Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Frontlinespray og kalkben  (Læst 16164 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Frontlinespray og kalkben
« Svar #30 Dato: 09 Januar , 2013, 23:32 »
Der er flere metoder til behandling mod kalkben.

Og der er flere meninger om hvad der er bedst.

Man kan bruge gift som foreslået ovenfor. Det er dyrt og reparerer ikke de beskadigede skel på benene. Så der er umiddelbart 'åbent hus' for nye indbyggere. Giften kan kombineres med en behandling med noget blødgørende som kan få skællene til at lægge sig ned igen. Dette blødgørende kan være forskellige former for cremer som vaseline eller kopattesalve (Hallosan) eller det kan være madolie.

Jeg selv sværger til giftfri behandling. Da benene alligevel skal behandles med noget blødgørende og af flere omgange, synes jeg lige så godt man kan bruge en 'blødgører' til at behandle mod miderne med. Og her er madolie ideelt. Det er tilpas tyndtflydende til at komme godt ind under de udspilede/strittende skæl, det lukker for ilten til miderne, hvis de ikke allerede er druknet, og har samtidig den fornødne blødgørende effekt på kalkaflejringer og skæl.

Behandlingen kræver lidt mere tålmodighed og skal gentages nogle gange over 1-2 uger.

Det er min opfattelse (det er ikke sikkert at dette er rigtigt så meld gerne ind med andre erfaringer) at miderne trives godt i fugtige miljøer. Dvs våde hønsegårde (oktober-april), så jeg er ikke sikker på hvor megen effekt det reelt har at rense hønsehuset. Skader gør det dog ikke, det er sikkert.

Brug af diatomejord (Hemexcide eller Tør Øko Sug) i redemateriale burde have en effekt på hønerne, når de går på rede for at lægge æg??

Ja, jeg hader også medicin og gift og vil helst undgå det. Jeg bruger i forvejen Stalosan i bunden og drysser redepkladser og toplag med Hemexcide. Huset er kalket med hydratkalk. De får hønseguf ugenligt samt Vispumin og levertran. De går frit på ca. 2500m2. fordi det synes jeg virker mest naturligt for dem, og så har de nemmere ved ikke at opholde sig ofte på samme område, og derved minimere krible- krable forsamling. Så jeg synes jo egenligt vi har gjort nogle gode forebyggende tiltag, for at undgå utøj.
Meeeeen, nu har jeg summet lidt over min start tråd, som jeg her i tråden linkede til, med billeder. Måske er hans røde ømme futter slet ikke kalkben, men måske er han smittet med ræveskab???  Han har nemlig ingen åbne skæl, eller kalkaflejringer. Kun den røde, hævede, ømme hud, rundt i kanten af fjerne på fødderne og benene.

Gad vide om Frontline så virker på skabsmiden-Altså hvis det da er den
Det løber mig lidt koldt ned af ryggen når jeg læser om ræveskab, og jeg bliver da bekymret for vores katte også.

Jeg må hellere lige snakke lidt med doktor dyr imorgen, vil jo nødigt miste nogen dyr

Jeg tror jeg må have fat i doktor dyr i morgen.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Frontlinespray og kalkben
« Svar #31 Dato: 10 Januar , 2013, 07:43 »
Som skrevet tidligere, så er jeg også mest til giftfrie metoder, men når man har set lusene pile rundt på hønsene trods diverse alternative forsøg med bl.a. drop lop og hvidløgskure, så bliver man små-desperat. Jeg har haft fire høns med kalkben, de er alle blevet strintet med lidt staldchok eller frontline, og derefter har de rejste skæl fået vaseline i nogle uger med nogle dages mellemrum. Det er muligt, at vaselinen selv kunne slå kalkbensmiderne ihjel, men jeg valgte at bruge både det ene og det andet. Til lusene er jeg ret konsekvent. De skal dø, og det skal være sikkert og det skal være nu <B! Derfor behandler jeg med frontline i tilfælde af den slags utøj.

