Tja, så sker det igen.
Jeg har 10 maskinudrugede + 2 skrukudrugede kyllinger fra påsken. De går i samme hus/gård men blander sig ikke. De skrukudrugede følger stadig skrukken, og hun vil ikke kendes ved de maskinudrugede.
Det var fruen der åbnede for hønsene i morges og hun bemærkede ikke noget mærkeligt da hun lukkede op. Jeg tog lige en inspektionsrunde ved 11 tiden og bemærkede i huset at 2 af 10 stod indenfor, og så ikke så godt ud. De stod stille og trak hoved/hals ned mod kroppen. De flyttede sig ikke når jeg nærmede mig dem, hvilket de ellers altid gør. Jeg prøvede at skubbe lidt til dem for at se deres reaktion. Der var stort set ingen. Den ene af kyllingerne væltede dog og måtte hjælpes på benene igen.
Første tanke var naturligvis Mareks, fordi den væltede og ikke syntes i stand til selv at rejse sig igen, og fordi jeg havde bemærket at vingerne hang noget på dem begge.
Nå, ud i hønsegården for at se til de øvrige 8+2. Og i hønsegården er det første mit blik falder på en kylling, der ser meget livløs ud. Den ligger meget udstrakt, nærmest som om den er afgået ved døden i en krampetrækning. Jeg samler den op og kan konstatere at den er stendød, men jeg kan også konstatere at det ikke er længe siden den er afgået ved døden, da kroppen stadig er ganske varm. Fundet af denne døde kylling 'bekræfter' mig i min angst for et udbrud af Mareks (desværre en Brahma frøken).
De øvrige 9 kyllinger har det fint på dette tidspunkt.
Jeg fjerner den døde kylling og tager de 2 syge (1 Brahma frøken og en blandings kylle) indendørs i et bur med varmelampe og giver dem adgang til mad og vand.
Efter et par timer indendørs begynder de at vise interesse for at indtage føde og vand. Og så skider de løs. Enkelte 'ladninger' er meget vandholdige med primært hvide og lysegule farver, men de fleste 'ladninger' ser ganske normale ud.
Her til aften ser de noget bedre ud, og er tilmed begyndt at småpludre, som kyllinger jo gør.
Har lige været ovre og lukke i hønsehuset, og der ser alt fint ud.
Jeg er meget i tvivl om på nuværende tidspunkt hvad der har ramt mine kyllinger.
Den døde har været frisk nok til at gå med ud da der blev lukket op i morges, men var stendød nogle timer senere, og så ud til at være død i en krampetrækning???
De to hængemuler som var totalt apatiske ved 11-tiden i formiddags og syntes at have problemer med balancen samt hængende vinger, er livet gevaldigt op her sidst på dagen, og vingerne hænger ikke længere, og de 'kvidrer'!!
Nogen gode forslag?