Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Havehøns??? Problemer med fortolkning.  (Læst 16120 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Serama

  • Gæst
Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Dato: 16 Juni , 2012, 14:29 »
Jeg lægger denne tråd i det fora, som hedder 'Problemer og sygdomme', netop fordi der ser ud til at være store problemer med fortolkning af denne betegnelse.

Nogle tager betegnelsen meget bogstaveligt, mens andre anvender betegnelsen for dyr af dårlig avlsmæssigkvalitet. Hvad er rigtigt - hvad er forkert?

I racehønseverdenen dækker betegnelsen 'Havehøns' over 'racehøns', som ikke er egnede som avlsdyr i seriøse hønseavleres avlsprogrammer, som har til formål af fremavle dyr, så nær det perfekte i forhold til 'Skandinavisk Fjerkræstandard' ("Facitkliste" for racehønsenes temperament og udseende - udgives af de skandinaviske fjerkræavler foreninger). For de medlemmer der ikke i forvejen kender til Skadinavisk Fjerkræstandard, så er det er samling af racebeskrivelser for de enkelte høns- og anderacer, som er udgivet i løsbladssystem, således at nye ændringer let kan foretages ved udskiftning af enkeltblade. I Tyskland kaldes tilsvarende dyr for 'Hobbytiere', hvilket også er meget let at mistolke.  ::)

Mange andre hønseholdere anvender betegnelsen 'Havehøns' for høns, som færdes frit i haven. Det kan sagtens være en stamme højtpræmierede 'racehøns', som går under denne betegnelse.

Disse fortolkningsmuligheder kan meget let give problemer i diskussionerne på de enkelte fora og blandt hønseholdere i almindelighed. De fleste høns, også racehønseavlernes høns, holdes i private haver og bliver lukket ud i haven til glæde og gavn for både dyr og mennesker. En racehønseavler kan også glæde sig over en skruk med kyllinger, der fører en flok små kyllinger rundt i haven efter føde.

Sidst har jeg oplevet det i tråden "Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?". (http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=26727.msg240710;topicseen#new), hvor begreberne anvendes på meget forskellig vis.

Jeg synes det ville være rart om alle brugte samme betegnelser for de enkelte hønsegrupper.

Susanne

  • Gæst
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2012, 14:52 »
Jeg tænker, det bliver en umulig opgave at få os allesammen til at formulere os ens.

Og er problemet egentlig så stort? Normalt kan man læse og høre ud af sammenhængen, om ordet "havehøns" betyder racehøns der går på græsset, eller om der menes høns, der har andre formål end udstillinsavl, og derfor ikke nødvendigvis lever op til standarden.

Det her kan let blive en vældig akademisk diskussion om sprogbrug i hønseverdenen, men jeg synes egentlig det foregår fint og ordentligt med de ord og benævnelser, vi har til rådighed - også selvom vi bruger dem lidt forskelligt :-)

Offline Jens Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2012, 14:59 »
@Serama
Betyder det at man skal invistere i et fysisk værk??

Jeg troede man havde alt på nettet nu om dage :).

Er det gennem fjerkræsklubben man køber det?

Mvh
Jens

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2012, 15:01 »
Jeg forstår ikke rigtig problemet...

Men, jeg er meget enig med Sussanne. For mig er "havehøns", racefjerkræ som har lidt fejl, så de ikke kan bruges til udstilling f.eks. skæve tæer eller dårlig kam osv.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Ole Baun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2012, 15:16 »
Det ville nok være lettere hvis man i racehønseverdenen fandt på en bedre betegnelse, end at forsøge at overbevise de mange der har høns i haven om at deres høns ikke (nødvendigvis) er havehøns.
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #5 Dato: 16 Juni , 2012, 15:26 »
Øh, hvem der ellers har opfundet ordet "havehøns"

Så er det lidt skægt at du mener det OleBaun at vi opdrættere skal opfinde et andet ord, for at I skal kunne bruge det. Eller ikke bruge det.

Det er nok ikke let at gøre det. Bare se på racebetegnelserne og ikke mindst farvebetegnelserne, hvor folk lystigt bytter rundt og hvor mange der stadig bruger de snart meget gamle betegnelser.

@ Jens Madsen

Den Skandinaviske Fjerkræ Standard er et uundværlig opslagsværk for den seriøse avler. Den kan købes gennem DFfR.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #6 Dato: 16 Juni , 2012, 15:42 »
Racehøns 1. sortering
Racehøns 2. sortering

Også kunne det hedder for resten :
" Uegnede til udstillingsbrug og avl" for høns med grelle fejl og mangler, som der giver 0 point skal der så heller ikke avles videre med eller ?.

Næste spørgsmål er så bare om disse reelt ikke skulle i gryden ??

Og så næste spørgsmål igen "hvorfor skulle de i gryden, når der også avles massevis af diverse hybrider og utallige krydsninger" ?

 /f
Når nej, det er jeg jo i forvejen.

« Senest Redigeret: 16 Juni , 2012, 15:56 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ole Baun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #7 Dato: 16 Juni , 2012, 15:55 »
For min skyld må I gerne fortsat bruge betegnelsen havehøns.
Jeg kunne måske også prøve at forklare hvad jeg mener på en anden måde. Hvis jeg nu stiller mig op i gågaden og spørger dem der kommer forbi:"Hvad forstår du ved begrebet havehøns?", hvor mange tror du så vil begynde at forklare om høns af dårlig avlsmæssig kvalitet?
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #8 Dato: 16 Juni , 2012, 16:03 »
Ikke en eneste, for de fleste er høns kun nogle kolde klumper, som ligger i køledisken i forretningerne og det helst så billigt som muligt.

