Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fredes dårlige ben/heldbred  (Læst 82740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #60 Dato: 30 Maj , 2012, 19:45 »
He he.... Det er godt at have administratorrettigheder, så man kan se hvad andre laver 8).

--------

Nej, nej, nej da... vi kan skam alle gå ind under "brugere online" og se hvad de forskellige sidder og nørkler med ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #61 Dato: 30 Maj , 2012, 19:59 »
http://owakemi.dk/silicum-hemexcide

Er rigtigt godt til krible krablere og især blodmider. Produktet er også godkendt til økologi og lavet til fjerkræ.
Grunden til at det ikke er mere kendt er nok at det er lavet til industri brug og at det kun findes i 25 kg. sække.

Frontline spray er også godt, men ikke godkendt til fjerkræ.

Fluegift (staldchock) tja...
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2012, 20:01 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #62 Dato: 30 Maj , 2012, 20:01 »
Weee det var godt at høre - dejligt at patienten er i bedring *y
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

thorleif

• Gæst
« Svar #63 Dato: 30 Maj , 2012, 20:42 »
Jeg har selv haft endel problemer med infektioner i foden paa mine haner, jeg har jo en veldigt stor race, og de unge haner kan faa det naar de er 12-14 maaneder, inden de bliver for tunge til at flyve, saa er de slemme til at hoppe op lit for hoejt, og ned igen. mine siddepinder er kun 30 cm, men ude er der etpar hoeje steder, saa kan legen blive for voldsom. Som tidligere sagt, de kan godt blive sterile som foelge af Bumblefoot, men ikke bestandigt. God bedring, Frede.

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #64 Dato: 30 Maj , 2012, 20:52 »
 /o Sådan!!! Hold op hvor er i et sejt par, dig og Frede /o
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #65 Dato: 30 Maj , 2012, 21:38 »
Du er ganske enkelt en knag, Tanja *l
Dejligt at det går den rigtige vej.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Fisker

• Passiv bruger
Sv: Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #66 Dato: 30 Maj , 2012, 21:40 »
http://owakemi.dk/silicum-hemexcide

Er rigtigt godt til krible krablere og især blodmider. Produktet er også godkendt til økologi og lavet til fjerkræ.
Grunden til at det ikke er mere kendt er nok at det er lavet til industri brug og at det kun findes i 25 kg. sække.

Frontline spray er også godt, men ikke godkendt til fjerkræ.

Fluegift (staldchock) tja...

Har du købt det direkte hos producenten, eller kan du anbefale et mellemled?

Rasmus

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #68 Dato: 30 Maj , 2012, 22:01 »
Fornemt, tak for hjælpen

Rasmus

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #69 Dato: 31 Maj , 2012, 07:14 »
@ Tanja

Dejligt at høre  /o Og godt du ikke synes at turen til Bjarne var forgæves.  ;D

Er den bette kat kommet hjem igen. Eller er hun helt skræmt væk af hanegal ?
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #70 Dato: 31 Maj , 2012, 07:39 »
Mange, mange tak alle sammen. Frede har det her til morgen rigtig godt. Ingen tvivl om at Bjarnes sprøjter har gjort underværker. Han står meget mere op, galer i vilden sky, og spiser med god appetit. Kattene er desværre bange for ham, så den ene tør slet ikke komme ind og de to andre har jeg flyttet til vores kontor.

Jeg har bestilt Frontline Spray på nettet i Tyskland og håber det snart kommer. Jeg ringer til kemifabrikken og forespørger på Hemexcide senere i dag, og så håber jeg på nogenlunde godt vejr, så jeg kan bruge weekenden på at behandle og gøre rent.

Noget helt helt andet: Jeg stod og så på shampooer og alt muligt andet hos dyrlægen mens jeg ventede. Mit blik faldt på en række specialshampoer til hunde, bl.a. en til sensitiv hud. Jeg fik håndeksem for 10 år siden fordi jeg brugte en håndcreme med et ekstremt allegrifremkaldende konserveringsmiddel i, metyl de bromo glutaronitrile, som efterfølgende blev forbudt i EU pga. mere end 100.000 nye allergiramte hvert år. Tænk engang. Shampooerne var fyldt med det skidt - barske sager at det bliver forbudt til menneskebrug, men fortsat må anvendes til dyr :o. Jeg har kronisk eksem i hænderne og skal for altid anvende handsker når jeg skal snitte løg, tomater, gøre rent osv., så jeg synes det er skrækkeligt at det stadig anvendes overhovedet (og så til dyr med sart hud /d).

Nej, nej, nej da... vi kan skam alle gå ind under "brugere online" og se hvad de forskellige sidder og nørkler med ;D
Oh ja, der er jeg også inde at lure engang imellem. Der er mange der laver "ukendte handlinger" ::) ;D.

