Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udlejning af hestefold, skik og regler  (Læst 9149 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Udlejning af hestefold, skik og regler
« Dato: 25 ſeptember , 2011, 12:18 »
Så kom der endelig nogen ud for at se på vores folde. Det var unge mennesker, flinke og søde, og de var meget interesserede. De har to store heste, begge ældre vallakker.

Hvad er normalt ved udlejning? Jeg har ikke prøvet det før. De spurgte bl.a. om:

  • Hvad har du tænkt dig at gøre ved hegnet? (det er lidt løst hist og her i tråden, jeg svarede at vi ville stramme det op hvis det var nødvendigt, men ellers ikke gøre yderligere)
  • Hvad vil du gøre ved taget på stalden? (tagpladerne er utætte men pressingen nedenunder holder på vandet og er ikke utæt endnu, og jeg sagde vi ikke ville gøre noget ved det før presseningen evt. ikke kunne holde mere)
  • Hvad vil du gøre ved den skæve låge til foderrummet? Vi vil gerne lave en ny låge, men ikke betale for materialer (jeg har materialer, men tror nu nok at lågen kan laves ved at rette op på den)
  • Kan der laves en gavl i løsdriftstalden så hestene ikke får træk (ja, hvis traktoren som står derinde, stadig kan komme ud, og I selv vil betale og lave en dør/låge)

Er mine svar ok? Er der mere jeg skal tænke over. En skriftlig kontrakt - nødvendig? De ønsker at hæve hegnet selv og sætte en ekstra tråd på, da den ene hest hopper over hegnet når den lyster. Det er vel ok, når de vil lave det selv.

Den anden fold jeg har er i meget dårlig stand. Her skal tråden strammes op over alt, og nye pæle og tråde skal etableres på ca. 600 m2 fold. Er gratis leje i 3 måneder ok, hvis de selv sørger for at få folden i ok stand?

Jeg har sat prisen til 500 kr. pr. måned pr. hest. Skal jeg give rabat ved to heste? Prisen er inkl. opsyn og vand. De vil gerne have wrap stående hos os, og det er ok med os.

Gode råd modtages meget gerne /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Udlejning af hestefold, skik og regler
« Svar #1 Dato: 25 ſeptember , 2011, 12:21 »
Jeg har ingen viden om dit projekt, men jeg ville til hver en tid lave en skriftlig aftale. Den er god at have, hvis der skulle komme uoverensstemmelser. Den er dejlig nem at lave så længe alt er fint, og god, hvis noget går skidt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Udlejning af hestefold, skik og regler
« Svar #2 Dato: 25 ſeptember , 2011, 13:12 »
Jeg har lejet 1.5 tdr land, græsfold til mine 3 ponyer, det giver jeg 200 kr for om måneden, ikke pr stk. men ialt.
Her er både hegn og strøm

1tdr.land landbrugsjord koster alt efter landsdel, 2500 - 4500

Hvis du nu siger de selv skal ordne det hele, som de vil have det, og så siger 500 for begge heste, så er der ikke noget at brokke sig over.

Skriv en aftale hvor det du sørger for er beskrevet, og det de sørger for er beskrevet, og så endelig det der kan få dig til at smide dem ud, som feks, at de ikke bliver tilset eller fodret som nødvendigt, eller ikke bliver tilset af dyrlæge ved behov. husk at der skal stå at du ringer efter dyrlæge hvis  du finder  det nødvendigt og ikke kan få fat i ejeren.
Husk at begge parter skriver under.

Prøv at se på HN om ikke der ligger en kontrakt til rådighed, der er i hvert fald nogen der har lavet noget i den retning.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

bly viol

  • Gæst
Sv: Udlejning af hestefold, skik og regler
« Svar #3 Dato: 25 ſeptember , 2011, 14:23 »
ved udlejning til den pris ville jeg også ha tingene var i orden . ellers sku det være billigere og man selv gjorde det . har mine folde gratis på betingelse a jeg selv holder det .

Offline morT4

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Udlejning af hestefold, skik og regler
« Svar #4 Dato: 25 ſeptember , 2011, 14:56 »
jeg lejer selv bokse ud. Prisen er 500,- pr måned incl ind- og udlukning, fodring på faste tidspunkter ( hesteejer køber selv foder og hælder i spande) samt adgang til ridebane. Hestene går på døgnfold hele sommerhalvåret og er eller ude hver dag fra 7 - 15/16 tiden. Jeg sørger for tilsyn og vedligeholdelse og ejer sørger selv for indkøb af foder, spåner m.m. samt udmugning. Jeg har kontrakt på alle heste  ;)
1,1 (+2 vallaker?) hest
0,1 ruhåret hønsehund/labrador blanding
1,2,3 katte
1,0 laksefarvede dv Kochin
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Udlejning af hestefold, skik og regler
« Svar #5 Dato: 25 ſeptember , 2011, 17:09 »
Så kom der endelig nogen ud for at se på vores folde. Det var unge mennesker, flinke og søde, og de var meget interesserede. De har to store heste, begge ældre vallakker.

