Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Må man vaske æg ??  (Læst 21128 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Steen D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Må man vaske æg ??
« Dato: 05 Juli , 2008, 22:17 »
Nogle siger man ikke må ?
og beskidte æg i køleskabet ?

Hilsen Steen D ???

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Må man vaske æg ??
« Svar #1 Dato: 05 Juli , 2008, 22:20 »
Kommer an på hvad du skal bruge dem til?
Hvis du skal ruge på dem kan du ikke vaske dem. Men du kan så heller ikke bruge beskidte æg.
Når jeg stiller æg i køleskabet vasker jeg dem og det sker der ikke noget ved.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Må man vaske æg ??
« Svar #2 Dato: 05 Juli , 2008, 23:55 »
Så vidt jeg ved nedsættes luftgennemtrængningen i æggeskallen når de vaskes. Det betyder en nedsat holdbarhed i forbindelse med opbevaring i køleskab. Der findes vist noget der kan tilsættes vandet, således at porrene ikke bliver stoppet til  ???
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Må man vaske æg ??
« Svar #3 Dato: 06 Juli , 2008, 01:32 »
Jeg har klippet lidt tekst fra en side.

Kunne ikke lige finde nogen anden dokumentation, men jeg har altid hørt, at man ikke vasker æggene, inden man sætter dem på køl, fordi det øger risikoen for salmonella, og forkorter levetiden på æggene.

Her er hvad jeg fandt:

Hvorfor står æggene ikke på køl i de spanske butikker og supermarkeder?
Det gør de ikke, for at forhindre eventuelle salmonellabakterier i at trænge ind i ægget. Som dansker er man vokset op med, at æg skal stå på køl, og netop derfor undrer vi os over, hvorfor de spanske æg altid opbevares på hylderne i supermarkederne. Ja, vi tør næsten ikke købe dem af angst for, om de skal være overfyldte med salmonella. Men i følge fødevareinspektionen i Málaga forholder det sig lige omvendt. Sætter man æg på køl, opstår der fugtighed, som er med til at åbne de porrer, æggets skal har. Det betyder, at den salmonella, der eventuelt kan sidde i skallen, vil kunne trænge ind i æggets indre. Det samme gør sig gældende, hvis man vasker æggene, når man kommer hjem. Ønsker man alligevel at opbevare dem på køl, for at forlænge æggets holdbarhed, kan man vaske dem med vand og sæbe og efterfølgende desinficere dem for så at sætte dem på køl. Helst bør de opbevares i en hermetisk beholder. På den måde undgår man salmonella og man får en lang holdbarhed. Orker man ikke denne rengøringsproces, bør man købe et mindre antal, så man er sikker på at få dem spist inden holdbarheden udløber og opbevare dem ved stuetemperatur. Så blev vi så kloge! Men det lod vi os ikke tage til takke med. For hvorfor står æggene så på køl i Danmark? Det spurgte vi Peter Ravn om, tilsynsførende fra Fødevarestyrelsen. ”Danmark er det eneste land i Europa, der har en regel om, at æg skal opbevares under 12°C, det er altså en dansk særregel og jeg ved faktisk ikke hvorfor, den eksisterer, for der er ingen videnskabelig grund til at æg bør opbevares ved max. 12°C, og vi er sikkert ikke de eneste, der har opfundet den dybe tallerken. Jeg tror, det hænger sammen med, at æg har en foreskreven holdbarhed på 28 dage og så har vi valgt at sætte dem på køl for at være helt sikre på, at de også kan holde sig så længe. Det har ikke noget med salmonellaen at gøre. Der er derfor ikke noget forkert i måden spanierne opbevarer deres æg på, bare det ikke bliver ved for høje temperaturer, for så får salmonellabakterierne for alvor lov til at formere sig. Desuden er der er et EU-direktiv, der foreskriver, at æg ikke må opbevares under 5°C, hvorfor det faktisk er forkert at sætte dem i køleskab”.


Sakset fra dette link:  http://www.ladanesa.com/article.1526.html

Dette kunne så måske give anledning til en diskussion om, hvorfor vi i Danmark har denne særregel omkring opbevaring af æg under 12 grader C.
« Senest Redigeret: 06 Juli , 2008, 01:37 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.