Jeg var så naiv som nybagt hønsejer at tro, at hvis jeg holdt huset rent og mugede ud jævnligt, ville hønsene ikke kunne få utøj, men det er desværre ikke rigtigt. Mine høns har haft utøj hvert forår, og det får de selvfølgelig fordi de render frit rundt, og så har fuglelopper og lus jo fri adgang til at hoppe på dem. Jeg gør hovedrent i huset en gang årligt, hvor alt bliver vasket og desinficeret. Derudover holder jeg hus, siddepinde og redekasser pæne og rene hele året, og drysser med tør-øko-sugpulver et par gange om måneden, som jeg blander godt sammen med strøelsen. I redekasserne har jeg gummimåtter, så eventuelle uheld i form af knuste æg, hutigt og nemt kan fjernes. Jeg drysser pulveret under måtten, da det er ekstremt udtørrende, og det må ikke være rart for hverken en æglæggende høne - og slet ikke for en skruk - at være i direkte kontakt med pulveret i redekassen?

Mine katte får også frontline - men som pipetter - og kun når det er nødvendigt. Jeg tror de får ca. tre pipetter om året.

Jeg ved ikke om ræveskab kan smitte høns. Min maranhane fik også hævede røde "fjerposer" da han var angrebet af infektion i fussen med dertilhørende kalkbensmideangreb :(. Måske er det en god idé at ringe til Dr. Dyr og høre hvad han mener.

Her er Fredes fod, som den så ud efter endt behandling for kalkmider, men mens han stadig havde infektion i foden. Fjerene faldt også af, men det skyldes jo nok den kraftige infektion han havde.
« Senest Redigeret: 10 Januar , 2013, 07:56 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Frontlinespray og kalkben
« Svar #32 Dato: 10 Januar , 2013, 08:56 »
Frontline spray er godkendt til fjerkræ i Frankrig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Frontlinespray og kalkben
« Svar #33 Dato: 10 Januar , 2013, 10:12 »
Som skrevet tidligere, så er jeg også mest til giftfrie metoder, men når man har set lusene pile rundt på hønsene trods diverse alternative forsøg med bl.a. drop lop og hvidløgskure, så bliver man små-desperat. Jeg har haft fire høns med kalkben, de er alle blevet strintet med lidt staldchok eller frontline, og derefter har de rejste skæl fået vaseline i nogle uger med nogle dages mellemrum. Det er muligt, at vaselinen selv kunne slå kalkbensmiderne ihjel, men jeg valgte at bruge både det ene og det andet. Til lusene er jeg ret konsekvent. De skal dø, og det skal være sikkert og det skal være nu <B! Derfor behandler jeg med frontline i tilfælde af den slags utøj.

Jeg var så naiv som nybagt hønsejer at tro, at hvis jeg holdt huset rent og mugede ud jævnligt, ville hønsene ikke kunne få utøj, men det er desværre ikke rigtigt. Mine høns har haft utøj hvert forår, og det får de selvfølgelig fordi de render frit rundt, og så har fuglelopper og lus jo fri adgang til at hoppe på dem. Jeg gør hovedrent i huset en gang årligt, hvor alt bliver vasket og desinficeret. Derudover holder jeg hus, siddepinde og redekasser pæne og rene hele året, og drysser med tør-øko-sugpulver et par gange om måneden, som jeg blander godt sammen med strøelsen. I redekasserne har jeg gummimåtter, så eventuelle uheld i form af knuste æg, hutigt og nemt kan fjernes. Jeg drysser pulveret under måtten, da det er ekstremt udtørrende, og det må ikke være rart for hverken en æglæggende høne - og slet ikke for en skruk - at være i direkte kontakt med pulveret i redekassen?

Mine katte får også frontline - men som pipetter - og kun når det er nødvendigt. Jeg tror de får ca. tre pipetter om året.

Jeg ved ikke om ræveskab kan smitte høns. Min maranhane fik også hævede røde "fjerposer" da han var angrebet af infektion i fussen med dertilhørende kalkbensmideangreb :(. Måske er det en god idé at ringe til Dr. Dyr og høre hvad han mener.

Her er Fredes fod, som den så ud efter endt behandling for kalkmider, men mens han stadig havde infektion i foden. Fjerene faldt også af, men det skyldes jo nok den kraftige infektion han havde.

Ja de futter ser jo meget ud i stil med hanefars, borset fra han ikke har hevet fjerne af(endnu) Tanja brugte du andet end frontline og vaseline og hvor tit gentog du?
Er det nok at dyppe øvrige høns i olie, de har ikke tegn på noget, men så der er jo ingen grund til at vente til det bryder ud og køre i ring ::)
Har lige været i Netto, og købt 10 dåser vaseline, så nu kan det bare komme an <B

@Lene Ville da være nice med hønseorlov i Frankrig *g Men det jo nok ikke :P
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"