Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan de spises ? Svampe  (Læst 684 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline steffenverlin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
Kan de spises ? Svampe
« Dato: 23 ſeptember , 2012, 17:29 »
Hej allesammen, jeg var ude og lede efter svampe i dag. og her er lidt af min høst.
MEN kan de spises?   hjælp
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kan de spises ? Svampe
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2012, 18:11 »
Den lilla kan spises, men smager ikke af noget særligt. Den svamp der ligger nr. 4 til venstre for den lilla kan spises hvis den har sort stilk og dufter af hvidløg. Stilken er dog sej, så nøjes med toppen. De andre tror jeg ikke umiddelbart jeg ville sætte tænderne i.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ole Baun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Kan de spises ? Svampe
« Svar #2 Dato: 23 ſeptember , 2012, 18:33 »
" Plukker i Skoven du ukendte Svampe
Lad da først Lillebror smage derpaa.
Dersom han dør under Skrigen og Krampe,
saa bør du selv lade Svampene staa.

Og hvis der ingenting sker med den Lille?
- Tja, saa gik den portion Svampe til spilde."
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kan de spises ? Svampe
« Svar #3 Dato: 23 ſeptember , 2012, 18:49 »
Tag en svampebog med næste gang, så du ikke bare plukker løs uden at vide hvad. Det er nemmere at artsbestemme ud fra en bog, for så kan du se hvor den gror, stilk, lameller/rør, vedhæftninger m.m.
Lige den helt lille (violet ametysthat) er nem at kende, men ellers skal man altså vide hvad man laver når man plukker svampe. Jeg har plukket svampe fra barnsben, men har stadig gerne en bog med.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Hundstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
Sv: Kan de spises ? Svampe
« Svar #4 Dato: 23 ſeptember , 2012, 20:20 »
Tilmeld dig til en svampetur med en kyndig leder, eller find venner som har erfaring i den sport. samt brug en god bog med fotos. Der findes en hjemmeside: Svampeatlas, som er god. Personligt samler jeg næsten kun rørhatte samt kantareller og markchampignon. De er lette at skelne og smager bedst. Dog fik jeg en lærestreg sidste år. Jeg har primært samlet på Amager og nu sydfyn, men sidste år samlede jeg i Østjylland - svampeatlas har afsløret at der vrimler det med galde-rørhat. Så røg den svamperet i skraldespanden :( I. Ingen rørhatte/kantareller er giftige, men galderørhatten har en modbydelig smag. Hvide svampe tager jeg kun på åben mark, da hvid fluesvamp vokser i symbiose med træer. Og jeg skærer dem alligevel igennem for at sikre mig at lamellerne ikke er hvide. Jeg gir gerne en tur hvis du kommer omkring Sy'fyn ;D

Offline Morten Villadsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Kan de spises ? Svampe
« Svar #5 Dato: 23 ſeptember , 2012, 21:01 »
Der findes så vidt jeg ved kun en enkelt giftig rørhat i DK; satans rørhat. Rørhatte og kantareller er nogle af de letteste at lære at kende og er gode at starte med. Jeg synes dog det er vigtigt at pointere, at man ikke skal spise nogle svampe man ikke med sikkerhed har identificeret, hvilket et billede ikke er tilstrækkeligt til. Svampejagt handler først og fremmest om at øve sig i at genkende svampe, og man må nok belave sig på at de første ture efter svampe ikke kaster noget spiseligt af sig. Det gør dog glæden ved de første smagsprøver så meget større, at det kræver en indsats før man når så vidt. Jeg vil også anbefale dig at købe en god svampebog og blot starte med at prøve at genkende de svampe du finder, spiselige eller ej. Svampejagt er en fantastisk hobby, men det kræver at man bruger hovedet og ikke tager chancer med hvad man spiser.
mvh Morten

1.2 Legbarfarvet orpington
0.1 Lys sussex
0.7 blandinger
0.0.4 Skånske blomsterhøns
1.0 Dansk svensk gårdhund
1.2 Katte
1.1.½ Homo Sapiens

Offline arddun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Kan de spises ? Svampe
« Svar #6 Dato: 24 ſeptember , 2012, 12:57 »
ingen af de viste indgår i min indsamling af svampe og jeg har samlet i 22 år
Karen

2 marans høner, 1 marans hane, 2 grünleger høner, 1 gul orpinton høne, 8 welch corgi cardigan, 2 burmesere