Er den bette kat kommet hjem igen. Eller er hun helt skræmt væk af hanegal ?
Hun kom valsende hjem tirsdag aften, den lille primadonna. Dejligt vejr = uh la la, jeg skal ud på sjov I FEM DAGE >:(. Regnvejr = uf øv bøv, jeg skal IND I VARMEN. Den bisse.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #71 Dato: 31 Maj , 2012, 07:59 »
Super duper med Fredes helbred  /o

Hvis du er ude i at købe en hel sæk Hemexcide på 25 kg., vil jeg gerne købe lidt af det, hvis du synes 25 kg. er for meget på én gang til jer :)

Mht. Frontline spray, hvor på hønsene sprøjtes det og hvor meget??

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #72 Dato: 31 Maj , 2012, 08:02 »
Super duper med Fredes helbred  /o

Hvis du er ude i at købe en hel sæk Hemexcide på 25 kg., vil jeg gerne købe lidt af det, hvis du synes 25 kg. er for meget på én gang til jer :)

Mht. Frontline spray, hvor på hønsene sprøjtes det og hvor meget??
Jeg finder lige ud af det med Hemexciden, jeg vil gerne dele :).

Frontline spray, ifølge dyrlægen: Et pift under hver vinge, et pift i rumpen, en gang om måneden, altid. Jeg fandt sprayen i Tyskland til 28 EUR for 500 ml. I Danmark kan man kun få den i 250 ml flasker til 229 kr. Jeg har købt to flasker og portoen udgjorde 16 EUR.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #73 Dato: 31 Maj , 2012, 08:07 »
Jeg synes altså stadigvæk at dyrlæge Bjarne skal gøres til æresmedlem af Forum <I
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #74 Dato: 31 Maj , 2012, 13:50 »
Jeg og hønsene er også glade for Bjarne, men - Frontline!!!
Ikke på mine høns og i mine æg, tak :(

For fire år siden gik den daværende moderator (og sygeplejerske) Hanne Lottrup i krig med at undersøge de forskellige gifte vi oversprøjter vores høns (og dermed potentielle fødevarer) med.

Hun skrev til eksperter i både fødevarestyrelsen og ved Århus Universitet, og jeg adspurgte en kemiker jeg kender.
Her er svarene:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=669.msg6967#msg6967
Læs gerne hele tråden igennem - der er mange gode indlæg :) (Har netop fremhævet den).

Konklusionen blev, at staldchok/fluespray/matas insektspray er det mindst giftige middel at anvende, og anvender man Frontline eller lign. bør man tilbageholde æg og slagt i 30 dage.

Har også fundet dette her på Forum:
Der er åbenbart forskel på koncentrationen af Frontline i pipette og i spray:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=19389.msg173252#msg173252

I øvrigt er Frontline (i pipetter) så giftigt, at det end ikke må komme i husholdningsaffaldet!
(http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=15965.msg144743#msg144743)

Og så er meget kryb i øvrigt ved at være immune overfor Frontline:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=20286.msg181420#msg181420
- noget jeg også har oplevet på min nu afdøde gamle kat.
Nu bruger jeg Advantage til kattene (også noget giftigt stads). Oplever dog sjovt nok, at efter jeg er begyndt at råfodre dem, har de meget sjældent lopper!?
Ønsker mig dog et mindre kemisk præparat til kattene.
Der findes et dansk produkt, der hedder Cur1 (af Vetcur), men det er på sprayform. Min hun-kat især ville dø af skræk! Og så virker det vist mest forebyggende. Men måske netop det produkt kan bruges på høns?
Det var da værd at spørge! Indehaveren af Vetcur, Rebekka Gadeberg, er også inkarneret hønse-fan :)

Men tilbage til Frontline o.lign. midler beregnet til selskabsdyr:

Jeg har hørt en skrækhistorie om katte, der faldt døde om, alene fordi de boede i samme hus som en hund, der var behandlet med et specielt middel. Hvilket ved jeg ikke, og jeg ved heller ikke om historien er sand. (Jo, desværre - se hvad Børge skriver her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=20286.msg181420#msg181420 :()

Men min pointen er: Utøjsmidlerne til hund og kat skal omgås med stor forsigtighed! (Og man tør da slet ikke tænke på, hvad de gør ved os, der bor sammen med hund og kat).
Og så kan det godt være at høns tåler dem bedre end f.eks. katte, der er meget følsomme over for kemiske stoffer.
Men igen: Hvilken virkning har de på os, når vi spiser æggene?

Her i huset gælder:
Hvidløg i f.eks. hønseguf som afskrækkende middel.
Når jeg giver det regelmæssigt, oplever jeg ikke problemer med lus og lopper på dyrene.
Til hårdt angrebne tilfælde anvendes pyretrin-produkter.
« Senest Redigeret: 31 Maj , 2012, 14:01 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)