Og for dem som måske ved noget, så findes der kun de der brune og hvide høns som lægger brune og hvide æg og løber rundt ude på marken.

Og fortæller man at man ligefrem avler racehøns, udstiller og endda er dommer, ja så glor folk som om man er dybt åndssvag. Og det mener de sikkert også man er.
« Senest Redigeret: 16 Juni , 2012, 16:18 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #9 Dato: 16 Juni , 2012, 16:07 »
Pointen er vel at spørge ind til hvad folk vil have.

Om det bare skal være havehøns til lidt æglægning eller om det skal være af bedre kvalitet til videre avl, til dem som er mere seriøse.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Serama

  • Gæst
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #10 Dato: 16 Juni , 2012, 16:34 »
Lene kommer med en sidebemærkning om at 'Havehøns', 'Høns uegnet til avl', '2. sorteringshøns' eller hvad det nu kaldes, hvis hønsene er fuldstændig uanvendelige i seriøs fjerkræavl skal ende deres liv i gryden (her vil jeg tilføje: dagrenovationen).

Efter de udtalelser der kommer i tråden 'Pris på kyllinger og høns' og denne tråd, så vil jeg mene at den seriøse fjerkræavler bør tilintetgøre de dyr der ikke er egnede til videre avl af Racefjerkræ. Det vil samtidig løse mange problemer med for lave priser på høns og kyllinger, for det er nu engang sådan at priserne følger udbud og efterspørgsel.

Uheldigvis vil det give de "aflagte" hybridhøns (som kan erhverves til en flad tier) kronede dage, men også bidrage til spredning af div. fjerkræsygdomme, fordi der er krav om at høns der anvendes i industrien skal vaccineres mod flere forskellige sygdomme. Disse vaccinationer udføres ved forstøvning og der anvendes "levende" vacciner, som kan give anledning til spredning af div. fjerkræsygdomme fordi hønsene bærer sygdommen i hvilende tilstand. Måske endnu en grund til at vælge aflagte hybridhøns fra og vælge renavlede racehøns.

En helt anden ting, som jeg ikke forstår! Hvorfor vælger så mange at holde hybridhøns, som er fyldt med medicin af alle mulige slags, når de ikke ønsker at give forebyggende coccidiose-medicin i deres startfoder? Er det ikke lidt selvmodsigende?

Heldigvis trives jeg med de forhold der tilbydes af Danmarks Fjerkræavler Forening for Raceavl og tror at mange ville have glæde af et medlemskab af samme - men enhver er salig i sin tro!


Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #11 Dato: 16 Juni , 2012, 17:47 »
Hej med Jer alle.
I må ikke glemme at mange af de såkaldte "Havehøns" er 1-2 årige høns,der har avlet hos opdrætterne året før,de bliver solgt ,for at gøre mere plads til dette års kyllinger.
Så det er ikke entydigt at "Havehøns",er dårlige høns.
vh bjarne m

Serama

  • Gæst
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #12 Dato: 16 Juni , 2012, 18:10 »
Hej med Jer alle.
I må ikke glemme at mange af de såkaldte "Havehøns" er 1-2 årige høns,der har avlet hos opdrætterne året før,de bliver solgt ,for at gøre mere plads til dette års kyllinger.
Så det er ikke entydigt at "Havehøns",er dårlige høns.
vh bjarne m

Det er jo netop det der giver problemer med begrebet 'Havehøns'! Racehøns bliver ikke til 'Havehøns' fordi de flytter fra en racehønseavler til en hønseholder, som bare har hønsene for fornøjelse og hygge i haven - de vedbliver at være racehøns og har stadig stor værdi som genresurce for avlere af racen, hvis de ellers ikke bliver krýdset med andre racer eller hybridhøns.


Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #13 Dato: 16 Juni , 2012, 19:04 »
Jeg har en skøn flok have hygge høns  *g , og sikke da en diskussion der er gang i her  ;). Tja , egentlig så har jeg måske bare en flok hygge høns, nåh, nej. Der er jo mine dv. Maran, som er rigtig fine udstillings egnede, og min søns dv. Dotter  som også er fine udstillings egnede. Men mine dv italienere som jeg ikke bruger til avl aner jeg ikke om de er fine. Altså racerene er de da, men er de så racehøns ? Når jeg ikke er kender nok til at se kvaliteten ?  /f
Og så min smukke silke, og den nye Paduan , de er jo kun hygge for mig, så det er hyggehavehøns. Mest hygge pt for de går ikke frit i haven, pga ræven, i øjeblikket.
Hé hé . Jeg er ikke avler. Jeg kan finde på at sælge af mine dv. Maran ved overskud og med god samvittighed, men ellers er mine høns til æg og sjov. Men fine er de da alligevel  /o
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #14 Dato: 16 Juni , 2012, 19:08 »
@ Berit

De er vel racehøns, når de er racerene, uanset kvaliteten.  :o
« Senest Redigeret: 16 Juni , 2012, 19:11 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub