Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp, Der er røde mider i hønsehuset og hønsene dør!  (Læst 12910 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Caja

• Passiv bruger
Vi har nyligt mistet et par af vores høns. Vores eller unge, stærke høns er på skift begyndt at blive sløje, og dette fulgtes desværre af at vi fandt dem stendøde i hønsehuset.

Vi vidste ikke hvad der kunne være årsagen, for vi fandt intet på de døde høns, men i dag da jeg hentede æg tidligt om morgenen og ragede et æg ud af hjørnet af hønsehuset (En af vores høns har endnu ikke mestret af bruge redekassen) faldt der en stor klump dyr af ægget!

Der var fyldt med små mide-lignende insekter, helt blodrøde, og da jeg maste dem for at de ikke skulle kravle længere op af min arm, fik jeg smurt blod ud over hele min hånd. Jeg tjekkede hjørnet og der var en hel koloni af dem der.

Er det blodmider? Hvad i alverden skal vi gøre for at redde vores høns?  :(

Vi har haft lopper før, men det er første gang jeg har set disse røde små vampyrer.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hjælp, Der er røde mider i hønsehuset og hønsene dør!
« Svar #1 Dato: 06 Juli , 2012, 11:01 »
Uf, det lyder ikke rart :o.

Jeg har ikke selv haft blodmider, men har prøvet dette middel mod bl.a. mider, lus og lopper, og det fungerede supergodt! Køber man lidt andre ting hjem samtidig er der oven i købet et par kroner at spare i forhold til at købe i DK.

http://www.pandtpoultry.co.uk/product/categoryid/94/productid/1629?=

Rigtig meget held og lykke med at komme af med krible-krablerne *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 06 Juli , 2012, 11:21 »
Er det ikke muligt at købe et egnet bekæmpelsesmiddel i nærheden af, hvor Caja bor, så hun kan komme i gang med at udrydde de røde djævle straks?. Det lyder ret alvorligt, når der er store plamager og hønsene oven i købet dør - måske pga af blodmider.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #3 Dato: 06 Juli , 2012, 11:27 »
Indtil du får anskaffet et middel som er målrettet på blodmider, som det lyder til at være, kan du bruge staldshock.
Jeg sloges selv med de satans blodmider sidste år og er meget obs på om de kommer igen.
Søg evt. På blodmider her på DFF og du vil kunne øge din viden om behandling og midler.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Juli , 2012, 14:42 »
Tanja, brugte du Red mite control som staldshok , altså både i hønsehuset plus et pust under hver vinge???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 06 Juli , 2012, 14:49 »
Jeg har lige skrevet havd vi gjorde i denne tråd:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=27297.msg244592;topicseen#new
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 06 Juli , 2012, 15:06 »
Tanja, brugte du Red mite control som staldshok , altså både i hønsehuset plus et pust under hver vinge???
Nej, kun på inventar. Jeg tror ikke hønsene kan tåle det direkte på huden.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 06 Juli , 2012, 18:05 »
http://owakemi.dk/silicum-hemexcide er ganske godt til bekæmpelse af blodmider, endvidere er det godkendt til økologisk brug og der er ingen tilbagehold på æg og kød.

Og ja blodmider kan sagtens være så mange at de tapper dyrene for blod, så de mistrives og endda dør.
« Senest Redigeret: 06 Juli , 2012, 18:07 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Stade

• Passiv bruger
  • Sussex 0,2,17 Brahma 1,2 krydsninger 1,0,17
« Svar #8 Dato: 06 Juli , 2012, 19:36 »
Hej Jeg bruger selv noget spray, som hedder Inter Ex. Det købes i Tyskland. Jeg er bekendt med at man ikke må indføre insektbekæmpelse fra udlandet - heller ikke fra UK som foreslået ovenfor, men det er bare godt og prisen er også helt fin sammenlignet med danske priser Kr. 76,- for 750 ml.
Og det kom i avisen og det blev trykt og det er ganske vist: En lille fjer kan nok blive til fem høns!

Offline Caja

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 Juli , 2012, 21:07 »
Vi har forsøgt os med noget alm. insekt spray foreløbigt, indtil vi finder noget specifikt til blodmider og utroligt nok virker det super godt.

Krydser fingre for at hønsene klarer sig. Tusind tak for hjælpen alle sammen  /o

Offline Caja

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 Juli , 2012, 11:20 »
Vi kunne ikke få fat på de anbefalede midler, men prøvede en insektgift fra Tyskland der har udryddet de små bæster! Vi har skiftet siddepinde, muget ud og sprøjtet konstant i 2 dage mens hønsene fik lov til at sove udenfor i hønsegården.

Vi giver hønsehuset et sprøjt igen om et par dage, men lige nu lader det til at vi vandt kampen. Tusind tak til alle der gav gode råd, det betyder meget for mig  :)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #11 Dato: 11 Juli , 2012, 12:32 »
Godt at høre at du har medvind igen.
Blodmider er satans kryb at få inden for dørerne. /1 /f /1 /f

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #12 Dato: 11 Juli , 2012, 12:49 »
Lene- hvor køber man det Hemexide?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Vad

• Bruger
    • Vovseriet
« Svar #13 Dato: 11 Juli , 2012, 13:07 »
Hemexide købes ved forhandleren OWA Kemi i Skanderborg. De sælger Hemexide til private.
Vi har købt en sæk som vi flittigt bruger af. Hønsene støvbader i det, og vi behandler hus og inventar med det.
Her er et link
http://owakemi.dk/silicum-hemexcide
En lækker blandet flok fjer bestående af Maran, Wyandot, Araucana, Silke og en blanding af det hele. Hanen er Maran/Araucana.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #14 Dato: 11 Juli , 2012, 18:49 »
Jeg har også lige fået Hemixcide hjem i dag ! Ringede og bestildte tirsdag morgen og  i dag kom det  /o Så alle dyr har fået et drys, redekasser osv. Jeg har sågar blandet det op i vand til  nogen af hønsene, da det skulle tage forskellige orm, uden tilbage hold, men skal lige have det rigtige blandings forhold i morgen, så for resten også en kur !
Så gik den eftermiddag 3 timer med høns og heste  ::)