Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sygdomsudbrud i 8 uger gamle kyllinger  (Læst 4965 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sygdomsudbrud i 8 uger gamle kyllinger
« Dato: 02 Juni , 2012, 22:16 »
Tja, så sker det igen.

Jeg har 10 maskinudrugede + 2 skrukudrugede kyllinger fra påsken. De går i samme hus/gård men blander sig ikke. De skrukudrugede følger stadig skrukken, og hun vil ikke kendes ved de maskinudrugede.

Det var fruen der åbnede for hønsene i morges og hun bemærkede ikke noget mærkeligt da hun lukkede op. Jeg tog lige en inspektionsrunde ved 11 tiden og bemærkede i huset at 2 af 10 stod indenfor, og så ikke så godt ud. De stod stille og trak hoved/hals ned mod kroppen. De flyttede sig ikke når jeg nærmede mig dem, hvilket de ellers altid gør. Jeg prøvede at skubbe lidt til dem for at se deres reaktion. Der var stort set ingen. Den ene af kyllingerne væltede dog og måtte hjælpes på benene igen.

Første tanke var naturligvis Mareks, fordi den væltede og ikke syntes i stand til selv at rejse sig igen, og fordi jeg havde bemærket at vingerne hang noget på dem begge.

Nå, ud i hønsegården for at se til de øvrige 8+2. Og i hønsegården er det første mit blik falder på en kylling, der ser meget livløs ud. Den ligger meget udstrakt, nærmest som om den er afgået ved døden i en krampetrækning. Jeg samler den op og kan konstatere at den er stendød, men jeg kan også konstatere at det ikke er længe siden den er afgået ved døden, da kroppen stadig er ganske varm. Fundet af denne døde kylling 'bekræfter' mig i min angst for et udbrud af Mareks (desværre en Brahma frøken).

De øvrige 9 kyllinger har det fint på dette tidspunkt.

Jeg fjerner den døde kylling og tager de 2 syge (1 Brahma frøken og en blandings kylle) indendørs i et bur med varmelampe og giver dem adgang til mad og vand.

Efter et par timer indendørs begynder de at vise interesse for at indtage føde og vand. Og så skider de løs. Enkelte 'ladninger' er meget vandholdige med primært hvide og lysegule farver, men de fleste 'ladninger' ser ganske normale ud.

Her til aften ser de noget bedre ud, og er tilmed begyndt at småpludre, som kyllinger jo gør.

Har lige været ovre og lukke i hønsehuset, og der ser alt fint ud.

Jeg er meget i tvivl om på nuværende tidspunkt hvad der har ramt mine kyllinger.

Den døde har været frisk nok til at gå med ud da der blev lukket op i morges, men var stendød nogle timer senere, og så ud til at være død i en krampetrækning???

De to hængemuler som var totalt apatiske ved 11-tiden i formiddags og syntes at have problemer med balancen samt hængende vinger, er livet gevaldigt op her sidst på dagen, og vingerne hænger ikke længere, og de 'kvidrer'!!

Nogen gode forslag? 

Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
Sv: Sygdomsudbrud i 8 uger gamle kyllinger
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2012, 22:43 »
Efter hvad jeg har forstået dør en kylling ikke af marek sådan vupti som din jo har gjort...

Hvor er det ærgerligt at høre du igen skal bekymre dig for dine kyllinger Erik  *t

Var der ikke snak om, at det du i sin tid var ramt af måske kunne gi' dig raske smittebærere af det du evt var ramt af? Der fandt vi vel egentlig heller aldrig en diagnose...ved godt symptomerne var anderledes, og jeg håber virkelig ikke dette er begyndelsen på noget der skal vare ved. Altså vi har jo haft et omskift i vejret, så det er vel ikke umuligt at kulden kan ha' "båret" noget maveinfluenza ell. lignende med sig  <A
« Senest Redigeret: 02 Juni , 2012, 23:13 Fra karina dj »

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2012, 22:44 »
Det lyder slet ikke som de Mareks tilfælde jeg har set. Hvis dyret står og "skutter" sig på den måde du beskriver og tilmed vælter så tror jeg mere på at dyret er afkræftet.
Det kan så både være diarré, infektioner, orm, utøj osv. osv.
Det kan også være noget så simpelt som omskiftet i vejret der enten har givet dem en forkølelse eller "slået deres maver i stykker".

Har der været kraftige byger hvor du bor, som kan have været med til at nedkøle dem?

Jeg har før oplevet det samme ved kyllinger i den alder og ofte hjælper varme som du jo allerede har givet dem.

Men hvad den nøjagtige årsag er, kan jeg selfølgelig ikke sige da jeg hverken har set kyllingerne eller har nogen veterinær læge uddannelse :D

Danny
Himlen bør altid være blå!

Zoro

• Gæst
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2012, 22:46 »
Kan være kulde og træk, med deraf følgende mave onde, der ikke er usædvanligt for kyllinger i den alder.

J.C.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2012, 23:11 »
Hælder også selv mest til at det er noget der er relateret til skiftet i vejret. Altså en eller anden form for forkølelse/maveforkølelse, men man frygter jo altid det værste.

Og så, at bemærke hængende vinger, tiltene kyllinger og en kylling der ligger død, fuldt udstrakt som efter en krampetrækning.  Men jeg er enig - Mareks dræber normalt ikke så hurtigt. Jeg har oplevet Mareks én gang, for 4-5 år siden, hvor kyllingerne gradvist, over dage, fik større og større problemer med at holde balancen og bevæge sig. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 03 Juni , 2012, 07:12 »
Jeg har oplevet det samme i et par kyllingeflokke og har behandlet dem mod coccidiose og de er blevet frisk igen efter behandlingen.
Har jeg trukket behandlingen lidt er de blevet ved med at dø.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 03 Juni , 2012, 07:36 »
Når vingerne hænger, er det jo ofte et tegn på at kyllingen/hønen har det skidt og ikke rigtig orker at holde vingerne på plads.
Jeg *k for at det var vejrskiftet, og at du ikke mister flere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk