konstant som om sultedøden er nær  :o
De spiser lynhurtigt op af det hele- hver gang!
Kan man evt. lære at mærke, hvis de er på vej til fedme? Måske ad åre? Og hvordan øver man sig?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Tykke høns
« Svar #4 Dato: 08 ſeptember , 2013, 15:42 »
At slanke høns, er ikke primært et spørgsmål om at de skal have mindre at æde.
Det er spørgsmålet om forholdet mellem kulhydrat og protein. Hvis de skal slankes, skal de have mindre kulhydrat og mere protein og omvendt, hvis de bliver for tynde.
Kulhydrat kommer i hønsenes foder først og fremmest fra korn. Derfor er det en god idé at give hønsefoderet som tilskudsfoder og kornet for sig. Ellers er der et fast forhold mellem proteintilskudet (typisk soja) og kornet.
Madrester kan dække over meget forskelligt. Men kartofler, ris og pasta sammen med fuldfoder er næsten en garanti for fede høns. Derimod er rester fra kål, spinat o.lign. gode madrester for hønsene, da de ud over at have et lavt indhold af kulhydrater er godt foder mht. vitaminer og mineraler.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Tykke høns
« Svar #5 Dato: 08 ſeptember , 2013, 17:36 »
Derfor er det en god idé at give hønsefoderet som tilskudsfoder og kornet for sig. Ellers er der et fast forhold mellem proteintilskudet (typisk soja) og kornet.

Lige præcis det dér forstår jeg ikke helt ... er der nogle, der kan forklare ??  8)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Tykke høns
« Svar #6 Dato: 08 ſeptember , 2013, 17:40 »
 ::) Vores familie er ret grøntsagsskeptiske- især den yngste......... kål og spinat spiser vi andre, når han er til fodboldkamp  :), men tak for et uddybende svar! Jeg håber, at Bente kan bruge det til noget  :D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Tykke høns
« Svar #7 Dato: 08 ſeptember , 2013, 19:22 »
@Connie:
Hvis du fodrer med fuldfoder, svarer det til 50% tilskudsfoder og 50% korn. Her er soja typisk blevet brugt som proteinkide i tilskudsfoderet. Soja har ca. 32% protein og et meget lavt indhold af kulhydrater. Korn har et højt indhold af kulhydrater; men et indhold af protein, der er 1/3 af det, der er i soja.
Hvis hønsene begynder at blive for fede, har du reelt ikke muligheden for at ændre forholdet mellem protein og kulhydrat. Du kan give mindre foder (sulte hønsene). Eller du kan give nogle mere sunde madrester.
Min menu er imidlertid ikke lavet ud fra hønsenes behov. Derfor har du, hvis du køber tilskudsfoder og korn hver for sig muligheden for at fodre f.eks med 75% tilskudsfoder og 25% korn i en periode, hvor hønsene er blevet for fede.
Samtidigt har du muligheden for at reducere mængden af korn, hvis du en dag fodrer med kartofler eller kogte kartoffelskræller. Så får du en fodring, hvor det samlede proteinindhold er højt nok, til at der ikke er noget overflødigt kulhydrat, der omdannes til fedt.
Endeligt har du mulighed for at vælge byg som kornsort. Byg feder mindre end hvede. Og mig bekendt er hvede den foretrukne kornsort i de fleste fuldfoderblandinger.
Jeg håber, at det blev mere forståeligt

