Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hanegal slut i Roskilde?  (Læst 46228 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Katrine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
hanegal slut i Roskilde?
« Dato: 17 Februar , 2009, 17:29 »
Roskilde Byråd skal på sit kommende byrådsmøde den 25/2 have haner til debat.
Som det fremgår af af det følgende, har jeg forsøgt at blande mig i debatten.
Jeg vil her opfordre til, at andre bosiddende i Roskilde kommune også blander sig, og skriver omkring deres gode naboskab på trods af hanehold, for ellers er det slut med haner i Roskilde kommune.

Mødet afholdes kl. 17 i byrådssalen, køgevej 80, Roskilde

Åbent brev til:
                     
Roskilde Kommune                   
Byrådet og                     
Teknik og Miljøudvalget                  
Postboks 100
4000 Roskilde

12. februar 2009
Min høne galer, åh gud, må den det?

Vores bedste æglægningshøne har siden rævens besøg overtaget hvervet som morgenbudbringer med et ægte kykeliky. Hvordan står den så retsmæssigt, med de nye regler der lægges op til fra Teknik og Miljøudvalgets side? Vil udvalgets medlemmer lægge vejen forbi min høne og forsøge at tage den på fast gerning, for så sætter jeg gladeligt kaffe over til de ubudne gæster.

Hvad bliver det næste, at man strammer op på reglerne for støjende børns baden i badebassin eller hoppen i trampoliner, og hvorfor skal fuglene i min have jages af naboernes katte og mine bede bruges som kattetoilet, når jeg nu aldrig kunne finde på at anskaffe mig sådan et kræ?

Hvad med landmandens hyggelige dyrehold, som man i vores byzoneområde til tider både kan lugte og høre. I Ny Roskilde Kommune repræsenterer man ikke kun det indre af Roskilde, men også de mere landlige byzoner.

Selvfølgelig skal enhver god dyreejer sørge for, at haner, galende høner eller gøende hunde ikke står op med solen i et bebygget område, og til dette er en automatisk lågeåbner, sammen med et isoleret hønsehus, en fantastisk investering. Så kan hønsene trisse ud efter, at folk er taget på arbejde. Vi havde sidste år investeret i en hane, og efter 3 måneder spurgte vi naboen, om den havde været til gene. Pudsigt nok havde de slet ikke opdaget, at der var kommet en hane i hønseflokken, så det må antages, at den ikke har generet.

Hvis man er så uheldig at have fået anskaffet sig en hane, der galer hele dagen, er det mest hensynsfulde man kan gøre, selvfølgelig at befri naboerne for støjgenen. Men et enkelt gal i ny og næ syntes de fleste naboer faktisk er hyggeligt nok, og solsorten larmer jo også.

Der vil selvfølgelig altid være enkelte sorte får i flokken, og for hønseejernes vedkommende blev der i oktober 2008 vedtaget nogle meget stramme retningslinier for hønsehold af Teknik og Miljøudvalget.

Disse regler burde have tid til at vise deres værd, inden man lader sig piske op af en lynchstemning.

Efter min mening er der lige lovligt meget rød stue over det, når en enkelt nabostrid skal danne præcedens for hele Roskilde Kommunes hønseejere.

Venlig hilsen


en venlig nabo med et lille hønsehold

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2009, 18:37 »
Rigtig flot sobert indlæg.  Hvorfor skal det gå ud over alle dem der sagtens kan finde ud af det med naboer og hønsehold, bare fordi en enkelt ikke kan.

Jeg vil opfordre flere der bor i Roskilde kommune til at skrive lignende, både til byrådet og pressen. (og hvor er de lokale fjerkræforeninger henne)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline marc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2009, 19:12 »
Rigtig flot brev !  ;) håber i får lov at beholde hanerne og hønerne i Roskilde ! Det lyder helt absurd, hvis Roskilde skulle blive hønseløs..

mvh Marc
1 Ohiki urdværg, 2 Luttehøns (dværg), En skotte (brindle)

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #3 Dato: 17 Februar , 2009, 19:38 »
Jeg undrer mig over de restriktioner der kommer omkring fjerkræ hold i flere og flere kommuner, det kan da næsten næppe være tilfælde at flere af dem i den sidste tid har indført krav som er helt hen i skoven.

Hvordan skal man snart bære sig ad med og holde høns og andre fjerkræ ?

Næste træk må være forbud for alle de hunde som gør når nogen kommer for nær deres hus, for dem kan man da høre alle tider af døgnet...( og jeg har skam selv hund)...det var lige et sarkastisk surt opstød  ;)


Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #4 Dato: 17 Februar , 2009, 19:41 »
Enig, min hund larmer i hvert fald meget mere end hanen.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline mutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 226
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #5 Dato: 17 Februar , 2009, 20:37 »
bliver sørme da helt nervøs for hvad Aalborg Kommune kan hitte på....
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #6 Dato: 17 Februar , 2009, 21:07 »
Noget jeg tit synes kunne trænge til en opstramning hellere end et enkelt hanegal i ny og næ, kan være knallertkørende unge  ;D ;D ;D ;D
Men det er jo en hel anden historie.

