Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor gammel bliver høns naturligt?  (Læst 19228 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hænne

• Passiv bruger
Hvor gammel bliver høns naturligt?
« Dato: 25 Oktober , 2011, 21:23 »
Har forsøgt at google på det, men har kun fundet noget om industriens alder på slagtekyllinger. Er der nogen som ved hvor gamle høns bliver hvis man ikke ville slagte dem. Og så er det noget med at man slagter dem længe før forde de ikke lægger æg når de bliver gamle??
0,5 forskellige hønseracer
og 2 skrukke med 6 kyller hver
1 mand + 2 dejlige børn

Offline Søren Roager

• Passiv bruger
Sv: Hvor gammel bliver høns naturligt?
« Svar #1 Dato: 25 Oktober , 2011, 21:30 »
Jeg mener at de i hvert tilfælde kan blive 10 år...
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline Søren Roager

• Passiv bruger
Med venlig hilsen

Søren

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline Søren Roager

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Oktober , 2011, 21:37 »
Og her en på 16...

http://en.wikipedia.org/wiki/Matilda_(chicken)

Jeg kan ikke få linket til at virke korrekt... Men klik bare videre, efter at have åbnet første link :)
« Senest Redigeret: 25 Oktober , 2011, 21:39 Fra Søren Roager »
Med venlig hilsen

Søren

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Oktober , 2011, 21:41 »
Hold da op nogle gamle høns!  :o Gad vide om det passer med den der på 22 år?  ???
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #5 Dato: 25 Oktober , 2011, 21:46 »
Hej

Min tidligere genbo havde 1,1 dværg silkehøns på 16 år. Disse blev desværre taget af ræven hvilket var en skam. For jeg gad godt vide hvor gamle de kunne være blevet og de rugede selv en hønekylling ud som 13-14 årrige. Hun var en god skrukhøne både mor og datter. Jeg har dog også hørt om silker på 18-20 år gamle.
Generelt hører jeg også at silker bliver noget ældre end andre hønseracer. Hører tit om nogle af de store racer falder fra ved 7-10 år gamle. Dværgene holder gerne et par år mere end de store er min erfaring, men har ikke den store viden med det, så andre giv jeres erfaringer.

Lige nu var en af vores ældste høner(Antwerpener skæghøns) fra 2006 og hun lage stadig godt med æg, men jeg skulle ikke bruge hende mere og blev derfor slagtet. En anden høne(Dværg paduan) vi har slagtet i år var også fra 2006, men her kunne man godt se at hun ikke lage så frygtelig mange æg mere. En anden ældre dame vi har herhjemme endnu er en Dværg Wyandot på 6-7 år. Kan ikke helt huske hvor gammel hun er og hun bærer ikke nummering så jeg kan ikke se det. Hun er mest bare en hyggehøne vi har gående.

Vi udstiller meget og spiser både æg og kød og derfor bliver hønsene ikke så gamle hjemme hos os. Med mindre de er virkelig gode og laver gode kyllinger eller er blevet kælehøns. De ryger dog før eller senere alligevel.  
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Hænne

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Oktober , 2011, 21:58 »
Mange tak for svarene :) Havde ikke regnet med at de kunne blive så gamle. Det skal nok passe at dværgene kan blive ældre...tænker det måske er ligesom at større hunde ikke bliver så gamle som de små, og som katte...ved ikke om det overhovedet kan sammenlignes :-)
0,5 forskellige hønseracer
og 2 skrukke med 6 kyller hver
1 mand + 2 dejlige børn

Offline steffenverlin

• Passiv bruger
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
« Svar #7 Dato: 25 Oktober , 2011, 23:37 »
Da jeg var lille "haha, 19 er gammelt for mig"  ;D Men der havde far og jeg en flok sort bantammer (fordølen den race vil jeg gerne have igen). Men hanen fløj væk og to hunner døde som årene gik. Meeen vi havde en sidst høne og hun afgik ved døden da hun ca var 14-15 år. Og selvom der kun kom ca 2 år fra hende om året, så holdte hun stadig sin fjerdragt og sin glans.
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

Offline Lisbet

• Bruger
« Svar #8 Dato: 27 Oktober , 2011, 01:22 »
Jeg har en lille flok dværghøns i haven. Hvert år ruger en af hønerne en lille flok kyllinger ud, hvoraf jeg så beholder et par hønekyllinger. Hvis de ikke laver unoder, får de lov til at leve så længe de kan. Mine gamle sølvmøven døde af alderdom her i sommer, de blev 10 og 12 år. Jeg har også en hollandsk dværghøne omkring de 10 år. Jeg har flest wyandotter, som regel er de faldet væk når de var 7 - 8 år. Måske på grund af tendens til fedme eller også er det bare tilfældigt, at de ikke er blevet så gamle som de andre.

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #9 Dato: 28 Oktober , 2011, 10:18 »

Tja, hvor gamle... Ingen ide...

Men altså, Gammelpul, som hun nu er forfremmet til at hedde... Det skal siges, der har været en del før hende, men hun er den sidste hvide høne jeg har... Og altså dermed den sidste, der er omfattet af mit løfte, at de skal have lov til at dø af alderdom...

Hun har som vist nævnt i andre indlæg, haft en fortid som Økologisk høne, i produktion af Økologiske æg, og gik sammen med Ca 11.999 ligestillede... Indtil alderen sagde " Besætningsskifte "... Hvilket så gjorde, hun sammen med nogle bofæller endte her som genbrugshøne... Eller som jeg plejer at sige, hun blev forfremmet til Fritgående Høne....

Hun må nu være, et eller andet mellem Ca 5 - 7 år gammel, for lige helt hvilket hold hun kom sammen med, har jeg slet ikke styr på...
Men en positiv ting kan siges om hende... Hun har nu pludseligt fundet ny ungdom, for trods sin alder, lægger hun nu igen 4 - 6 æg om ugen. Og her er der ingen chancer for fejl, da hun er den eneste, der lægger hvide æg.  ;D  ;D  ;D

Det må da siges, at være godt gået, hendes alder taget i betragtning.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 28 Oktober , 2011, 10:53 »
Dejlig historie Benny  /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14