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Tykke høns
« Svar #8 Dato: 08 ſeptember , 2013, 19:34 »
hej
ved mig får de tilskudsfoder ad.libitum og korn som en snak 50gr. pr. høne strøet i hønsegården og som Charlotte siger viser de man sig er de sultedøden nær,hun har dem fra mig
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Tykke høns
« Svar #9 Dato: 08 ſeptember , 2013, 19:40 »
@Connie:
Hvis du fodrer med fuldfoder, svarer det til 50% tilskudsfoder og 50% korn. Her er soja typisk blevet brugt som proteinkide i tilskudsfoderet. Soja har ca. 32% protein og et meget lavt indhold af kulhydrater. Korn har et højt indhold af kulhydrater; men et indhold af protein, der er 1/3 af det, der er i soja.
Hvis hønsene begynder at blive for fede, har du reelt ikke muligheden for at ændre forholdet mellem protein og kulhydrat. Du kan give mindre foder (sulte hønsene). Eller du kan give nogle mere sunde madrester.
Min menu er imidlertid ikke lavet ud fra hønsenes behov. Derfor har du, hvis du køber tilskudsfoder og korn hver for sig muligheden for at fodre f.eks med 75% tilskudsfoder og 25% korn i en periode, hvor hønsene er blevet for fede.
Samtidigt har du muligheden for at reducere mængden af korn, hvis du en dag fodrer med kartofler eller kogte kartoffelskræller. Så får du en fodring, hvor det samlede proteinindhold er højt nok, til at der ikke er noget overflødigt kulhydrat, der omdannes til fedt.
Endeligt har du mulighed for at vælge byg som kornsort. Byg feder mindre end hvede. Og mig bekendt er hvede den foretrukne kornsort i de fleste fuldfoderblandinger.
Jeg håber, at det blev mere forståeligt

@EMO
Bingo ... så er jeg også med  /o

Jeg har valgt selv at lave min foderblanding, men du skriver, at der er 32% protein i soya - jeg troede, der var 40% (har jeg fået oplyst).  Ved du, hvor meget der er i ærter ?   Jeg fodrer med knuste soyabønner, hele ærter, byg, havre - denne blanding er altid tilgængelig i gård og hus iblandet skaller, så de kan spise hvad de lyster.  Derudover får de så hvede (30 g. pr. høne) smidt ud i hønsegården, så de må arbejde lidt for føden.  Af rester fra køkkendet er det mest grøntsager og brød, der ryger derud - vi får næsten altid spist op i pasta og kartofler.

Kan være, jeg lige skal tjekke min fordeling mellem soya, ærter, byg og havre igen - nu hvor proteinindholdet måske ikke er det, jeg troede ...

Kan de få for meget protein i foderet ?
« Senest Redigeret: 08 ſeptember , 2013, 20:54 Fra Connie »
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Bente

  • Gæst
Sv: Tykke høns
« Svar #10 Dato: 08 ſeptember , 2013, 20:40 »
Hej
Tak for mange gode svar.

Jeg tror jeg vil købe tillægsfoder næste gang, og fodre med lidt byg evt. hvede.
Mine høns har stort set haft fuldfoder i foderskålen døgnet rundt, så de har helt klart fået for meget af dette. Samt at de elsker madrester (og restefrugt fra arbejdet).

Jeg vil fremover give lidt mindre foder og hellere fodre 2 gange pr. dag. Og de skal spise op :-)
De finder jo også meget godt i haven og i læbeltet rundt gården.

Man vil jo det bedste for sine dyr, og det er jo ikke at overfodre så de får fedme.

Jeg takker igen for jeres indlæg :-) Godt at man kan spørge her når man er i tvivl om noget. Har haft høns i lidt over et år, så det er meget at lære endnu.  :)
 

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tykke høns
« Svar #11 Dato: 08 ſeptember , 2013, 22:17 »
Mine høns har stort set haft fuldfoder i foderskålen døgnet rundt, så de har helt klart fået for meget af dette.

Måske!

Jeg fodrer ad libitum, så der er altid foder i tårnet.

Foderet består af 45 % æglægningspiller, 45 % korn (tilstræber at dele lige mellem hvede og byg), 5 % undulatblanding, 5 % hele majskorn.

De æglægningspiller jeg bruger for tiden er fra Bangs. Tidligere brugte jeg Mølleren's.

Jeg oplever ikke problemer med fede høns eller mangel på æg. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Tykke høns
« Svar #12 Dato: 09 ſeptember , 2013, 09:54 »
Og at se om de er tykke - man tager en høne op og føler på brystet af hende - en god æglægger har en tydelig brystkam, er fast i muskulaturen og virker nærmest mager over brystet, mens en tyk (for tyk) høne er blød (og lækker :-)
Lige nu er mit dilemma at jeg af pladsmangel har slagtefugle gående sammen med hønerne, så mine er lidt for bløde til at det er godt for æglægningen....
Nogle maraner, nogle araucana.