Hvad er normalt ved udlejning? Jeg har ikke prøvet det før. De spurgte bl.a. om:

  • Hvad har du tænkt dig at gøre ved hegnet? (det er lidt løst hist og her i tråden, jeg svarede at vi ville stramme det op hvis det var nødvendigt, men ellers ikke gøre yderligere)
  • Hvad vil du gøre ved taget på stalden? (tagpladerne er utætte men pressingen nedenunder holder på vandet og er ikke utæt endnu, og jeg sagde vi ikke ville gøre noget ved det før presseningen evt. ikke kunne holde mere)
  • Hvad vil du gøre ved den skæve låge til foderrummet? Vi vil gerne lave en ny låge, men ikke betale for materialer (jeg har materialer, men tror nu nok at lågen kan laves ved at rette op på den)
  • Kan der laves en gavl i løsdriftstalden så hestene ikke får træk (ja, hvis traktoren som står derinde, stadig kan komme ud, og I selv vil betale og lave en dør/låge)

Er mine svar ok? Er der mere jeg skal tænke over. En skriftlig kontrakt - nødvendig? De ønsker at hæve hegnet selv og sætte en ekstra tråd på, da den ene hest hopper over hegnet når den lyster. Det er vel ok, når de vil lave det selv.

Den anden fold jeg har er i meget dårlig stand. Her skal tråden strammes op over alt, og nye pæle og tråde skal etableres på ca. 600 m2 fold. Er gratis leje i 3 måneder ok, hvis de selv sørger for at få folden i ok stand?

Jeg har sat prisen til 500 kr. pr. måned pr. hest. Skal jeg give rabat ved to heste? Prisen er inkl. opsyn og vand. De vil gerne have wrap stående hos os, og det er ok med os.

Gode råd modtages meget gerne /o.

Skulle jeg give 500,00 pr.hest pr.måned,skulle det være alt inclusiv.Lejer man ud til den pris,skal forholdene være helt OK.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Udlejning af hestefold, skik og regler
« Svar #6 Dato: 25 ſeptember , 2011, 17:20 »
Hint hint: Der er KÆMPE forskel på priserne for den slags Jylland kontra Sjælland :)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Udlejning af hestefold, skik og regler
« Svar #7 Dato: 25 ſeptember , 2011, 18:36 »
Tak for input og svar. Jeg synes 500 kr. pr. hest pr. måned er ok, men vil gerne give rabat så længe foldene og stalden ikke er tip-top. Det er jo også derfor jeg evt. vil give gratis leje i et kvartal, hvis de selv vil reparere hegnet i den ene fold.

Der er stor prisforskel på opstaldning. Nogen tilbyder det gratis, andre tager 2000 kr., andre 200 kr. osv. Jeg har set lidt på priserne i mit område, og lagt mig midt imellem. Vi bor med direkte adgang til skoven, hvor der er +10 km ridestier, og der er kun 1 km til en rideskole hvor man kan købe ridehuskort, så der er mange gode fordele ved at have heste gående hos mig ;).

Jeg ser om det unge par vender tilbage, og hvis de gør, så må jeg finde en lejekontrakt og aftale pris og betingelser.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Udlejning af hestefold, skik og regler
« Svar #8 Dato: 26 ſeptember , 2011, 22:53 »
En anden tanke, som du egentligt nok selv er lidt inde på...
Lav en aftale om at de skal udbedre noget på jeres gård, mod at hestene står der "gratis"..

500kr kommer man ikke rigtigt særligt langt for, så kunne det måske være frisk nok at sætte nogle tidsrammer på projekter svarende til opstaldning..

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Udlejning af hestefold, skik og regler
« Svar #9 Dato: 26 ſeptember , 2011, 23:12 »
Udbud og efterspørgsel afgør som i så mange andre tilfælde prisen.
Kr 500/hest/måned synes jeg bestemt ikke er urimeligt ud fra de forhold Tanja beskriver.
Vil man have at alt er tip, top, osv tror jeg ikke man slipper for under kr 1500/måned/hest så langt nordpå på Sjælland. Prisen er dog så nok inkl wrap/hø i vinterhalvåret, hvor der ikke er græs nok på foldene.

Jeg mener at min datter betalte kr 1700/måned for hendes hest på Amager, hvilket vi syntes var billigt (i forhold til hvad vi ellers havde set).
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Udlejning af hestefold, skik og regler
« Svar #10 Dato: 14 Oktober , 2011, 17:28 »
Jubiii!!!! Så lykkedes det endelig at få lejet foldene ud. Der ringede en kl. 13 i dag, så på foldene kl. 16.30 og sagde ja tak inden de kørte hjem /o. Rigtig flinke mennesker på vores alder, der har en tinker og en haflinger, begge 1½ år gamle. De ville gerne have hestene gående fra 1. november. Ih, hvor bliver det hyggeligt med sådan et par krikker i baghaven, og fedt når man kan mærke at kemien mellem lejer og udlejer er der med det samme /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Udlejning af hestefold, skik og regler
« Svar #11 Dato: 29 Oktober , 2011, 15:35 »
hvor dejligt det lykkedes. og skønne racer du får/har gående (har selv en blanding af de to racer  ;D )


Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Udlejning af hestefold, skik og regler
« Svar #12 Dato: 30 Oktober , 2011, 10:41 »
hvor dejligt det lykkedes. og skønne racer du får/har gående (har selv en blanding af de to racer  ;D )
Ja, det er altså bare super /o. De to drenge hedder Anton og Romeo er utrolig skikkelige og medgørlige. Her er et billede af dem fra i går.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Udlejning af hestefold, skik og regler
« Svar #13 Dato: 30 Oktober , 2011, 10:47 »
Det er jo ren idyl Tanja  *p

..og nøøøøjjh..hvor ser de ud til at være glade for deres nye sted ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14