Held og lykke i Roskilde, jeg synes det er skræmmende perspektiver, hvis vi i den grad bliver fremmedgjorte overfor noget så hyggeligt og naturligt som dyrelyde. (under behørig hensyntagen forstås)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #7 Dato: 17 Februar , 2009, 21:08 »
Så vil jeg gerne have forbud mod naboens dreng, der ynder at spille fodbold op ad muren på terassens fliser og lillesøster, der skriger på alle tider af døgnet - det er bestemt langt mere belastende end både hane gal og hundeglam  ;)
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #8 Dato: 17 Februar , 2009, 21:35 »
Tja... held og lykke ;D..

HEr hvor vi bor vil nok være det sidste sted til at få et forbud.. 5,9 km til nærmeste by og man kommer næsten ikke længere væk fra alting :D... Så bliver der forbud her, så bliver der det over hele landet :)..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Krænker Roskilde kommune Riokonventionen
« Svar #9 Dato: 17 Februar , 2009, 22:06 »
Jeg stødte på den her gamle sag fra Hvidovre, hvor Rio-konventionens bestemmelse om at gamle husdyrarter skal beskyttes inddrages i en lignende strid
http://www.hvidovreavis.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050322/NYHEDER/103220060

Desværre så kan jeg ikke finde hvad sagen endte med.

Så skrev jeg lige en mail til advokaten nævnt og hun svarede:-

Tak for mail. Sagen endte med at hanen vandt både den i Hvidovre og den i Køge. Mine haner har indtil nu altid vundet :o)
« Senest Redigeret: 17 Februar , 2009, 22:21 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Katrine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #10 Dato: 18 Februar , 2009, 11:04 »
Tak for link til avisen, jeg ser om jeg kan bruge det til noget.
 ;D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #11 Dato: 18 Februar , 2009, 17:11 »
Jo når det er noget med dyr, så er det meget meget mere frygteligt end når det er mennesker der laver balladen.

Og kan/tør man ikke genere naboen på andre måder, så kan man altid gå efter hans dyr.

Jeg overnattede engang inde i lejlighed på Frederiksberg - 4 sal og ved gud der er meget støj !!!!!!!!!
Biler der kører hele natten igennem, udrykning og folk der råbte nede på gaden indtil kl. 2.

Hold da op hvor jeg savnede mine haner og Svanegæs, for dem hører jeg aldrig og sagtens sove, selvom de skræpper/galer op.

Og det er egentligt mærkeligt at folk ikke kan eller måske ikke vil vende sig til hanegal. Når de snilt kan vende sig til byens andre lyde.

Jeg er ihvertfald også glad for at bo på landet med "langt" til naboer, men det kan vi desværre ikke alle gøre. :-\
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #12 Dato: 23 Februar , 2009, 16:54 »
Denne her sag har efter min overbevisning udelukkende med nabochikane at gøre, hvor en nabo vil genere en anden nabo ved at kræve hans hane fjernet... Jeg har bedt om og fået aktindsigt i denne sag (hvilket alle kan gøre) og efter at have læst de 28 dokumenter igennem, så fatter jeg ikke hvordan Teknik- og Miljøudvalget på den her baggrund bare kan overveje at forbyde haner i Roskilde. Det drejer sig om 1 nabo der har "problemer". De andre har ikke. Naboen kommer med bevisligt forkerte påstande om hønseholdet, kommunen kommer på uanmeldt besøg og kigger på hønseholdet og kan ikke finde noget galt.  Hanen galer heller ikke mens de er der (hvilket min så absolut ville gøre, hvis der kom fremmede i haven)... Det er helt ude i hampen det her.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #13 Dato: 23 Februar , 2009, 17:26 »
Finn, hvordan beder man om aktindsigt?
Jeg fik den tanke, at hvis rigtig mange ønskede aktindsigt, kunne det jo være, at teknisk forvaltning i Roskilde kommune ville føle jorden brænde under sig?!?!
Jeg kan huske på et tidspunkt da der skulle ændres noget mht til trolling (dørving), var der rigtig mange, der skrev kommentarer til fiskeriministeriet, og når man gør det, har man krav på svar. Min mand troller, derfor ved jeg det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #14 Dato: 23 Februar , 2009, 17:43 »
Aktindsigt er meget enkelt, man skriver en mail til forvaltningen hvor man beder om aktindsigt i den pågældende sag og det er det. Ingen hokus-pokus, bare ganske almindeligt sprog er helt fint
En lidt mere udførlig beskrivelse er her
http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB00039575

Helt tilfældigt et link vedr. mønsehold i Roskilde, med en mail-adresse i siden.
http://www.roskildekom.dk/webtop/site.aspx?p=9462

Men mit indtryk er nu ikke at det Teknisk forvaltning i Roskilde der er problemet, men mere udvalget. Faktisk har forvaltningen i januar skrevet at de anså sagen for afsluttet i og med at hønseholdet overholdt reglerne om at holde hanen inde efter mørkets frembrud.. Hvorfor udvalget så har taget sagen op, det står hen i det uvisse.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi