Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hyggesnak med Tommy  (Læst 3477 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline manniken

• Passiv bruger
Hyggesnak med Tommy
« Dato: 22 Januar , 2011, 22:25 »
Hehehehe

Efter ønske fra Morten oprettes denne tråd . Jeg har altid haft stor respekt for min matematik lære ja nærmest frygt så skal ikke risikere noget  ;D

Mht til at holde hænderne tørre er det vigtigt at hae det rigtige værktøj, nu ved jeg ikke hvor tykt eller tyndt træ du skover Morten men der findes forskellige kroge osv så man ikke skal have fat direkte i træet. Der er forskellige løsninger alt efter hvor fanatisk man er mht mærke, for nogen er det nærmest en religion..... men jeg selv bruger en saks eller 2 til at løfte med samt et fældejern. Sommetider også en krog til at hugge ind i stammen. Undgå på denne måde at have direkte kontakt med den våde stamme. Og hav flere par handsker med. Jeg bruger også tit spillet på min bil til at trække stammer ud med. Hvis du er våd fryser du !
Men der er intet arbejde der er bedre end i skoven! Og prøv et lille bål, ta tiden og kog lidt kaffe, det er godt for sjælen

Tommy   

Offline KEW

• Bruger
Sv: Hyggesnak med Tommy
« Svar #1 Dato: 22 Januar , 2011, 22:59 »
Hej tommy
Nu er der jo gået lidt mode i bistade lavet i en hul stamme fra et løvtræ.
Tænkte på om ikke det flækker når det tørrer?
Er det en skovfoged man skal kontakte hvis man skal have fadt i sådan en karl?
Det lyder til du har lidt træ erfaring så jeg ville lige høre....
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 22 Januar , 2011, 23:01 »
Jeg læser med på sidelinien.

Tommy, det lyder til at du har det godt i dit lille paradis i Polen. Det er jo fantastisk.

Jeg laver selv en del træ hvert år. Primære varmekilde her er et træfyr.

Men jeg har dårligt tid til at tage i skoven selv, desværre. Men jeg gør så det at jeg køber 'grovkløvet' træ. Det er stykket der er ca 65 cm lange og hver stamme er kløvet to gange, dvs et stykke stamme på 65 cm er blevet til 4 nogenlunde lige tykke stykker. Disse skal så skæres og kløves ned til en for ovnen acceptabel størrelser. Det er nyskovet træ jeg får leveret, så let at arbejde med. Jeg køber normalt 30 m3 ad gangen for at få lidt økonomi i det.

Jeg har en Echo (japaner) kædesav som jeg har været utrolig glad for i de 7 år jeg har brugt den. Husker ikke lige model nr.

Er iøvrigt enig i at det er en god ide at slibe ofte på kæden.

Kløvning af træet foregår manuelt. Maskiner er alt for langsomme.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 22 Januar , 2011, 23:03 »
@ KEW

Tror såmen ikke din hule træstamme vil flække blot fordi den tørrer ud. Jeg ville se tiden an.
Mvh
Erik Andersen

Offline KEW

• Bruger
« Svar #4 Dato: 22 Januar , 2011, 23:25 »
Er det hovedsagligt nåletræ der flækker når det tørrer så?
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 22 Januar , 2011, 23:32 »
Nu ved jeg ikke helt hvordan din stamme ser ud. Er det en lang stamme, eller blot et lille stykke af en stamme? Er stammen skåret af roden, eller står den stadig i jorden på rod?

Træ arbejder selvfølgelig afhængigt af fugtigheden, og det kan da godt være at din 'stamme' slår en revne, men den vil jo næppe pludselig 'åbne' sig. Og selv med en revne vil den vel fungere til det du bruger den til?
Mvh
Erik Andersen

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Januar , 2011, 23:37 »
@ Kew

Jeg tror sagtens du kan bruge en træstamme, den vil ikke flække de første mange år, nu ved jeg ikke hvor stor stammen skal være og det er mange år siden jeg har været i DK men hvis jeg kender dem ret så gider skovfogeden ik lette rumpetten for at sælge en stamme. Her kommer civil ulydighed ind uden at jeg skal opfordre til samme.  ;D Men jeg ville uden betænkning hente en enkelt stamme men du ka jo da spørge i skoven. Men husk det er lettere at få tilgivelse end tilladelse. Men ellers må der jo være nogen der gerne vil have fældet et træ og ik selv kan, så kan du måske komme ind i billedet her?

@ Erik

Jeg husker Echo som en udemærket sav der kom på markedet da jeg var yngre. Fjolser som jeg er mærke fanatikere, jeg selv startede med Stihl men gik over til Hq . Men det hænger lidt sammen med at saven dengang var min livsforsikring. Jeg fældede en del "umulige" træer d.v.s mellem huse, tæt på luftledninger og den slags. Det forgik på den måde at jeg havde en sele på, der hang min sav, startet i tomgang, den hang i et kort tov. Jeg havde så spore på mine støvler (ligesom en hane hehe)
og kravlede op i træet, det blev så skåret ned oppefra i stykker der kunne passe. Det fungere bedst med et team på 2 mand på jorden der kender dig godt og ved hvor det afskårne falder. Når man så er færdig med opgaven er man helt oppe at kører og det pumper rundt i kroppen, Så man skal lige falde ned inden man kører hjem.
Og ja en flækkemaskine er alt, alt for langsom.
At flække træ er sundt og godt og det er, for mig, en stor fornøjelse.
Mht en sav er det vigtigt at vedligeholde den, jeg renser luftfilter for hver 5 liter benzin. Hver aften renser jeg spåner ud (nr jeg er i skoven self) og skifter benzin og luftfilter for hver 10 dunk benzin. Og ellers kikker efter saven og det kan jo være en glæde i sig selv, pudse den og glæde sig over at man ejer et sådant stykke værktøj. Det samme gælder for min økse, det er en lokalt fremstillet blllig økse men den overgår alt hvad jeg tidligere har haft. Den får også lidt olie, et par strøg med min sten og et kys på klingen med et tak for idag. Det samme gælder for min le når den tid er.  

pas på jer selv derude

Tommy    

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 Januar , 2011, 23:40 »
@ Kew

Har du et billede af sådan et bistade? Så ville det være nemmere at svare

Tommy

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 Januar , 2011, 00:50 »
Kew når du skiver en hul stamme vil det tit være et gammelt træ,der enten er gået ud eller er tæt på det,derfor vil jeg mene træet allerrede er halvtørt.

Hvis det havde været for nogle år siden,havde der været utallige muligheder med alle de syge elmetræer,de er vel alle væk nu.

Mht. til flækkemaskine havde jeg en i Dk,men det var pga. jeg tit blev foræret et læs elmetræ,så flækkede det vi kunne i hånden og knuderne og der hvor årene lignede et mikadospil gik i flækkeren.

Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline PrintzDK

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 23 Januar , 2011, 01:36 »
Med hensyn til træstammen til bistade, så regner jeg med at du har set det i Bonderøven ;)

Det der gør at træet flækker, er at vandet fordamper, og der er meget mindre vand i kernevedet, end der er i spintvedet, det er denne forskel der gør at spinten bliver for lille til at nå rundt om kernen, hvis du fjerner det meste af midten, bliver det pludseligt muligt for træet attrække sig sammen når vandet forsvinder, og det vil derfor ikke have særlig stor tendens til at flække ;D Håber det fik kastet lidt lys over sagen.

Nu må jeg hellere smutte i seng, på mandag skal jeg afholdeeksamen for 40 studerende på Skovskolen i Nødebo ;D ;D
KH. Klaus

0.2 sorte dværgwyandotter
0.2 gule dværg orp'er
0.2 Marsvin
1.1 Dansk Svensk Gårdhund
1.2 Dejlige unger
0.1 Skøn kone

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 23 Januar , 2011, 03:53 »
Nu har jeg jo aldrig set bonderøven

Men vil da tro det er bedst at bruge et naturligt hult træ ,som bierne også ville i naturen.

Vh.Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 23 Januar , 2011, 07:21 »

Nu har jeg jo aldrig set bonderøven

Vh.Niels

http://www.dr.dk/DR2/Bonderoeven/20091216095757.htm

Her skulle du have en mulighed for at se bonderøven, en rigtig hyggelig fyr
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #12 Dato: 23 Januar , 2011, 08:39 »
Hehehehe

Efter ønske fra Morten oprettes denne tråd . Jeg har altid haft stor respekt for min matematik lære ja nærmest frygt så skal ikke risikere noget  ;D

Mht til at holde hænderne tørre er det vigtigt at hae det rigtige værktøj, nu ved jeg ikke hvor tykt eller tyndt træ du skover Morten men der findes forskellige kroge osv så man ikke skal have fat direkte i træet. Der er forskellige løsninger alt efter hvor fanatisk man er mht mærke, for nogen er det nærmest en religion..... men jeg selv bruger en saks eller 2 til at løfte med samt et fældejern. Sommetider også en krog til at hugge ind i stammen. Undgå på denne måde at have direkte kontakt med den våde stamme. Og hav flere par handsker med. Jeg bruger også tit spillet på min bil til at trække stammer ud med. Hvis du er våd fryser du !
Men der er intet arbejde der er bedre end i skoven! Og prøv et lille bål, ta tiden og kog lidt kaffe, det er godt for sjælen

Tommy   

Det er godt at have respekt for sin lærer - især matematiklæreren, der jo som bekendt er vigtigst af alt!  ::)  ;D

Ja krogene har jeg også kigget på - det virker som en rigtig god ide! Desværre sidder vi (forhåbentlig) i slutningen af en "familieøkonomisk krise" så vi sparer hvor spares kan. Jeg har indtil nu klaret mig med MANGE handsker, men på et eller andet tidspunkt skal kroge og sakse prøves, det virker som den rigtige løsning!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 23 Januar , 2011, 08:52 »
Skovkontoret i Sorø sælger rigtig godt proff værktøj til skovbrug :

http://dansk-skovkontor.dk/one2live/websites/2/index.jsp

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 23 Januar , 2011, 09:52 »
Njaa Morten

I min tid var det nu mere tysklæren vi rystede i bukserne for  ;D