Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Myreproblem (ikke høns)  (Læst 2386 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Myreproblem (ikke høns)
« Svar #30 Dato: 06 Juli , 2011, 18:42 »
synes jeg kan huske der var et indlæg på et tidspunkt, hvor hønsene havde spist myreræggene...de havde klukket af fryd.. og kan det lykkedes så slår du da 2-3  fluer i et smæk..giftfrit..hønsene bliver mætte og myrene reproduceres ikke.. /o

Ja - har du ikke et hold kyllinger der kan slippes derind nogle dage? De vil garanteret hygge sig! Jeg bruger nogle gange drivhuset som 'nødhønsehus'.
Mvh Marianne

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Myreproblem (ikke høns)
« Svar #31 Dato: 06 Juli , 2011, 22:13 »
Men æder kyllingerne så ikke alle planterne i drivhuset??? Jeg har nemlig også myrer i drivhuset, og jeg har da 8 kyllinger på godt 2 uger der godt kunne komme på dagophold i drivhuset. Men jeg vil jo helst beholde alle mine tomater, pebre og agurker.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Myreproblem (ikke høns)
« Svar #32 Dato: 06 Juli , 2011, 22:15 »
Susanne har jo dværgsilker ;) og de er MEGET små ;D hvis jeg havde et drivhus med myreproblem så fik nogle af kyllebasserne lov at fornøje sig
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Myreproblem (ikke høns)
« Svar #33 Dato: 06 Juli , 2011, 22:16 »
Mine er landhønsekyllinger, og de kan altså både flyve og hoppe højt i den alder.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hot2791

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Myreproblem (ikke høns)
« Svar #34 Dato: 06 Juli , 2011, 22:24 »
Hvad med at få et par Vagtler de elsker myre.
Mvh hot2791
Jeg har store høns/haner
Lys Sussex, Hvid sort columbia,
og mange kyllinger

Offline Hebber

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 181
Sv: Myreproblem (ikke høns)
« Svar #35 Dato: 06 Juli , 2011, 22:45 »
Jeg har længe brugt LOC universalrengøring i opløsningen 1:9.
Jeg sprayer det ud hvor de er (har enda aflivet flyvemyre).
Det er bionedbrydelig.

Susanne
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Myreproblem (ikke høns)
« Svar #36 Dato: 06 Juli , 2011, 22:49 »
Jeg har desværre prøvet med masser af vand, men de er ikke sådan at fordrive. jeg tænker, at al jorden under og rundt om huset er besat.

Jeg tvivler på at vand alene giver et permanent resultat, med mindre man oversvømmer arealet permanent. :D

Men prøv evt med en opløsning af vand og brun sæbe udlagt med en havesprøjte (brug forstøver så det spredes optimalt). Det skulle være rimeligt harmløst for planter. Myrerne får travlt med andre ting end formering, da de står i kø for at kome på tønden. <R

Denne metode er også særdeles effektiv mod bladlus (som myrer iøvrigt elsker at æde).
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Myreproblem (ikke høns)
« Svar #37 Dato: 06 Juli , 2011, 23:06 »
 <A <A <A

Gad godt vide om dette også kunne tænkes at virke på Iberiske skovsnegle (dræbersnegle). Måske nok et forsøg værd. Virker det, vil det desværre nok også virke på andre snegle, og jeg har vinbjergsnegle at tage hensyn til.  <A <A
Mvh
Erik Andersen

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Myreproblem (ikke høns)
« Svar #38 Dato: 06 Juli , 2011, 23:52 »
<A <A <A

Gad godt vide om dette også kunne tænkes at virke på Iberiske skovsnegle (dræbersnegle). Måske nok et forsøg værd. Virker det, vil det desværre nok også virke på andre snegle, og jeg har vinbjergsnegle at tage hensyn til.  <A <A

Ellers kan du bruge rugbrød, brugsens billigste i skiver, lagt ud med 5-10m's afstand,
så er det med at spendere en aften med at røgte skiverne med ½ times interval med en plastikpose i den ene hånd og en beskærersaks i den anden, samle sneglene op med saksen, klippe dem over og ned i posen,
jeg har på 2 aftener helt renset et staudebed på den måde.
men saml brødet op når sessionen er færdig, ellers gider de resterende snegle ikke æde det næste aften.
Sneglene elsker rugbrød i skiver  ;D
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Myreproblem (ikke høns)
« Svar #39 Dato: 07 Juli , 2011, 01:08 »
Myrer æder ikke bladlus. De holder dem som køer og malker dem for deres afføring der er meget sød. (Og det er ikke engang løwn  ;) )
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Benny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 337
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
Sv: Myreproblem (ikke høns)
« Svar #40 Dato: 08 Juli , 2011, 07:50 »
Hej Susanne

Myrer elsker jo gode ting og sager, så lok dem hen et sted, hvor der er lidt afstand til træet... Og brænd så dem alle af....

Du skulle nok kunne aflive sådan ca ½Mio myrer om ugen, bare på et lille område.... Det giver trods alt, mindst 2 Mio myrer mindre, hver måned...

Men husk, det ser passende slemt ud lige nu, hvor de flyvefærdige er ved at forlade boet... Så kommer der en lang tid, hvor man nærmest ikke bemærker dem... Og så kommer næste træk ud... Og egentligt et det jo alle dem med vinger, du skal jagte....

En god varmepistol, kan også tage livet af dem, uden brug af åben ild, men er altså ikke nær så effektiv som gasbrænderen, og langt dyrere i drift.... Så jeg tror stadig, jeg ville futte dem af, og så eventuelt afslutte med at vande, der hvor du brændte, så er brandfaren da elimineret, men myrerne stadig, lige døde..

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Susanne

  • Gæst
Sv: Myreproblem (ikke høns)
« Svar #41 Dato: 16 April , 2012, 13:21 »
Lige en opdatering - denne tråd er oprindelig fra sommeren 2011.

Jeg har kæmpet en forgæves kamp mod myrerne! Vi fik ikke fjernet bundstenene og gravet jorden ud i efteråret som vi egentlig havde planlagt.

Alle de let tilgængelige råd er afprøvet uden held. Og myresæsonen er igen over os!!!

Så nu har jeg anskaffet 1,1 kinesiske dværgvagtler til det ene drivhus og 1,4 japanske vagtler til det andet.

De ankom igår - og tøffer allerede rundt og guffer myrer i sig - det bedste de har lært! Japanerne gør det åbenlyst - de er nærmest tamme og de fortsætter ugeneret deres gøren og laden når jeg kommer ind.

Kineserne er mere sky. De smutter straks ind i deres lille pileskjul når de ser noget bevæge sig. Men strøelsen derindefra afslører deres trafik over hele drivhuset  /o

Så jeg er rigtig godt tilpas med min beslutning. Og oveni hatten får vi vagtelæg og gratis gødning til tomater, agurker, roser og alt det andet, der gror derinde. Samt - med tiden - måske - en god grydefuld gæstevagtler med brun sovs og ribsgelé.

Tak for rådet, Henriette og hot 2791  /o  /o  /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Myreproblem (ikke høns)
« Svar #42 Dato: 16 April , 2012, 13:36 »
Det er jo en win-win-situation /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Myreproblem (ikke høns)
« Svar #43 Dato: 16 April , 2012, 20:50 »
Jeg ahr også haft sådan et drivhus og har prøvet alle midler også de mere skøre af dem, men ingenting hjalp. Så fik jeg vagtler. De åd og de åd. I ca en uge. Tvivler da på at de fik fat i alle myrerne, men resten syntes ikke det var sjovt at være der mere, så jeg så aldrig myrer der igen.
Vagtler er det bedste middel og så er de jo søde og nemme at have.  /o
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Susanne

  • Gæst
Sv: Myreproblem (ikke høns)
« Svar #44 Dato: 27 Maj , 2012, 21:47 »
Vagtel-opdatering:

De japanske vagtler er blevet "smidt ud" idag. Efter seks ugers effektiv myreslugning.

Der er ikke en eneste myre tilbage - og til gengæld er der heller ikke et eneste grønt blad  >:(

Tomatplanterne blev skærmet med høje plasticspande uden bund, men vagtlerne kan hoppe særdeles højt for at få fat i det grønne. Alle jordbærplanter, som jeg havde plantet er ribbet. Og mine planer om at så basilikum og andre krydderurter i kanten virkede helt ude i skoven.

Så idag røg de ud i hønsegården, hvor de kan bo sammen med nogle silkehøns - og de kan gå ind under huset, hvis de vil ha' læ eller skygge.

Nu har jeg prøvet - men at ha' japanske vagtler til at bo i drivhuset sommeren over virker ikke hos mig.

De kan komme tilbage til efteråret, når sæsonen er slut!

Og her i aften har jeg ryddet op, plantet nye tomatplanter, sået urter og blomster
.....og nydt at have mit drivhus tilbage.

Nogle erfaringer rigere  8)